1e Hoofdlijnenrapportage 2018
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Inleiding
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Programma 1. Sociaal Domein
|
Blz. 5
|
Inleiding
|
Blz. 6
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 7
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 8
|
Actieve inzet op re-integratie samen met het bedrijfsleven en de Inclusief Groep
|
Blz. 9
|
Beperken instroom bijstand, ook door alternatieve maatregelen (bijvoorbeeld actieve job coaches)
|
Blz. 10
|
Aan verlenen uitkering zoveel mogelijk de voorwaarde verbinden een tegenprestatie naar vermogen te leveren
|
Blz. 11
|
Bij inkoop en aanbestedingen zo mogelijk ‘social return’ als contractvoorwaarde opnemen
|
Blz. 12
|
Nadrukkelijke aandacht voor fraudebestrijding en handhaving
|
Blz. 13
|
Ontwikkelen van nieuw beleid voor armoedebestrijding met specifieke aandacht voor ouderen en kinderen
|
Blz. 14
|
Maximaal benutten wettelijke mogelijkheden categoriale bijstand
|
Blz. 15
|
Faciliteren mogelijke realisatie ‘meer-met-minderhuis’
|
Blz. 16
|
Stimuleren algemene voorzieningen
|
Blz. 17
|
Continueren ingezet beleid samenwerking welzijnsorganisaties
|
Blz. 18
|
Actief burgerschap
|
Blz. 19
|
Preventie van kwetsbaarheid
|
Blz. 20
|
Goede toegang tot maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 21
|
Beschikbaarheid cliëntondersteuning
|
Blz. 22
|
Ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers
|
Blz. 23
|
Kwalitatief goede ondersteuning
|
Blz. 24
|
Keuzevrijheid
|
Blz. 25
|
Financieel bijstaan van inwoners die ondersteuning nodig hebben maar dit niet kunnen betalen
|
Blz. 26
|
Integrale werkwijze 4D breed
|
Blz. 27
|
Actief inzetten op zorgmijders
|
Blz. 28
|
Goede toegankelijkheid in het openbare leven
|
Blz. 29
|
Bieden van beschermd wonen
|
Blz. 30
|
Voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld
|
Blz. 31
|
Stimuleren omslag van ‘schulden saneren’ naar ‘schulden voorkomen’ samen met maatschappelijk betrokken partijen; een zelfde aanpak hanteren bij huisuitzettingen
|
Blz. 32
|
Versterken samenwerking Straathoekwerk met organisaties jeugdwelzijnswerk
|
Blz. 33
|
Specifieke aandacht geven aan kwetsbare jonge mensen die de leeftijdgrens hebben bereikt voor jongerenwerk
|
Blz. 34
|
Hernieuwd en eigentijds inrichten jongerenparticipatie
|
Blz. 35
|
Mogelijkheid van persoonsgebonden budget (PGB) (of vergelijkbare systematiek) blijft bestaan
|
Blz. 36
|
Zoveel mogelijk garanderen optimale keuzevrijheid cliënten wat betreft zorg, alsmede (ook identiteitsgebonden) zorgaanbieders betrekken bij aanbestedingstrajecten
|
Blz. 37
|
Identiteitsgebonden en kerkelijke hulpverleningsorganisaties behouden plaats in lokale zorgnetwerk
|
Blz. 38
|
Ontwikkelen specifiek beleid met oogmerk meer aandacht voor mantelzorgers en respijtzorg
|
Blz. 39
|
Stimuleren zo lang en zelfstandig mogelijk thuis wonen van ouderen (speciale aandacht tegengaan eenzaamheid)
|
Blz. 40
|
Continueren inzet op regierol gemeente voor voorzieningen ouderen, met betrokkenheid ouderenbonden
|
Blz. 41
|
Continueren ingezette beleid samenwerking welzijnsorganisaties voor ouderen
|
Blz. 42
|
Ondersteunen wijk- en kernen gericht werken in co-creatie en samenwerking met inwoners, onder andere door burgerfonds ‘Vitale kernen’
|
Blz. 43
|
Budgetten programma 1
|
Blz. 44
|
1.1 Samenkracht en burgerparticipatie
|
Blz. 45
|
1.2 Wijkteams
|
Blz. 46
|
1.3 Inkomensregelingen
|
Blz. 47
|
1.5 Arbeidsparticipatie
|
Blz. 48
|
1.6.1 Maatwerkvoorzieningen (WMO) BeM
|
Blz. 49
|
1.6.2 Maatwerkvoorzieningen (WMO) Dienstverlening
|
Blz. 50
|
1.7.1 Maatwerkdienst-verlening 18+
|
Blz. 51
|
1.7.2 Maatwerkdienst-verlening 18-
|
Blz. 52
|
1.81 Geëscaleerde zorg 18+
|
Blz. 53
|
1.82 Geëscaleerde zorg 18-
|
Blz. 54
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 55
|
Programma 2. Onderwijs
|
Blz. 56
|
Inleiding
|
Blz. 57
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 58
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 59
|
Nieuw beleid 2018-2021 Programma 2
|
Blz. 60
|
Maximale inzet op voorkomen schooluitval
|
Blz. 61
|
Inhoudelijke activering Integraal Kindcentra
|
Blz. 62
|
Inspanning tot behoud openbaar onderwijs in Nunspeet
|
Blz. 63
|
Volgen van ontwikkelingen in voor- en vroegschoolse educatie
|
Blz. 64
|
Realisatie Kindcentra Nunspeet Oost binnen afgegeven raadskader
|
Blz. 65
|
Inzetten op behoud van breed aanbod voortgezet onderwijs in Nunspeet
|
Blz. 66
|
Investeren in onderwijshuisvesting en- omgeving
|
Blz. 67
|
Budgetten programma 2
|
Blz. 68
|
2.1 Openbaar onderwijs
|
Blz. 69
|
2.2 Onderwijshuisvesting
|
Blz. 70
|
2.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
|
Blz. 71
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 72
|
Programma 3. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing (VHROSV)
|
Blz. 73
|
Inleiding
|
Blz. 74
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 75
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 76
|
Nieuw beleid 2018-2021 Programma 3
|
Blz. 77
|
Leefbare gemeente
|
Blz. 78
|
Opstellen Structuurvisie / Omgevingsvisie
|
Blz. 79
|
Ad-hoc beleid voorkomen en faciliteren mantelzorg, nevenactiviteiten etc.
|
Blz. 80
|
Snel sturen op woningbouwbehoefte
|
Blz. 81
|
Veilige en prettige woonomgeving creëren
|
Blz. 82
|
Positieve insteek verkoop onrendabele stukjes groen aan particuliere aanwonenden
|
Blz. 83
|
Continuering beleid en handhaving gericht tegen onrechtmatige bewoning recreatiewoningen
|
Blz. 84
|
Budgetten programma 3
|
Blz. 85
|
3.1 Ruimtelijke Ordening
|
Blz. 86
|
3.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
|
Blz. 87
|
3.3.1 Wonen en Bouwen ROV
|
Blz. 88
|
3.3.2 Wonen en Bouwen VTH
|
Blz. 89
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 90
|
Programma 4. Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 91
|
Inleiding
|
Blz. 92
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 93
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 94
|
Budgetten programma 4
|
Blz. 95
|
4.1 Volksgezondheid
|
Blz. 96
|
4.2.1 Riolering financiën
|
Blz. 97
|
4.2.2 Riolering OR
|
Blz. 98
|
4.2.3 Riolering Infra
|
Blz. 99
|
4.3.1 Afval Financiën
|
Blz. 100
|
4.3.2 Afval Openbare Ruimte
|
Blz. 101
|
4.4.1 Milieubeheer BeM
|
Blz. 102
|
4.4.2 Milieubeheer ROV
|
Blz. 103
|
4.4.3 Milieubeheer VTH
|
Blz. 104
|
4.5 Begraafplaatsen en crematoria
|
Blz. 105
|
Nieuw beleid 2018-2021 Programma 4
|
Blz. 106
|
Continueren integraal gezondheidsbeleid met aandacht voor diverse aanpalende beleidsterreinen
|
Blz. 107
|
Ondersteunen bewustwording volksgezondheid door voorlichting en educatie, met als uitgangspunt de eigen verantwoordelijkheid van mensen
|
Blz. 108
|
Verslavingsbeleid relateren aan regelgeving, handhaving, preventie en educatie en bewustwording
|
Blz. 109
|
Verkennen mogelijkheden Energieakkoord
|
Blz. 110
|
Stimuleren en ondersteunen burgerinitiatieven duurzaamheid (duurzaamheidsleningen)
|
Blz. 111
|
Stimuleren maatregelen tot scheiding afvalwater en hemelwater
|
Blz. 112
|
Invullen voorbeeldfunctie gemeente in relatie tot duurzaamheid
|
Blz. 113
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 114
|
Programma 5. Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 115
|
Inleiding
|
Blz. 116
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 117
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 118
|
Nieuw beleid 2018-2021 Programma 5
|
Blz. 119
|
Vervanging openbare verlichting door LED-verlichting
|
Blz. 120
|
Realiseren extra laadpunten elektrische auto’s, fietsen en scootmobielen
|
Blz. 121
|
Realiseren sluitend netwerk wandel-, fiets- en ruiterpaden
|
Blz. 122
|
Inzetten op ‘verlevendiging’ Marktplein na afstemming met betrokken partijen
|
Blz. 123
|
Realiseren herinrichting De Brink in Elspeet
|
Blz. 124
|
Onderzoeken mogelijkheid faciliteren bewaakte fietsenstalling mogelijk met inzet van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
|
Blz. 125
|
Onderzoek verkeersafwikkeling Stationsomgeving in relatie tot financiële haalbaarheid
|
Blz. 126
|
Continueren aandacht voor verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding
|
Blz. 127
|
Geen betaald parkeren
|
Blz. 128
|
Realiseren oplossingen verkeers- en parkeerproblematiek in Vierhouten
|
Blz. 129
|
Faciliteren realisatie evenemententerrein, zo mogelijk via particulier initiatief
|
Blz. 130
|
Budgetten programma 5
|
Blz. 131
|
5.1.1 Verkeer, Wegen en Water Openbare Ruimte
|
Blz. 132
|
5.1.2 Verkeer, Wegen en Water Infra
|
Blz. 133
|
5.2 Parkeren
|
Blz. 134
|
5.4 Economische havens en waterwegen
|
Blz. 135
|
5.5 Openbaar Vervoer
|
Blz. 136
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 137
|
Programma 6. Veiligheid
|
Blz. 138
|
Inleiding
|
Blz. 139
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 140
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 141
|
Nieuw beleid 2018-2021 Programma 6
|
Blz. 142
|
Maximaal inzetten op gebiedsdekkend ambulancevervoer (inclusief onderzoek mogelijkheid vaste ambulancepost) met aanrijtijden binnen de landelijke norm
|
Blz. 143
|
Waar nodig versterken concept Hart Veilig Wonen
|
Blz. 144
|
Inzetten op zichtbaarheid wijkagenten, onder andere door wijkgerichte inzet (niet: themagericht)
|
Blz. 145
|
Stimuleren actieve rol samenleving op het gebied van veiligheid en vaststellen nieuw Integraal Veiligheidsplan
|
Blz. 146
|
Specifieke aandacht voor geluidsoverlast bij buitenevenementen (onder meer geluidsniveaus en eindtijden)
|
Blz. 147
|
Adequate aanpak overlast jaarwisselingen op basis van evaluatie en zo nodig bijstelling van beleid
|
Blz. 148
|
Indien nodig tegengaan van uitholling van de vrijwillige brandweer door regionalisering brandweer
|
Blz. 149
|
Budgetten programma 6
|
Blz. 150
|
6.1 Crisisbeheersing en brandweer
|
Blz. 151
|
6.2.1 Openbare orde en veiligheid BeM
|
Blz. 152
|
6.2.2 Openbare orde en veiligheid VTH
|
Blz. 153
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 154
|
Programma 7. Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 155
|
Inleiding
|
Blz. 156
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 157
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 158
|
Nieuw beleid 2018-2021 Programma 7
|
Blz. 159
|
Participeren en investeren in programma ‘Noord-Veluwe Fietst!’
|
Blz. 160
|
Stimuleren sport en beweging op scholen, in kernen en wijken door combinatiefunctionarissen
|
Blz. 161
|
Extra stimuleren sportfaciliteiten voor mensen met een beperking
|
Blz. 162
|
Uitwerking van nieuwbouw zwembad op sportpark de Wiltsangh
|
Blz. 163
|
Uitwerking Masterplan revitalisering van sportpark Wiltsangh
|
Blz. 164
|
Besluitvorming benodigde maatregelen tennisverenigingen Elspeet en Hulshorst en voetbalvereniging Vierhouten
|
Blz. 165
|
Faciliteren komst museum in Elspeet, onder meer uit oogpunt van stimuleren burgerinitiatief
|
Blz. 166
|
Stimuleren actieve of passieve deelname aan kunst voor alle inwoners
|
Blz. 167
|
Faciliteren beschikbaar stellen leegstaande winkels en bedrijfspanden aan kunstenaars
|
Blz. 168
|
Specifieke aandacht voor eigen Nunspeetse historische en culturele kenmerken, zoals onze korpsen en koren en cultuurhistorische identiteit Nunspeetse ruimte
|
Blz. 169
|
Faciliteren toekomstbestendige bibliotheek die minder kost, waardevol blijft voor de samenleving en extra aandacht heeft voor ouderen en jeugd
|
Blz. 170
|
Uitgaan van basisniveau plus openbaar groen, bij toegangswegen, begraafplaatsen en parken
|
Blz. 171
|
Onderzoeken van mogelijkheden wijken en kernen te betrekken bij onderhoud openbare ruimte
|
Blz. 172
|
Budgetten programma 7
|
Blz. 173
|
7.1 Sportbeleid en activering
|
Blz. 174
|
7.2.1 Sportaccommodaties BeM
|
Blz. 175
|
7.2.2 Sportaccommodaties Openbare Ruimte
|
Blz. 176
|
7.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
|
Blz. 177
|
7.4 Musea
|
Blz. 178
|
7.5.1 Cultureel erfgoed BeM
|
Blz. 179
|
7.5.2 Cultureel erfgoed Openbare Ruimte
|
Blz. 180
|
7.5.3 Cultureel erfgoed ROV
|
Blz. 181
|
7.6 Media
|
Blz. 182
|
7.7.1 Openbaar Groen en (openlucht) recreatie BeM
|
Blz. 183
|
7.7.2 Openbaar Groen en (openlucht) recreatie Openbare Ruimte
|
Blz. 184
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 185
|
Programma 8. Economische zaken
|
Blz. 186
|
Inleiding
|
Blz. 187
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 188
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 189
|
Nieuw beleid 2018-2021 Programma 8
|
Blz. 190
|
Optimaliseren gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers via bedrijfscontactfunctionaris
|
Blz. 191
|
Regionaal maximaal inzetten op arbeidsmarktbeleid, mensen met arbeidsbeperking en andere inrichting sociale werkvoorziening
|
Blz. 192
|
Invullen voorbeeldfunctie gemeente Nunspeet als werkgever door aanbieden stage-/werkplekken en in dienst nemen van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
|
Blz. 193
|
Gerichte marketing ‘merk’ Nunspeet en stimuleren lokaal gastheerschap lokale VVV in samenhang met regionale promotie
|
Blz. 194
|
Ontwikkelen bedrijfslocaties, met name De Kolk en centrale bedrijvenlocatie Elspeet
|
Blz. 195
|
Breedband in het buitengebied
|
Blz. 196
|
Behouden schaapskudde met voldoende eigen middelen en toereikende subsidie
|
Blz. 197
|
Faciliteren ontwikkeling Randmeerkust (Nunspeet aan Zee), met inachtneming belangen agrariërs en natuur
|
Blz. 198
|
Actieve invulling geven aan programma ‘Vitale vakantieparken’
|
Blz. 199
|
Realiseren Wi-Fi-netwerk in dorpscentrum
|
Blz. 200
|
Budgetten programma 8
|
Blz. 201
|
8.1 Economische ontwikkeling
|
Blz. 202
|
8.2 Fysieke Bedrijfsinfrastructuur
|
Blz. 203
|
8.3 Bedrijfsloket en Bedrijfsregelingen
|
Blz. 204
|
8.4.1 Economische promotie BeM
|
Blz. 205
|
8.4.2 Economische promotie Financiën
|
Blz. 206
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 207
|
Programma 9. Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 208
|
Inleiding
|
Blz. 209
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 210
|
Wat willen wij bereiken?
|
Blz. 211
|
Nieuw beleid 2018-2021 Programma 9
|
Blz. 212
|
Nunspeet blijft een zelfstandige gemeente
|
Blz. 213
|
Projecten ‘Nieuwe overheid’ en deregulering
|
Blz. 214
|
Plan van aanpak kwaliteit van werk ambtelijke organisatie, nakoming afdoeningstermijnen, cultuur etc. (inclusief terugkoppeling aan raad)
|
Blz. 215
|
Verder ontwikkelen digitale dienstverlening met het oog op wettelijke plicht
|
Blz. 216
|
Start maken met SMARTI meerjarenbegroting
|
Blz. 217
|
Zo laag mogelijke lastendruk; OZB alleen verhogen voor inflatie en mogelijk voor nieuw beleid
|
Blz. 218
|
Budgetten programma 9
|
Blz. 219
|
9.1 Bestuur
|
Blz. 220
|
9.10 Mutaties reserves
|
Blz. 221
|
9.2 Burgerzaken
|
Blz. 222
|
9.3 Beheer overige gebouwen en gronden
|
Blz. 223
|
9.4.1 Overhead, ondersteuning organisatie, BeM
|
Blz. 224
|
9.4.2 Overhead, ondersteuning organisatie, Financiën
|
Blz. 225
|
9.4.3 Overhead, ondersteuning organisatie, Openbare ruimte
|
Blz. 226
|
9.4.4 Overhead, ondersteuning organisatie, Informatie
|
Blz. 227
|
9.4.5 Overhead, ondersteuning organisatie, Infra
|
Blz. 228
|
9.4.6 Overhead, ondersteuning organisatie, POFO
|
Blz. 229
|
9.5 Treasury
|
Blz. 230
|
9.61 OZB woningen
|
Blz. 231
|
9.62 OZB niet-woningen
|
Blz. 232
|
9.64 Belastingen Overig
|
Blz. 233
|
9.7 Algemene Uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
|
Blz. 234
|
9.8 Overige baten en lasten
|
Blz. 235
|
9.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
|
Blz. 236
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 237
|
(investerings-) Kredieten
|
Blz. 238
|
Doelstellingen
|
Blz. 239
|
Investerings (kredieten)
|
Blz. 240
|
Programmma's en Projecten
|
Blz. 241
|
Project informatie
|
Blz. 242
|
Voortgang projecten
|
Blz. 243
|
Programma Centrum (hoofdproject)
|
Blz. 244
|
Programma Integrale bezuinigingstaakstelling (hoofdproject)
|
Blz. 245
|
Project Bedrijvenstrip (hoofdproject)
|
Blz. 246
|
Project De Brink (hoofdproject)
|
Blz. 247
|
Project De Kolk (hoofdproject)
|
Blz. 248
|
Project Duurzaamheid (hoofdproject)
|
Blz. 249
|
Project Molenbeek Oost (hoofdproject)
|
Blz. 250
|
Project onderwijshuisvesting
|
Blz. 251
|
Project Revitalisering sportpark Wiltsangh incl. zwembad (hoofdproject)
|
Blz. 252
|
Project Stationsplein (hoofdproject)
|
Blz. 253
|
Budget informatie projecten
|
Blz. 254
|
Budget Bedrijvenstrip Elspeet
|
Blz. 255
|
Budget Bedrijventerrein De Kolk
|
Blz. 256
|
Budget Centrum
|
Blz. 257
|
Budget De Brink Elspeet
|
Blz. 258
|
Budget Duurzaamheid
|
Blz. 259
|
Budget Elspeet Noordwest
|
Blz. 260
|
Budget Integrale bezuinigingstaakstelling
|
Blz. 261
|
Budget Molenbeek totaal
|
Blz. 262
|
Budget Nieuwbouw zwembad Wezenland
|
Blz. 263
|
Budget Rondweg-oost
|
Blz. 264
|
Budget Stationsomgeving
|
Blz. 265
|
Budget Vluchtelingen
|
Blz. 266
|
Budget Weversweg Hulshorst
|
Blz. 267
|
Budget Wiltsangh
|
Blz. 268
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|