Programma 1. Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Inleiding

“Uitgangspunt voor het sociaal domein is dat de gemeente een  krachtige samenleving is. Iedereen moet in staat zijn mee te  doen en om te gaan met de uitdagingen van het leven.

Het uitgangspunt geldt voor ieder individu, maar vooral ook als samenleving met elkaar: inwoners, gemeente, maatschappelijke organisaties, kerken, moskee en het bedrijfsleven. Als door de uitdagingen van het leven zaken als vitaliteit, veerkracht en veiligheid onder druk staan, bieden we als samenleving ondersteuning en is er een vangnet beschikbaar. De mogelijkheden, talenten, zelfstandigheid en eigen regie van de inwoners staan centraal. Want door een sterke basis te ontwikkelen, maken we meedoen mogelijk. Daar waar dat niet gaat of vanzelfsprekend is, ondersteunen we elkaar, om meedoen mogelijk te maken. Meedoen bestaat naast betaald werk ook uit vrijwilligerswerk of andere bijdragen aan de samenleving.”

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Bestuurlijke kaders
  • Verordening bijdrageregeling minima gemeente Nunspeet 2024
  • Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente Nunspeet 2024
  • Afstemmingsverordening Participatiewet IOAW en IOAZ gemeente Nunspeet 2022
  • Beleidsregels Terugvordering en Verhaal Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 en Wmo 2020
  • Verordening tegenprestatie Participatiewet gemeente Nunspeet
  • Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Nunspeet 2023
  • Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Nunspeet 2020
  • Beleidsregels collectieve zorgverzekering gemeente Nunspeet 2024
  • Verordening schuldhulpverlening gemeente Nunspeet 2021
  • Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Nunspeet 2024
  • Beleidsregels energietoeslag gemeente Nunspeet 2023-III
  • Beleidsregels Krediethypotheek Participatiewet gemeente Nunspeet 2015
  • Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Nunspeet 2018
  • Integraal beleidsplan sociaal domein 2022-2025 gemeente Nunspeet
  • Uitvoeringsplan Bestaanszekerheid en Schulden gemeente Nunspeet 2023
  • Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning  WMO gemeente Nunspeet 2024
  • Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Nunspeet 2024
  • Beleidsregel tegemoetkoming kosten op basis van Sociaal Medische Indicatie



Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken?

Belemmeringen voor meedoen opheffen

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Belemmeringen voor meedoen opheffen

> Inburgeraars doen zo snel mogelijk mee in de samenleving.
> Er leven in Nunspeet geen inwoners in armoede; met name kinderen ervaren geen belemmeringen door armoede.

  • We implementeren het uitvoeringsplan van de Wet inburgering 2021 en monitoren de (gerealiseerde) resultaten.
  • We blijven prioriteit geven aan het armoedebeleid met aandacht voor stille/verborgen armoede.
  • We stimuleren dat inburgeringsplichtigen een zo hoog mogelijk taalniveau verwerven.
  • We stimuleren dat inburgeringsplichtigen vanaf het begin van het inburgeringstraject in de maatschappij participeren.

Wat gaan wij doen?

Inclusie

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Inclusie

> Nunspeet is een inclusieve samenleving: 
> Iedereen kan volwaardig meedoen op basis van de eigen mogelijkheden, talenten en behoeften.
> Iedereen hoort erbij, niemand wordt impliciet of expliciet gediscrimineerd.
> Iedereen kan zich gelijkwaardig en gerespecteerd voelen.
> De gemeente zet in op burgerparticipatie en zoekt naar manieren om inwoners die minder verbaal sterk zijn in te laten spreken.

  • We zorgen dat een laagdrempelig, goed toegankelijk en goed bereikbaar vangnet beschikbaar is voor inwoners die in sociaal opzicht buiten de boot (dreigen te) vallen. 
  • We geven uitvoering aan de inclusie agenda 1.0 (2021-2024).
  • We maken inclusief wonen in de wijk mogelijk.
  • We betrekken de beoogde aandachtsgroep van (nieuw te formuleren) beleid zoveel mogelijk.

Wat gaan wij doen?

Jeugd

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Jeugd

> Jeugdzorg die betaalbaar blijft.
> Jongeren die zorg nodig hebben, krijgen zorg van goede kwaliteit.

  • We sturen actief op de transformatie in de jeugdhulp, met preventie en vroegtijdige aanpak van problematiek.
  • We investeren in het normaliseren van de omgang met en ondersteuning bij problemen van kinderen, jongeren en ouders bij opgroeien en opvoeden.
  • We streven naar het bieden van tijdig passende hulp door een goede analyse aan de voorkant en door met de gezinsleden te bepalen welke ondersteuning nodig is (systeemgericht, gericht op alle leefdomeinen).
  • We zetten in op afbouw van residentiële jeugdhulp.
  • We investeren in duurzame relaties en zetten in op preventie van en laagdrempelige ondersteuning bij relatieproblemen en het voorkomen van vechtscheidingen.

Wat gaan wij doen?

Nunspeet heeft een stevige sociale basis

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Nunspeet heeft een stevige sociale basis

> Een efficiëntere en effectievere samenwerking tussen alle partijen in het sociaal domein, waaronder de welzijnspartijen en onderwijsinstellingen.
> Nunspeet is een krachtige samenleving waarin iedereen in staat is om te gaan met de uitdagingen van het leven.
> De sociale basis verstevigen door hiaten in kaart te brengen en daar actief op in te zetten. 

  • We focussen op preventie.
  • We zorgen voor een goed samenwerkende piramide.
  • We versterken de sociale basis.
  • We zorgen voor een goede monitoring van de effecten van de ingezette gelden.
  • We stimuleren een effectievere samenwerking tussen de welzijnspartijen op grond van onderzoek als onderdeel van Project Sociale Basis. 

Wat gaan wij doen?

Preventie

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Preventie

> Inwoners die op eigen kracht actief blijven en niet terecht komen in situaties die tot zorgvraag leiden.
> Focus op preventie.
> Duurzame instandhouding van de dorpsverenigingen in relatie tot de dorpshuizen, met maatwerk voor elke kern en meer centrale regie c.q. aansturing vanuit de kern.
> Inzetten op het vroegtijdig voorkomen van financiële problemen.
> Betalingsproblemen door stijgende gas-, energie- en brandstofprijzen voorkomen.
> Voorkomen van en voorbereiden op financiële problemen bij ondernemers.

  • We blijven samen met betrokkenen laagdrempelige voorzieningen - waaronder geschikte ontmoetingsruimten voor jongeren in de buitenruimte - creëren waar mensen terecht kunnen voor activiteiten, talentontwikkeling, ontmoeting en advies.
  • We zorgen dat er actief beleid en ondersteuning vanuit de Wijkontmoetingscentra (WOC) plaatsvinden om ouderen ‘bij de tijd’ te houden, bijvoorbeeld door middel van een ICT-cursus, omgaan met mobiel, online veiligheid, etc.
  • We stimuleren meer inspraak vanuit de kern; bijvoorbeeld via dorpsplannen waarmee verschillende budgetten in de begroting, waaronder het burgerfonds vitale kernen, bij elkaar kunnen worden gebracht.
  • We focussen ons op het actief informeren over de bestaande en komende financiële voorzieningen.
  • We zorgen ervoor dat het beleid omtrent energiearmoede gericht is op de lange termijn, zodat kostenbesparende maatregelen een zo groot mogelijk effect hebben.
  • We zorgen ervoor dat ondernemers weten waar ze terecht kunnen met vragen over hun financiële situatie.
  • We bereiden ons voor op de groep ondernemers die als gevolg van corona financiële hulp nodig hebben.

Wat gaan wij doen?

Vroege interventies

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Vroege interventies

> Een positieve leefomgeving, waarin jongeren gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien, zonder middelgebruik.
> Vroegtijdige signalering van problemen bij inwoners, zodat als en zolang het kan, nog kan worden volstaan met lichte zorg en daarmee onnodige zware ingrepen in het leven van (jonge) inwoners kunnen worden voorkomen. 
> Vroegtijdige start van de benodigde zorg om te voorkomen dat mensen dieper in de problemen komen.
> Een goed ontwikkeld vrijwilligerswerk en mantelzorg, zodat hulp- en zorgvragen zoveel mogelijk in de nulde- en eerste lijn met relatief eenvoudige interventies kunnen worden afgedaan.
> Inwoners met een beperking en ouderen kunnen zo lang mogelijk in hun eigen omgeving blijven en meedoen aan de samenleving.

  • In samenspraak met de lokale horeca gaan we het middelengebruik bespreekbaar maken.

Werk en inkomen

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Werk en inkomen

- Ieder die dat kan, zorgt zelf voor zijn inkomen. 
- Er is een ruimhartig inkomensvangnet voor degenen die zelf niet in hun inkomen kunnen voorzien. 
- Werkloze inwoners die kunnen werken gaan - al dan niet met begeleiding of ondersteuning - weer werken. 
- We stimuleren de arbeidsparticipatie van jongeren zonder startkwalificatie, voortijdig schoolverlaters en jongeren met een beperking. 
- We bieden nazorg (maatwerk) om de uitstroom naar werk zo duurzaam mogelijk te maken (door het inzetten van de jobcoach). 
- Inwoners die niet (meer) kunnen werken in een reguliere baan, doen mee in de samenleving op de best passende plek.
- Een zo integraal mogelijke aanpak op individueel niveau van werk en inkomen en andere problematiek zoals slechte gezondheid, armoede en schuldenproblematiek.

  • Voor mensen die langdurig werkloos zijn of een grote achterstand hebben op de arbeidsmarkt en werkloze jongeren, gaan we nog beter samenwerken met de Inclusief Groep en mogelijke andere partners.
  • We hebben een ontwikkelingsgericht aanbod en een samenhangend uitvoeringsbeleid voor inwoners van dagbesteding tot aan regulier werk.
  • We tonen als gemeente een voorbeeldfunctie wat betreft het opnemen van mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.
  • We zorgen voor een doelgerichte en laagdrempelige voorlichting over financiële voorzieningen aan de inwoners en ketenpartners.
  • We zorgen dat voorzieningen laagdrempelig bereikbaar zijn / zijn aan te vragen.
  • We benutten de ruimte binnen de Participatiewet om maatwerk te bieden."

Wat gaan wij doen?

Nieuw beleid 2025-2028 Programma 1

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Nieuw beleid 2025-2028 Programma 1

Wat gaan wij doen?

Programma 1 Beleidsindicatoren Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Programma 1 Beleidsindicatoren Sociaal Domein

Beschrijving:
De kracht van de samenleving wordt optimaal benut. Onderlinge verbondenheid in allerlei verbanden draagt bij aan het individuele welzijn en welbevinden van mensen.

Toelichting:
Omgevingsfactoren zijn van invloed op het sociaal domein. Hierbij bedoelen we onder meer de economische groei/neergang, de situatie op de arbeidsmarkt, ontwikkelingen op gebied van zorg en welzijn etc. 
De doelgroep voor de hieronder benoemde BI's zijn inwoners van 18 jaar en ouder.

BI's (BeleidsIndicatoren):

  • Inwoners zijn financieel zelfredzaam.
  • Inwoners zijn zelfredzaam. Voor degenen die dat nodig hebben is er passende ondersteuning beschikbaar.
  • Inwoners dragen bij aan maatschappelijke participatie.

Per BI zijn een aantal Kritische prestatie indicatoren (KPI's) geformuleerd.

Programma 1 Kritische Prestatie indicatoren Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Programma 1 Kritische Prestatie indicatoren Sociaal Domein

Hieronder weergegeven

Aantal meldingen schuldhulpverlening

Omschrijving (toelichting)

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2020 2021 2022 2023 2024 2025
1e kwartaalrapportage 13 13 7 14 7 4
2e kwartaalrapportage 14 18 12 18 18 13
3e kwartaalrapportage 28 22 12 21 21 0
4e kwartaalrapportage - 25 14 33 28 0

Aantal inwoners met een schuldregeling

Omschrijving (toelichting)

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
1e kwartaalrapportage 7 16 26 36 46 45 42 40 79
2e kwartaalrapportage 12 20 32 43 52 50 41 42 82
3e kwartaalrapportage 15 23 35 42 48 50 40 46 0
4e kwartaalrapportage 0 0 0 0 49 47 38 50 0

Aantal meldingen Wmo

Omschrijving (toelichting)

Bron: Gemeentelijke cijfers
Boekwerk 2020 2021 2022 2023 2024 2025
1e kwartaalrapportage 293 242 289 295 333 248
2e kwartaalrapportage 488 510 477 609 659 538
3e kwartaalrapportage 808 718 840 773 924 0
4e kwartaalrapportage 0 973 1.132 1.111 1.298 0

Het aantal inwoners met een bijstandsuitkering

Omschrijving (toelichting)

het aantal unieke inwoners dat peildatum (=1 dag van de derde maand van het kwartaal) een beroep doet op een bijstandsuitkering o.g.v. de Participatiewet, IOAW, IOAZ of Bbz 2004.

Bron: Cijfers gemeente, CBS
Boekwerk 2020 2021 2022 2023 2024 2025
1e kwartaalrapportage 340 331 334 342 365 371
2e kwartaalrapportage 423 351 340 344 406 381
3e kwartaalrapportage 427 380 335 343 411 0
4e kwartaalrapportage 0 362 335 359 477 0

Aantal inwoners met een bijstandsuitkering > 3 jaar

Omschrijving (toelichting)

Het aantal inwoners dat peildatum (=1e dag van de derde maand van het kwartaal) een beroep doet op een bijstandsuitkering > 3 jaar  o.g.v de Participatiewet, IOAW, IOAZ, of Bbz 2004

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2020 2021 2022 2023 2024 2025
1e kwartaalrapportage 137 163 195 187 173 171
2e kwartaalrapportage 151 178 195 176 208 174
3e kwartaalrapportage 144 178 191 169 196 0
4e kwartaalrapportage 0 195 186 175 172 0

Aantal verstrekte Wmo voorzieningen

Omschrijving (toelichting)

Doel: zicht op het aantal verstrekte Wmo maatwerkvoorziening (inclusief collectief vraagafankelijk vervoer) in Nunspeet. Een voorziening die een inwoner het hele jaar heeft ontvangen, maar tussentijds op papier opnieuw wordt ingezet vanwege een herindicatie telt één keer mee.

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2025
1e kwartaalrapportage 2.470
2e kwartaalrapportage 2.467

Aantal meldingen vroegsignaleringen van schuld

Omschrijving (toelichting)

Per 2021 is vroegsignalering van schulden een taak van gemeenten, hiervoor was nog geen KPI vastgesteld. Met deze KPI meten we het aantal meldingen vroegsignalering dat de gemeente ontvangt per kwartaal.

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2025
1e kwartaalrapportage 238
2e kwartaalrapportage 299

Percentage inburgeringsplichtigen dat binnen de inburgeringstermijn heeft voldaan aan de inburgeringsplicht

Omschrijving (toelichting)

Per 2022 is de Wet inburgering 2021 van kracht. Om zicht te hebben op de voortgang van de inburgering, wordt voorgesteld deze indicator toe te voegen. Het gaat hierbij om het aantal inburgeringsplichtigen (onder Wi2021) dat binnen de wettelijke inburgeringstermijn voldaan heeft aan de inburgeringsplicht (d.w.z. alle verplichtigen en examens van de B1- of Onderwijsroute heeft behaald óf succesvol de Zelfredzaamheidsroute heeft afgerond) ten opzichte van het aantal personen dat de inbugeringsplicht niet binnen de inburgeringstermijn heeft behaald. N.B. deze KPI wordt in het eerste kwartaal van het kalenderjaar ingevuld met de gegevens over het voorgaande kalenderjaar (in Q1 2025 wordt de data over 2024 geleverd). Dit om te voorkomen dat de data per kwartaal veel fluctueert, omdat er op verschillende momenten klassen de leerroutes hebben afgerond.

Bron: Cijfers gemeente
boekwerk 2025
1e kwartaalrapportage 100,00
2e kwartaalrapportage

Aantal personen op een Beschutte Werkplek

Omschrijving (toelichting)

Het saldo van het aantal personen dat aan het werk is op een Beschutte Werkplek ten opzichte van de taakstelling

Statistieken

boekwerk 2025
1e kwartaalrapportage 21,00
2e kwartaalrapportage 22,00

Aantal inwoners dat na een Wmo-melding wordt geholpen door aanboud uit de sociale basis

Omschrijving (toelichting)

Dit betreft inwoners die in zijn geheel geholpen zijn met voorzieningen uit de sociale basis. Dit betreft dus niet door de Wmo geïndiceerde voorzieningen ( bv er is geen dagbesteding nodig. Want ondersteuning vanuit het mantelzorgcentrum is voldoende). Hiermee willen we de beweging 'naar de voorkant'beter in kaart brengen

Statistieken

Bron: Cijfers gemeente
boekwerk 2025
1e kwartaalrapportage 0,00
2e kwartaalrapportage 3,00

Aantal lopende Wmo-hulpmiddelen

Omschrijving (toelichting)

Bron: Cijfers gemeente

Aantal lopende voorzieningen Hulp bij het Huishouden

Omschrijving (toelichting)

Dit betreft het aantal personen dat op het moment van peilen Hulp bij het Huishouden ontvangt a.d.h.v. een Wmo-indicatie. 

Statistieken

Bron: Waarden gemeente
boekwerk 2025
1e kwartaalrapportage 691,00
2e kwartaalrapportage 697,00

Aantal lopende voorzieningen Individuele Begeleiding

Omschrijving (toelichting)

Dit betreft het aantal personen dat op het moment van peilen Individuele Begeleiding ontvangt a.d.h.v. een Wmo-indicatie. 

Statistieken

Bron: Waarden gemeente
boekwerk 2025
1e kwartaalrapportage 345,00
2e kwartaalrapportage 359,00

Aantal lopende voorzieningen Wmo dagbesteding

Omschrijving (toelichting)

Dit betreft het aantal personen dat op het moment van peilen Dagbesteding ontvangt a.d.h.v. een Wmo-indicatie. 

Statistieken

Bron: Waarden Gemeente
boekwerk 2025
1e kwartaalrapportage 118,00
2e kwartaalrapportage 118,00

Aantal lopende voorzieningen collectief vraagafhankelijk vervoer (Valys/Regiotaxi)

Omschrijving (toelichting)

Dit betreft het aantal personen dat op het moment van peilen gebruik kan maken van een pas voor collectief vraagafhankelijk vervoer (Valys/Regiotaxi) a.d.h.v. een Wmo-indicatie. 

Bron: Meetwaarden gemeente
boekwerk 2025
1e kwartaalrapportage 405,00
2e kwartaalrapportage 415,00

Het aantal kinderen/jeugdigen dat na melding bij het CJG wordt geholpen door aanbod sociale basis

Omschrijving (toelichting)

Dit betreft een KPI uit een pilot “Passende ondersteuning dichtbij”. Na afloop van deze 2-jarige pilot wordt bezien of dit vanaf 2027structureel ingezet kan worden. Hiermee willen we de beweging 'naar de voorkant' beter in kaart brengen.

Statistieken

Bron: Waarden gemeente
boekwerk 2025
1 e kwartaalrapportage 0,00
2e kwartaaltrapportage 0,00

Taakvelden Programma 1

Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Taakvelden Programma 1

Hieronder weergegeven.

Wat gaan wij doen?