Programmabegroting 2017 |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Programma 1. Sociaal Domein |
Blz. 3 |
Inleiding |
Blz. 4 |
Bestuurlijke kaders |
Blz. 5 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 6 |
Actieve inzet op re-integratie samen met het bedrijfsleven en de Inclusief Groep |
Blz. 7 |
Het afleggen van bedrijfsbezoeken door de jobcoach en bestuurder en het bezoeken van bedrijfsbijeenkomsten |
Blz. 8 |
Invulling van het regionaal werkbedrijf “Factor werkt in samenwerking met de Noord-Veluwse Werkkamer |
Blz. 9 |
Uitvoering geven aan de samenwerking met de Inclusief Groep en werkgevers voor de Participatiewet |
Blz. 10 |
Verdere besluitvorming over regionale samenwerking met de Inclusief Groep /Proson |
Blz. 11 |
Beperken instroom bijstand, ook door alternatieve maatregelen (bijvoorbeeld actieve job coaches) |
Blz. 12 |
De uitvoering van klantmanagement |
Blz. 13 |
Aan verlenen uitkering zoveel mogelijk de voorwaarde verbinden een tegenprestatie naar vermogen te leveren |
Blz. 14 |
Extra inzet op stimulering maatschappelijk nuttige activiteiten |
Blz. 15 |
Bij inkoop en aanbestedingen zo mogelijk ‘social return’ als contractvoorwaarde opnemen |
Blz. 16 |
Voorwaarden stellen dat opdrachtnemers (leerwerk)stages aanbieden en/of mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt en/of jongeren in dienst nemen |
Blz. 17 |
Nadrukkelijke aandacht voor fraudebestrijding en handhaving |
Blz. 18 |
Adequate reactie op signalen van misbruik |
Blz. 19 |
Inzet op het voorkomen van fraude door samenwerking “aan de poort” met de sociaal rechercheur |
Blz. 20 |
Nadrukkelijke aandacht voor fraudebestrijding en handhaving |
Blz. 21 |
Ontwikkelen van nieuw beleid voor armoedebestrijding met specifieke aandacht voor ouderen en kinderen |
Blz. 22 |
Uitvoering geven aan de in 2015 vastgestelde verordening minima in samenhang met de collectieve zorgverzekering inclusief extra pakket |
Blz. 23 |
Maximaal benutten wettelijke mogelijkheden categoriale bijstand |
Blz. 24 |
Gerealiseerd via de vastgestelde minimaverordening en afgesloten collectieve zorgverzekering |
Blz. 25 |
Faciliteren mogelijke realisatie ‘meer-met-minderhuis’ |
Blz. 26 |
Verder vormgeven faciliteren mogelijke realisatie ‘meer-met-minderhuis’ |
Blz. 27 |
Stimuleren algemene voorzieningen |
Blz. 28 |
Het convenant met Omnia en Stimenz wordt uitgevoerd en door integraal te werken worden partijen bij elkaar betrokken |
Blz. 29 |
Continueren ingezette beleid samenwerking welzijnsorganisaties |
Blz. 30 |
Actief burgerschap |
Blz. 31 |
Preventie van kwetsbaarheid |
Blz. 32 |
Goede toegang tot maatschappelijke ondersteuning |
Blz. 33 |
Beschikbaarheid cliëntondersteuning |
Blz. 34 |
Ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers |
Blz. 35 |
Kwalitatief goede ondersteuning |
Blz. 36 |
Keuzevrijheid |
Blz. 37 |
Financieel bijstaan van inwoners die ondersteuning nodig hebben maar dit niet kunnen betalen |
Blz. 38 |
Integrale werkwijze 4D breed |
Blz. 39 |
Actief inzetten op zorgmijders |
Blz. 40 |
Goede toegankelijkheid in het openbare leven |
Blz. 41 |
Bieden van beschermd wonen |
Blz. 42 |
Voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld |
Blz. 43 |
Stimuleren omslag van ‘schulden saneren’ naar ‘schulden voorkomen’ samen met maatschappelijk betrokken partijen; een zelfde aanpak hanteren bij huisuitzettingen |
Blz. 44 |
Het convenant met Omnia en Stimenz wordt uitgevoerd en door integraal te werken worden partijen bij elkaar betrokken |
Blz. 45 |
Versterken samenwerking Straathoekwerk met organisaties jeugdwelzijnswerk |
Blz. 46 |
Uitvoering van een (door)ontwikkeling en versterking van Straathoekwerk |
Blz. 47 |
Specifieke aandacht geven aan kwetsbare jonge mensen die de leeftijdgrens hebben bereikt voor jongerenwerk |
Blz. 48 |
Het bereiken en aandacht geven aan kwetsbare doelgroepen betrekken bij genoemde doorontwikkeling en versterking van straathoekwerk en jeugdwelzijnswerk in 2017 |
Blz. 49 |
Werken aan intensieve samenwerking tussen consulenten binnen het sociaal domein |
Blz. 50 |
Hernieuwd en eigentijds inrichten jongerenparticipatie |
Blz. 51 |
Ondersteuning en ontwikkeling van jongerenparticipatie betrekken bij genoemde doorontwikkeling en versterking van straathoekwerk en jeugdwelzijnswerk in 2017 |
Blz. 52 |
Mogelijkheid van persoonsgebonden budget (PGB) (of vergelijkbare systematiek) blijft bestaan |
Blz. 53 |
Het PGB instrument in de Wmo verordening en Verordening Jeugdhulp (blijven) waarborgen in 2017 |
Blz. 54 |
Zoveel mogelijk garanderen optimale keuzevrijheid cliënten wat betreft zorg, alsmede (ook identiteitsgebonden) zorgaanbieders betrekken bij aanbestedingstrajecten |
Blz. 55 |
Identiteitsgebonden zorgaanbieders kunnen bij de gevraagde kwaliteitseisen in 2017 meedoen bij aanbestedingen voor maatwerkvoorzieningen Wmo en Jeugd |
Blz. 56 |
Identiteitsgebonden en kerkelijke hulpverleningsorganisaties behouden plaats in lokale zorgnetwerk |
Blz. 57 |
Identiteitsgebonden en kerkelijke hulpverleningsorganisaties nemen in 2017 deel aan overleggen van het lokale zorgnetwerk |
Blz. 58 |
Ontwikkelen specifiek beleid met oogmerk meer aandacht voor mantelzorgers en respijtzorg |
Blz. 59 |
In het Wmo-beleidsplan 2017-2020 is dit beleid opgenomen en wordt uitgevoerd door de welzijnsinstellingen |
Blz. 60 |
Stimuleren zo lang en zelfstandig mogelijk thuis wonen van ouderen (speciale aandacht tegengaan eenzaamheid) |
Blz. 61 |
Er worden preventieve huisbezoeken uitgevoerd door het welzijnswerk in 2017 |
Blz. 62 |
Continueren inzet op regierol gemeente voor voorzieningen ouderen, met betrokkenheid ouderenbonden |
Blz. 63 |
Het bestuurlijk overleg met de ouderenbonden wordt in 2017 voortgezet |
Blz. 64 |
Continueren ingezette beleid samenwerking welzijnsorganisaties voor ouderen |
Blz. 65 |
De huidige werkzaamheden worden in ieder geval voortgezet tot eind 2017 |
Blz. 66 |
Vrijwilligersvervoer voor ouderen betaalbaar houden |
Blz. 67 |
Middels het subsidiëren van het welzijnswerk blijft betaalbaar vervoer ook in 2017 voor ouderen in Nunspeet gewaarborgd |
Blz. 68 |
Ondersteunen wijk- en kernen gericht werken in co-creatie en samenwerking met inwoners, onder andere door burgerfonds ‘Vitale kernen’ |
Blz. 69 |
Middels burgerfonds lokale initiatieven door burgers stimuleren, zo veel mogelijk in samenwerking met de buurt-/dorpsverenigingen |
Blz. 70 |
Prioriteit geven aan in samenhang oppakken van de drie decentralisaties op het gebied van jeugd, zorg en participatie |
Blz. 71 |
Vanuit onze regierol dragen wij ook in 2017 zorg voor een samenhangende verdere vormgeving van de transities |
Blz. 72 |
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020 |
Blz. 73 |
Formatie afdeling BeM, team Samenleving - 1 fte - jeugd |
Blz. 74 |
Beleids- en prestatie indicatoren |
Blz. 75 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 76 |
Programma 2. Onderwijs |
Blz. 77 |
Inleiding |
Blz. 78 |
Bestuurlijke kaders |
Blz. 79 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 80 |
Maximale inzet op voorkomen schooluitval |
Blz. 81 |
Uitvoering geven aan Beleidsplan Leerlingzaken en Uitvoeringsprogramma VSV (RMC functie) |
Blz. 82 |
Inhoudelijke activering Integraal Kindcentra |
Blz. 83 |
Leveren van een gemeentelijke bijdrage conform Onderwijsagenda |
Blz. 84 |
Inspanning tot behoud openbaar onderwijs in Nunspeet |
Blz. 85 |
Afspraken maken over verdeling van verantwoordelijkheden ten aanzien van dislocatie De Schakel |
Blz. 86 |
Hoger VVE bereik |
Blz. 87 |
Via subsidieverstrekking sturen op verbetering van de basiskwaliteit van het aanbod (harmonisatie) en opheffing non-bereik |
Blz. 88 |
Volgen van ontwikkelingen in voor- en vroegschoolse educatie |
Blz. 89 |
Realisatie Kindcentra Nunspeet Oost binnen afgegeven raadskader |
Blz. 90 |
Gemeenteraad vragen kaders vast te stellen en budget beschikbaar te stellen |
Blz. 91 |
Inzetten op behoud van breed aanbod voortgezet onderwijs in Nunspeet |
Blz. 92 |
OOGO voeren over nieuw RPO |
Blz. 93 |
Investeren in onderwijshuisvesting en- omgeving |
Blz. 94 |
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020 |
Blz. 95 |
Verbetering toegankelijikheid voorschoolse voorzieningen (peuters en kostwinnersgezinnen) |
Blz. 96 |
Beleids- en prestatie indicatoren |
Blz. 97 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 98 |
Programma 3. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing (VHROSV) |
Blz. 99 |
Inleiding |
Blz. 100 |
Bestuurlijke kaders |
Blz. 101 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 102 |
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020 |
Blz. 103 |
Actualisatie Woonvisie |
Blz. 104 |
Inrichten centrum en marktplein: Uitvoering detailshandels- en centrumvisie 2030 |
Blz. 105 |
Omgevingswet |
Blz. 106 |
Uitvoering Detailhandels- en centrumvisie: Inrichten koppen Dorpsstraat |
Blz. 107 |
Leefbare gemeente |
Blz. 108 |
Opstellen Structuurvisie// Omgevingsvisie |
Blz. 109 |
Ad-hoc beleid voorkomen en faciliteren mantelzorg, nevenactiviteiten etc. |
Blz. 110 |
Opstellen bestemmingsplan Woongebieden |
Blz. 111 |
Opstellen Verfijningsplan Buitengebied |
Blz. 112 |
Snel sturen op woningbouwbehoefte |
Blz. 113 |
Initiëren CPO Hulshorst |
Blz. 114 |
Monitoren CPO Elspeet en Nunspeet |
Blz. 115 |
Monitoren Woningbouw op Maat |
Blz. 116 |
Uitvoeren nieuwe woonvisie |
Blz. 117 |
Uitvoeren planontwikkelingen Molenbeek, Elspeet NoordWest en Weversweg |
Blz. 118 |
Verfijningsplan bestemmingsplan Buitengebied |
Blz. 119 |
Vaststellen bestemmingsplan |
Blz. 120 |
Veilige en prettige woonomgeving creëren |
Blz. 121 |
Stimuleren clustering van voorzieningen en activiteiten op en rondom De Brem, De Veluwse Heuvel en Oranjehof/Kulturhus |
Blz. 122 |
Positieve insteek verkoop onrendabele stukjes groen aan particuliere aanwonenden |
Blz. 123 |
Pilot starten verkoop snippergroenverkoop |
Blz. 124 |
Nadrukkelijke aandacht voor ‘gelijke gevallen, gelijk behandelen’ |
Blz. 125 |
Indien van toepassing eerst beleid opstellen en dan principeverzoek behandelen |
Blz. 126 |
Continuering beleid en handhaving gericht tegen onrechtmatige bewoning recreatiewoningen |
Blz. 127 |
75% van alle nieuwe gevallen van onrechtmatige bewoning op recreatieparken oppakken |
Blz. 128 |
Beleids- en prestatie indicatoren |
Blz. 129 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 130 |
Programma 4. Volksgezondheid en milieu |
Blz. 131 |
Inleiding |
Blz. 132 |
Bestuurlijke kaders |
Blz. 133 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 134 |
Continueren integraal gezondheidsbeleid met aandacht voor diverse aanpalende beleidsterreinen |
Blz. 135 |
Nieuwe integrale beleidsnota Volksgezondheid 2017-2020 opstellen met bijbehorend activiteitenplan |
Blz. 136 |
Ondersteunen bewustwording volksgezondheid door voorlichting en educatie, met als uitgangspunt de eigen verantwoordelijkheid van mensen |
Blz. 137 |
Regionale preventieve voorlichtingsprojecten voor leefstijlverandering, zoals ‘Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) |
Blz. 138 |
Verslavingsbeleid relateren aan regelgeving, handhaving, preventie en educatie en bewustwording |
Blz. 139 |
Het project GEDRAG omvat diverse (verslavings)preventielessen voor alle scholen in de gemeente Nunspeet, ter bevordering van de bewustwording van een gezonde leefstijl onder de jeugd |
Blz. 140 |
Verkennen mogelijkheden Energieakkoord |
Blz. 141 |
Uitbouwen van het digitaal energieloket |
Blz. 142 |
Stimuleren en ondersteunen burgerinitiatieven duurzaamheid (duurzaamheidsleningen) |
Blz. 143 |
Inspanningen om een collectief van lokale bedrijven en actieve burgers van de grond te krijgen: energieambassadeurs |
Blz. 144 |
Inzetten van instrumenten voor duurzaamheid: isolatiesubsidies, ambtelijke ondersteuning |
Blz. 145 |
Stimuleren maatregelen tot scheiding afvalwater en hemelwater |
Blz. 146 |
Uitvoeren fase 1 hemelwatervisie |
Blz. 147 |
Invullen voorbeeldfunctie gemeente in relatie tot duurzaamheid |
Blz. 148 |
Plaatsen van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen |
Blz. 149 |
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020 |
Blz. 150 |
Afkoppelproject Nunspeet |
Blz. 151 |
Duurzaamheidslening |
Blz. 152 |
Haalbaarheidsonderzoek zonnepark “De Kril” |
Blz. 153 |
Riolering (vervangen diverse zaken) |
Blz. 154 |
Uitbreiding formatie Duurzaamheid |
Blz. 155 |
Uitvoeringsproject hemelwatervisie Elspeet |
Blz. 156 |
Uitwerken uitvoeringsplannen duurzaamheidbeleid |
Blz. 157 |
Vervanging afvalbakken Begraafplaatsen |
Blz. 158 |
Vervanging New Holland tuinbouwtrekker Boomer |
Blz. 159 |
Vervanging waterleiding begraafplaats Eperweg 51 |
Blz. 160 |
Volksgezondheid algemeen |
Blz. 161 |
Beleids- en prestatie indicatoren |
Blz. 162 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 163 |
Programma 5. Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 164 |
Inleiding |
Blz. 165 |
Bestuurlijke kaders |
Blz. 166 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 167 |
Vervanging openbare verlichting door LED-verlichting |
Blz. 168 |
Continueren vervangen verouderde armaturen wijkontsluitingswegen |
Blz. 169 |
Realiseren extra laadpunten elektrische auto’s, fietsen en scootmobielen |
Blz. 170 |
Faciliteren realisatie laadpunten (door marktpartijen) op basis van Regeling laadpalen elektrisch vervoer Nunspeet 2012. |
Blz. 171 |
Realiseren sluitend netwerk wandel-, fiets- en ruiterpaden |
Blz. 172 |
Onderzoek (2016) naar het bestaande netwerk van wandel-, fiets- en ruiterpaden uitgevoerd |
Blz. 173 |
Inzetten op ‘verlevendiging’ Marktplein na afstemming met betrokken partijen |
Blz. 174 |
Uitvoeren uitkomsten van een startnotitie over het gebruik van het Marktplein |
Blz. 175 |
Realiseren herinrichting De Brink in Elspeet |
Blz. 176 |
Opstellen van een voorstel over herinrichtingsplan de Brink, Elspeet |
Blz. 177 |
Onderzoeken mogelijkheid faciliteren bewaakte fietsenstalling mogelijk met inzet van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt |
Blz. 178 |
Na het in kaart brengen van de behoeften van een bewaakte fietsenstalling wordt in 2017 verdere invulling gegeven aan de uitkomsten van het onderzoek |
Blz. 179 |
Advies uitbrengen met betrekking tot (financiële) mogelijkheid ondertunneling spoorwegovergang Eperweg in relatie tot aanleg oostelijke rondweg en bedrijventerrein De Kolk |
Blz. 180 |
Onderzoeken van en adviseren over mogelijkheden ondertunneling spoorwegovergang Eperweg |
Blz. 181 |
Advies uitbrengen met betrekking tot tracéverkenning en nadere planvorming westelijke rondweg (inclusief mogelijkheid fietstunnel) |
Blz. 182 |
Onderzoek westelijke rondweg is in 2016 afgerond. Het onderzoek stationsomgeving vindt plaats in 2017 |
Blz. 183 |
Onderzoek verkeersafwikkeling Stationsomgeving in relatie tot financiële haalbaarheid |
Blz. 184 |
Continueren aandacht voor verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding |
Blz. 185 |
Voortzetten van het huidige beleid: communicatie en educatie over verkeer en gedrag |
Blz. 186 |
Geen betaald parkeren |
Blz. 187 |
Voortzetten van het huidige beleid |
Blz. 188 |
Evalueren gerealiseerde uitbreiding blauwe zone in dorpscentrum Nunspeet |
Blz. 189 |
In 2016 is een gedeelte van de blauwe zone opgeheven. In 2017 zal hiervan een evaluatie plaatsvinden |
Blz. 190 |
Realiseren oplossingen verkeers- en parkeerproblematiek in Vierhouten |
Blz. 191 |
Er zal een openbaar parkeerterrein op de hoek Ganzenakker - Nunspeterweg worden aangelegd |
Blz. 192 |
Faciliteren realisatie evenemententerrein, zo mogelijk via particulier initiatief |
Blz. 193 |
Mogelijkheden onderzoeken tot realisatie |
Blz. 194 |
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020 |
Blz. 195 |
Inrichting parkeerplaats Whemeterrein |
Blz. 196 |
Oostelijke rondweg |
Blz. 197 |
Optimalisatie van het fietsknooppuntensysteem Veluwe |
Blz. 198 |
Project stationsomgeving |
Blz. 199 |
Straatverlichting |
Blz. 200 |
Vervanging New Holland T4030 |
Blz. 201 |
Vervanging veegmachine (extra eisen t.a.v. duurzaamheid en arbo) |
Blz. 202 |
Vervanging vrachtwagen groot i.v.m. aanvullend eisen rondom duurzaamheid en arbo |
Blz. 203 |
Beleids- en prestatie indicatoren |
Blz. 204 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 205 |
Programma 6. Veiligheid |
Blz. 206 |
Inleiding |
Blz. 207 |
Bestuurlijke kaders |
Blz. 208 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 209 |
Maximaal inzetten op gebiedsdekkend ambulancevervoer (inclusief onderzoek mogelijkheid vaste ambulancepost) met aanrijtijden binnen de landelijke norm |
Blz. 210 |
Overleg plegen met ambulancedienst over wettelijke aanrijtijden met behoud tijdelijk standplaats Nunspeet en behoud van inzet First Responder |
Blz. 211 |
Waar nodig versterken concept Hart Veilig Wonen |
Blz. 212 |
Actief werven vrijwilligers en deelnemende AED’en voor concept Hart veilig wonen |
Blz. 213 |
Inzetten op zichtbaarheid wijkagenten, onder andere door wijkgerichte inzet (niet: themagericht) |
Blz. 214 |
Stimuleren actieve rol samenleving op het gebied van veiligheid en vaststellen nieuw Integraal Veiligheidsplan |
Blz. 215 |
Uitvoeringsplan IVP 2017 |
Blz. 216 |
Specifieke aandacht voor geluidsoverlast bij buitenevenementen (onder meer geluidsniveaus en eindtijden) |
Blz. 217 |
Uitvoeren gerichte geluidmetingen bij daarvoor in aanmerking komende evenementen |
Blz. 218 |
Adequate aanpak overlast jaarwisselingen op basis van evaluatie en zo nodig bijstelling van beleid |
Blz. 219 |
Afspraken maken met inwoners, buurt- en dorpsverenigingen om de jaarwisseling ordentelijk te laten verlopen |
Blz. 220 |
Indien nodig tegengaan van uitholling van de vrijwillige brandweer door regionalisering brandweer |
Blz. 221 |
Deelnemen aan de gebiedsgebondencommissie Veluwe West |
Blz. 222 |
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020 |
Blz. 223 |
Brandweergarage, Elburgerweg Nunspeet |
Blz. 224 |
Beleids- en prestatie indicatoren |
Blz. 225 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 226 |
Programma 7. Sport, cultuur en recreatie |
Blz. 227 |
Inleiding |
Blz. 228 |
Bestuurlijke kaders |
Blz. 229 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 230 |
Participeren en investeren in programma ‘Noord-Veluwe Fietst!’ |
Blz. 231 |
Onder voorbehoud van besluitvorming uitwerking geven aan project Noord-Veluwe Fietst! locatie Nunspeet (als onderdeel van Masterplan) |
Blz. 232 |
Stimuleren sport en beweging op scholen, in kernen en wijken door combinatiefunctionarissen |
Blz. 233 |
Uitvoering geven aan (ver)nieuw(d) plan van aanpak Impuls Brede School en buurtsportcoaches |
Blz. 234 |
Extra stimuleren sportfaciliteiten voor mensen met een beperking |
Blz. 235 |
Afronden onderzoek ondersteuning sporters met een beperking |
Blz. 236 |
Nader advisering over aanpassing c.q. implementatie (rijks)beleid |
Blz. 237 |
Voorzetting van Pilot Special Heroes 2016-2017 |
Blz. 238 |
Uitwerking van nieuwbouw zwembad aan het Wezenland |
Blz. 239 |
Opstarten aanbesteding nieuwbouw zwembad |
Blz. 240 |
Uitvoering van aanbesteding nieuwbouw zwembad |
Blz. 241 |
Uitwerking Masterplan revitalisering van sportpark Wiltsangh |
Blz. 242 |
Concretisering van de wenselijke en noodzakelijke voorzieningen |
Blz. 243 |
Opstellen van een programma van eisen van de sporthal/turnhal |
Blz. 244 |
Opstellen van uitvoeringsplan |
Blz. 245 |
Starten aanbesteding sporthal/turnhal met aanvullende voorzieningen |
Blz. 246 |
Besluitvorming benodigde maatregelen tennisverenigingen Elspeet en Hulshorst en voetbalvereniging Vierhouten |
Blz. 247 |
Besluitvorming laten plaatsvinden over voorziening VV Vierhouten |
Blz. 248 |
Onderzoek eigen bijdrage leden sportverenigingen |
Blz. 249 |
Afbouwen subsidieregeling jeugdleden van sportverenigingen |
Blz. 250 |
Ombuigen van vrijvallende financiële middelen |
Blz. 251 |
Ontwikkelen beleidsnota Sportaccommodaties in Nunspeet |
Blz. 252 |
Opstellen van een beleidsnota Sportaccommodaties in Nunspeet |
Blz. 253 |
Faciliteren komst museum in Elspeet, onder meer uit oogpunt van stimuleren burgerinitiatief |
Blz. 254 |
Het initiatief ter realisatie van het museum in Elspeet is al ver gevorderd. De gemeente blijft dit nauwlettend volgen en faciliteert waar mogelijk en passend binnen het beleid |
Blz. 255 |
Stimuleren actieve of passieve deelname aan kunst voor alle inwoners |
Blz. 256 |
In 2017 wordt uitvoering gegeven aan het beleidsnota Cultuur |
Blz. 257 |
Faciliteren beschikbaar stellen leegstaande winkels en bedrijfspanden aan kunstenaars |
Blz. 258 |
Afhankelijk van de uitkomsten van gesprekken met ondernemers en overlegorganen overgaan tot concrete acties |
Blz. 259 |
Specifieke aandacht voor eigen Nunspeetse historische en culturele kenmerken, zoals onze korpsen en koren en cultuurhistorische identiteit Nunspeetse ruimte |
Blz. 260 |
Ook in 2017 biedt de gemeente diverse mogelijkheden om maatschappelijk initiatief op het gebied van kunst en cultuur te stimuleren en de ambitie van ‘Nunspeet kunstenaarsdorp’ verder uit te dragen |
Blz. 261 |
Beschikbaar houden van een gedeelte van de gelden voor muziekonderwijs in Nunspeet, met restrictie dat als gevolg van verzelfstandiging een efficiency- en effectiviteitsslag mogelijk is |
Blz. 262 |
Het voornemen is wel om in 2017 nog meer in te zetten op verbinding met lokale verenigingen |
Blz. 263 |
Faciliteren toekomstbestendige bibliotheek die minder kost, waardevol blijft voor de samenleving en extra aandacht heeft voor ouderen en jeugd |
Blz. 264 |
In 2017 wordt de bibliotheek bij deze transitie in regionaal verband begeleid en waar nodig bijgestuurd |
Blz. 265 |
Uitgaan van basisniveau plus openbaar groen, bij toegangswegen, begraafplaatsen en parken |
Blz. 266 |
Voortzetten van het huidige kwaliteitsniveau op basis van het beheerplan |
Blz. 267 |
Geen afsluiting van zandwegen en -paden en mogelijkheden onderzoeken toegankelijkheid van de natuur te vergroten |
Blz. 268 |
Onderzoek van maatregelen voor vergroting van de toegankelijkheid van de natuur uitgevoerd en aanpassingen gerealiseerd |
Blz. 269 |
Onderzoeken van mogelijkheden wijken en kernen te betrekken bij onderhoud openbare ruimte |
Blz. 270 |
Voorbereiden van onderzoeken (2016) (via dorps- en buurtverenigingen) van mogelijkheden zelfwerkzaamheid bij onderhoud openbare ruimte door bewoners |
Blz. 271 |
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020 |
Blz. 272 |
De Harmonie, Lindelaan 1 Nunspeet |
Blz. 273 |
Extra bijdrage streekarchivariaat 2017 en 2018 ter voorbereiding aansluiting E-Depot |
Blz. 274 |
Gymzaal Vierhouterweg 14 Elspeet |
Blz. 275 |
Invullen vacature groene boa domein II |
Blz. 276 |
Kunstgrasvoorziening |
Blz. 277 |
Vervanging mobiele watertank |
Blz. 278 |
Vijverpartij de Bunte baggeren |
Blz. 279 |
Woodstock inventarisatie bossen Nunspeet |
Blz. 280 |
Beleids- en prestatie indicatoren |
Blz. 281 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 282 |
Programma 8. Economische zaken |
Blz. 283 |
Inleiding |
Blz. 284 |
Bestuurlijke kaders |
Blz. 285 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 286 |
Optimaliseren gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers via bedrijfscontactfunctionaris |
Blz. 287 |
Activiteiten van de bedrijfscontactfunctionaris in 2016 worden ook in 2017 voortgezet |
Blz. 288 |
Regionaal maximaal inzetten op arbeidsmarktbeleid, mensen met arbeidsbeperking en andere inrichting sociale werkvoorziening |
Blz. 289 |
Het afleggen van bedrijfsbezoeken door de jobcoach en bestuurder en het bezoeken van bedrijfsbijeenkomsten |
Blz. 290 |
Invulling van het regionaal werkbedrijf “Factor werkt in samenwerking met de Noord-Veluwse Werkkamer |
Blz. 291 |
Uitvoering geven aan de samenwerking met de Inclusief Groep en werkgevers voor de Participatiewet |
Blz. 292 |
Verdere besluitvorming over regionale samenwerking met de Inclusief Groep /Proson |
Blz. 293 |
Invullen voorbeeldfunctie gemeente Nunspeet als werkgever door aanbieden stage-/werkplekken en in dienst nemen van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt |
Blz. 294 |
De inspanningen voor het in dienst nemen van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt worden in 2017 voortgezet |
Blz. 295 |
Gemeente Nunspeet had al stagebeleid en sinds 2016 ook een beleid voor werkervaringsplaatsen. Toepassing daarvan wordt in 2017 voortgezet |
Blz. 296 |
Gerichte marketing ‘merk’ Nunspeet en stimuleren lokaal gastheerschap lokale VVV in samenhang met regionale promotie |
Blz. 297 |
Het marketingoverleg, zoals in 2016 gestart, wordt in 2017 voortgezet |
Blz. 298 |
Met VisitVeluwe worden zonodig nieuwe afspraken gemaakt over bovenregionale promotie en marketing |
Blz. 299 |
Ontwikkelen bedrijfslocaties, met name De Kolk en centrale bedrijvenlocatie Elspeet |
Blz. 300 |
De Kolk wordt in 2017 verder ingevuld met lokale bedrijven en het onderzoek naar de centrale bedrijvenlocatie in Elspeet wordt afgerond |
Blz. 301 |
Breedband in het buitengebied |
Blz. 302 |
Op grond van het convenant met CIF worden in 2016 en 2017 haalbaarheidsonderzoeken afgerond en eind 2018 moeten alle gemeenten aangesloten zijn op breedband |
Blz. 303 |
Behouden schaapskudde met voldoende eigen middelen en toereikende subsidie |
Blz. 304 |
In 2017 besluitvorming over realisering nieuwe schaapskooi |
Blz. 305 |
Faciliteren ontwikkeling Randmeerkust (Nunspeet aan Zee), met inachtneming belangen agrariërs en natuur |
Blz. 306 |
In 2016 en 2017 wordt bezien op welke wijze de ontwikkeling van de Randmeerkust van een kwaliteitsimpuls voorzien kan worden |
Blz. 307 |
Actieve invulling geven aan programma ‘Vitale vakantieparken’ |
Blz. 308 |
In het verlengde van regionale afspraken en de uitrol op Veluweniveau wordt er een beleidskader opgesteld |
Blz. 309 |
Realiseren Wi-Fi-netwerk in dorpscentrum |
Blz. 310 |
Het wifi-netwerk op het marktplein is voor het voorjaar van 2017 gerealiseerd |
Blz. 311 |
Beleids- en prestatie indicatoren |
Blz. 312 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 313 |
Programma 9. Bestuur en ondersteuning |
Blz. 314 |
Inleiding |
Blz. 315 |
Bestuurlijke kaders |
Blz. 316 |
Wat willen wij bereiken? |
Blz. 317 |
Nunspeet blijft een zelfstandige gemeente |
Blz. 318 |
Onderzoeken intergemeentelijke samenwerking vinden plaats in het kader van RNV 3.0 en NEO |
Blz. 319 |
Projecten ‘Nieuwe overheid’ en deregulering |
Blz. 320 |
Project Nieuwe overheid afgerond. Deregulering conform planning in uitvoering |
Blz. 321 |
Plan van aanpak kwaliteit van werk ambtelijke organisatie, nakoming afdoeningstermijnen, cultuur etc. (inclusief terugkoppeling aan raad) |
Blz. 322 |
In het kader van de organisatievisie Nunspeet in beweging ‘loopt’ een breed uitwerkingsprogramma. Nadrukkelijk is hierbij aandacht voor de genoemde ambities |
Blz. 323 |
Verder ontwikkelen digitale dienstverlening met het oog op wettelijke plicht |
Blz. 324 |
Eind 2016 wordt gestart met de aansluiting op MijnOverheid. Dat is de digitale postbus voor de burger. In 2017 vindt verdere uitrol plaats |
Blz. 325 |
Start maken met SMARTI meerjarenbegroting |
Blz. 326 |
Als gevolg van wijziging BBV overgaan tot invoering van de verplichte basisset van beleidsindicatoren vanaf begroting 2017 |
Blz. 327 |
In samenspraak met (een delegatie van) de raad huidige set indicatoren herzien in relatie tot de verplichte basisset beleidsindicatoren |
Blz. 328 |
Zo laag mogelijke lastendruk; OZB alleen verhogen voor inflatie en mogelijk voor nieuw beleid |
Blz. 329 |
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020 |
Blz. 330 |
Aanschaf controle apparatuur voor identificatie van rijbewijzen, identiteitskaarten en paspoorten |
Blz. 331 |
Aanvulling structureel budget managementinformatiesysteem (inclusief begrotingsapp) |
Blz. 332 |
Aanvulling testomgeving zaakgericht werken |
Blz. 333 |
Implementatie zaakgericht werken |
Blz. 334 |
Informatieveiligheid |
Blz. 335 |
Inhuurbudget |
Blz. 336 |
Nieuwe modules binnen Civision Belastingen/I-objecten |
Blz. 337 |
Opknappen vergaderkamers 1, 2 en 5 en kantine |
Blz. 338 |
Registratie niet authentieke gegevens |
Blz. 339 |
Taxatie gemeentelijke gebouwen ten behoeve van de opstalverzekering |
Blz. 340 |
Toolkit Informatie voorziening |
Blz. 341 |
Verhoging onderhoudsbudget software algemeen |
Blz. 342 |
Vervanging airco serverruimte |
Blz. 343 |
Vervanging Oracle Cluster |
Blz. 344 |
Beleids- en prestatie indicatoren |
Blz. 345 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 346 |
Programmaplan |
Blz. 347 |
Totaal Programma 1 Sociaal Domein |
Blz. 348 |
Totaal Programma 2 Onderwijs |
Blz. 349 |
Totaal Programma 3 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing |
Blz. 350 |
Totaal Programma 4 Volksgezondheid en milieu |
Blz. 351 |
Totaal Programma 5 Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 352 |
Totaal Programma 6 Veiligheid |
Blz. 353 |
Totaal Programma 7 Sport, cultuur en recreatie |
Blz. 354 |
Totaal Programma 8 Economische zaken |
Blz. 355 |
Totaal Programma 9 Bestuur en ondersteuning |
Blz. 356 |
Paragrafen |
Blz. 357 |
Paragraaf Weerstandsvermogen |
Blz. 358 |
Inleiding |
Blz. 359 |
Weerstandscapaciteit |
Blz. 360 |
Weerstandscapaciteit 2017 |
Blz. 361 |
Risicomanagement in relatie tot het weerstandsvermogen |
Blz. 362 |
Analyse en beoordelen van de risico’s |
Blz. 363 |
a. Juridische risico’s |
Blz. 364 |
b. Financiële risico’s |
Blz. 365 |
c. Personele / organisatorische risico’s |
Blz. 366 |
d. Grondexploitatie en strategische aankopen risico’s |
Blz. 367 |
e. Milieurisico’s |
Blz. 368 |
f. Verbonden partijen |
Blz. 369 |
g. Risico’s sociaal domein |
Blz. 370 |
h. Reguliere risico’s |
Blz. 371 |
Beheersing van risico’s |
Blz. 372 |
Financiële vertaling van de risico’s |
Blz. 373 |
Beoordeling weerstandsvermogen |
Blz. 374 |
Toekomstige ontwikkelingen |
Blz. 375 |
Toelichting kengetallen |
Blz. 376 |
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 377 |
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 378 |
Waterbeheer |
Blz. 379 |
Wegenbeheer |
Blz. 380 |
Openbaar groen |
Blz. 381 |
Openbare verlichting |
Blz. 382 |
Bossen en natuurterreinen |
Blz. 383 |
Gebouwen |
Blz. 384 |
Paragraaf Financiering |
Blz. 385 |
Algemeen |
Blz. 386 |
Schatkistbankieren |
Blz. 387 |
Risicobeheer |
Blz. 388 |
Rentebeleid (renterisico's) |
Blz. 389 |
Liquiditeitspositie |
Blz. 390 |
Leningenportefeuille |
Blz. 391 |
Geïnvesteerd vermogen/financieringsstructuur |
Blz. 392 |
Omslagrente |
Blz. 393 |
Beheer beschikbare liquiditeiten |
Blz. 394 |
Paragraaf Bedrijfsvoering |
Blz. 395 |
Inleiding |
Blz. 396 |
Organisatieontwikkelingen |
Blz. 397 |
Kwaliteitszorg |
Blz. 398 |
Personeel- en organisatiebeleid |
Blz. 399 |
Planning & control |
Blz. 400 |
Administratieve organisatie en interne controle |
Blz. 401 |
Doelmatig- en doeltreffendheidonderzoeken |
Blz. 402 |
Informatiebeleid |
Blz. 403 |
Subsidies |
Blz. 404 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 405 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 406 |
Bank Nederlandse Gemeenten NV |
Blz. 407 |
NV Alliander |
Blz. 408 |
NV Vitens |
Blz. 409 |
Gemeenschappelijke regeling Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe |
Blz. 410 |
Regio Noord-Veluwe |
Blz. 411 |
Omgevingsdienst Noord-Veluwe |
Blz. 412 |
Leisurelands |
Blz. 413 |
Coöperatie gastvrije randmeren |
Blz. 414 |
Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelre-IJssel |
Blz. 415 |
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland |
Blz. 416 |
NV Inclusief Groep |
Blz. 417 |
NV Afvalsturing Friesland |
Blz. 418 |
Stichting primair openbaar onderwijs Noord-Veluwe (Proo) |
Blz. 419 |
Paragraaf Grondbeleid |
Blz. 420 |
Inleiding |
Blz. 421 |
Beleid in ontwikkeling |
Blz. 422 |
Bestaand beleid |
Blz. 423 |
Financieel kader |
Blz. 424 |
Actualiteit exploitatiegebieden |
Blz. 425 |
Paragraaf Gemeentelijke heffingen |
Blz. 426 |
Algemeen |
Blz. 427 |
Heffingen in Nunspeet: lokale lastendruk |
Blz. 428 |
De Nunspeetse heffingen nader beschouwd |
Blz. 429 |
Ad 1. Onroerende-zaakbelastingen |
Blz. 430 |
Ad 2. Forensenbelasting |
Blz. 431 |
Ad 3. Toeristenbelasting |
Blz. 432 |
Ad 4. Precariobelasting |
Blz. 433 |
Ad 5. Afvalstoffenheffing |
Blz. 434 |
Ad 6 Rioolheffing |
Blz. 435 |
Ad 7 Rechten |
Blz. 436 |
Kwijtschelding |
Blz. 437 |
Overzicht geraamde inkomsten |
Blz. 438 |