Programma 5. Verkeer, vervoer en waterstaat

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

“Goede verkeersdoorstroming en -veiligheid zijn  belangrijk. Het recent vastgestelde gemeentelijk  verkeer- en vervoersplan (GVVP) en de uitgangspunten van Duurzaam Veilig zijn daarin leidend. Op basis van  de beleidsuitgangspunten van het GVVP zijn actiepunten geformuleerd waarvan we uitwerking volgens de vastgestelde planning tegemoet zien.”

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Beleidsplan openbare verlichting 2022-2030
  • Gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP)
  • Parkeerbeleidsplan Nunspeet
  • Beleids- en beheerplan wegen 2014-2018

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Verkeer

Terug naar navigatie - Verkeer

- Goede verkeersdoorstroming en -veiligheid, volgens de uitgangspunten van het Gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP) en de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. 
- Het parkeren in de openbare ruimte blijft in onze gemeente gratis.
- Duidelijke parkeerroutering.

  • We houden wegen en paden maximaal open in het belang van optimale doorstroming. 
  • We zetten in op aanleg van een rotonde op de kruising bij Halfweg.
  • We werken aan het  Verkeersplan Vierhouten Fase 2 met daarin aanpak van de Gortelseweg.
  • We dringen bij Rijkswaterstaat aan op een oplossing via een ‘brilconstructie’ voor de gevaarlijke situatie bij de twee kruisingen aan de Eperweg bij de A28 (N795).
  • We geven extra aandacht aan de trottoirs in de kernen in combinatie met adequate bewegwijzering in het bijzonder voor mensen met een visuele beperking.
  • We geven extra aandacht aan de lokale fietsagenda, zoals parkeren, fiets delen, oplaadpunten, veilige fietszones en brede fietspaden.
  • We benutten kansen voor uitbreiding van parkeerplaatsen zodat ondernemen en wonen in het centrum van Nunspeet mogelijk blijft. 
  • Het beleids- en beheerplan wegen actualiseren we in 2022; daarbij beoordelen we of het nodig is om aan het onderhoudsbudget wegen vanaf 2023 (structureel) extra middelen toe te voegen.
  • We blijven de inzet van met name de Regio Zwolle voor verbetering van de bereikbaarheid en doorstroming van de A28 ondersteunen."

Wat gaan wij doen?

Vervoer

Terug naar navigatie - Vervoer

- Goede bereikbaarheid van alle kernen met openbaar vervoer.
- Duurzaam openbaar vervoer.

  • We blijven het belang van (duurzaam) openbaar vervoer onder de aandacht brengen bij de overheden die hiervoor verantwoordelijk zijn. 
  • Voor onze inwoners voor wie dat nodig is, blijven we gebruik maken van collectief vervoer.
  • We promoten en ondersteunen het gebruik van duurzaam (elektrisch) vervoer."

Wat gaan wij doen?

Nieuw beleid 2024-2027 Programma 5

Terug naar navigatie - Nieuw beleid 2024-2027 Programma 5

Wat gaan wij doen?

Programma 5 Beleidsindicatoren Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma 5 Beleidsindicatoren Verkeer, vervoer en waterstaat

Hieronder weergegeven.

Verkeersveiligheid

Omschrijving (toelichting)

Betreft 4 kpi's; ongeval met letsel, met doelijke afloop, met alleen materiele schade en wildaanrijding plus een totaal van ongevallen.

Vanaf 2024 zijn deze kpi's verkeersveiligheid samengevoegd in 1 tabel/grafiek.

Frequentie 1x per jaar (in 1e kwartaal over voorgaande jaar), in de loop van het jaar het cumulatieve aantal tot vorige kwartaal.

Kwaliteit (toelichting)

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Cijfers Politie
Periode Totaal ongevallen/aanrijdingen
2018 183
2019 181
2020 140
2021 128
2022 118
2023 142
2024 19

Duurzaam vervoer

Omschrijving (toelichting)

Dit is een verzameling van de kpi's:
E-laadpunten voor auto's
E-laadpunten voor fietsen

Vanaf 2024 zijn deze kpi's Duurzaam vervoer samengevoegd in 1 grafiek/tabel.

Kwaliteit (toelichting)

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Eigen administratie
Periode Duurzaam vervoer (4e kw)
2021 21
2022 26
2023 20
2024 0

Vervangen oude verlichtingsarmaturen door LED-armaturen (OV-beleid).

Omschrijving (toelichting)

Vanaf 2024 wordt deze gewijzigd in het percentage dat nog vervangen dient te worden, met de streefwaarde voor dat jaar. en wanneer het doel is om alle verlichtingsarmaturen voor LED-verlichting vervangen te hebben.

Tot en met 2023 is het percentage van de armaturen die vervangen is door led-armaturen.

Frequentie: jaarlijks in 4e kwartaal geactualiseerd.
(Streefwaarde is nog niet actueel)

Kwaliteit (toelichting)

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Eigen administratie
Boekwerk 2020 2021 2022 2023 2024
4e kwartaalrapportage 25% 28% 35% 44% 0%
Streefwaarde 30% 35% 40% 45% 50%

.Uitnutting begroting Programma 5

Omschrijving (toelichting)

Kwaliteit (toelichting)

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Eigen administratie
Boekwerk 2021 2022 2023 2024
1e kwartaalrapportage 10% 11% 34% 11%
2e kwartaalrapportage 51% 22% 63% 33%
3e kwartaalrapportage 58% 35% 86% 0%
4e kwartaalrapportage 98% 71% 98% 0%

Taakvelden Programma 5

Terug naar navigatie - Taakvelden Programma 5

Hieronder weergegeven.

Wat gaan wij doen?