Programma 9. Bestuur en ondersteuning

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

“We willen ook in de toekomst een sterke zelfstandige gemeente blijven die dicht bij de inwoners in de samenleving staat. Daarvoor zullen we moeten samenwerken met andere gemeenten in de regio. Uitgangspunt is dat we niet alleen samenwerken  uit eigen belang, maar ook van waarde en nut  willen zijn voor andere gemeenten in de regio. Gezonde gemeentelijke financiën in combinatie met beperkte lastendruk voor inwoners en bedrijven blijft  het uitgangspunt van ons beleid.”

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Integrale Toekomst Visie Nunspeet 2030
  • Collegeprogramma 2022-2026
  • Beleidsagenda gemeenteraad
  • Communicatienota
  • Informatiebeleidsplan 2023-2026
  • Strategisch Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid 2021-2024
  • Kwaliteitsjaarplan
  • Treasurystatuut
  • Financiële verordening 2017

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Programma 9 Beleidsindicatoren Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 9 Beleidsindicatoren Bestuur en ondersteuning

Hieronder weergegeven.

Burgerpeiling

Omschrijving (toelichting)

230905 - Burgerpeiling wordt in oktober uitgevoerd en weergegeven in een cijfer tussen 0 en 10.  De van 2021 zijn verwerkt. De volgende burgerpeiling wordt in 2025 opnieuw uitgevoerd als input voor een nieuw collegeprogramma

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Burgerpeiling
Boekwerk 2018 2021 2022 2023
per ultimo 7,0 7,0 0,0 0,0

Ondernemerspeiling

Omschrijving (toelichting)

2019 - het betreft hier enkel de waardering voor  de gemeentelijke dienstverlening

- digitale dienstverlening 6,8: professionaliteit gemeentelijke organisatie en haar medewerkers 6,3: afhandeling vergunningsaanvragen 6,0: betrekken/samenwerking bij totstandkoming van beleid 5,7: communicatie en voorlichting 6,1: inspanning om regelgeving te vereenvoudigen 5,6: ondernemersklimaat 6,7: vestigingsklimaat 6,9: woon- en leefklimaat 7,6

Ondernemerspeiling wordt eens in de 2 jaar uitgevraagd m.i.v. 2022 en weer gegeven in een cijfer tussen 0 en 10.

30-11-2021: geen update

2023: De ondernemerspeiling wordt niet meer aangeboden vanuit VNG. Er wordt vanuit Economie dit jaar onderzocht op welke wijze het ondernemersklimaat gemeten kan worden.

Bron: Ondernemerspeiling
Boekwerk 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 6,6 0,0 0,0

Programma 9 Kritische Prestatie indicatoren Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 9 Kritische Prestatie indicatoren Bestuur en ondersteuning

Hieronder weergegeven.

Beoordeling van de Waarderingskamer

Omschrijving (toelichting)

Algemene toelichting: De Waarderingskamer is de wettelijke toezichthouder op de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). Dit toezicht geschiedt middels vragenlijsten, bezoeken en controles op de gegevens. Voorafgaand aan het verzenden van de WOZ-beschikkingen dient de Waarderingskamer in te stemmen met het bekend maken van de nieuwe WOZ-waarden aan belanghebbenden.

Middels het toekennen van sterren geeft de Waarderingskamer een oordeel over de uitvoering van de Wet WOZ door een gemeente waarbij 1 ster ingrijpen door de Waarderingskamer betekent en 5 sterren een uitstekende uitvoering weergeeft.
Frequentie: jaarlijks, 4e kwartaal(rapportage)
Streefwaarde: minimaal 4 sterren

Bron: website: www.waarderingskamer.nl

Bron: Waarderingskamer
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 4,0 4,0 4,0 5,0 5,0 5,0 0,0

Tevredenheidsscore website

Omschrijving (toelichting)

De gemeentelijke website is het kanaal wat het meest bezocht wordt door inwoners, ondernemers, organisatie en toeristen. De informatie en de dienstverlening moet goed en duidelijk zijn. De tevredenheid van de bezoekers over www.nunspeet.nl is daarom erg belangrijk. 

2023: Momenteel wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee kort cyclisch en continu feedback verzameld kan worden over de website. Onderdeel hiervan is ook de tevredenheidscore. De eerste resultaten worden in Q3 2023 verwacht.

Frequentie: jaarlijks (Q4)
Streefwaarde: 7,5

06 september 2023: 71 reacties, 70,42% goed, 9,86% neutraal, 19,72 slecht --> cijfer 7.5

Bron: Burgerpeiling
Boekwerk 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 7,1 6,8 7,5

Tevredenheidsscore telefonisch contact

Omschrijving (toelichting)

Als gemeente is het belangrijk om telefonisch goed bereikbaar te zijn en gesprekken goed aan te nemen. Onderdelen hierin zijn de directe bereikbaarheid, terugbellen binnen 2 werkdagen, juiste welkomsgroet, doorverbind- en wachttijden. Onafhankelijk onderzoeksbureau Telan test dit met mystery calling en komt tot een totaalcijfer

2022:
Q4 - Budget vastgesteld voor aanschaf nieuwe telefoniecentrale (hiermee moet de koppeling met het klantfeedback systeem gemaakt worden).
Q3 - Dit kan pas inzichtelijk worden wanneer een klantfeedback systeem geïmplementeerd is. Nieuw beleid is hiervoor ingediend en partijen uitgenodigd voor een voorverkenning.

2023: De nieuwe telefoniecentrale wordt naar verwachting in Q3 2023 geïmplementeerd. Ook is besloten om een nieuw feedbacksysteem te implementeren. Dit wordt in 2023 voor de balie burgerzaken en de website geïmplementeerd. Voor 2024 is budget aangevraagd om dit ook voor telefonie aan te schaffen. Dit jaar wordt voor tevredenheid telefonisch contact geen meting verricht

06 september 2023: de telefooncentrale is helaas nog niet gerealiseerd als gevolg van technische mankementen. De verwachting is dat deze Q1 2024 geïmplementeerd wordt

Frequentie: jaarlijks (Q4)
Streefwaarde: 7,0

Bron:
Boekwerk 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10)

Tevredenheidsscore persoonlijk contact

Omschrijving (toelichting)

Burgerzaken is het enige team dat iedere inwoners van nunspeet eens in de 10 jaar ziet. Vaak het enige persoonlijke contact dat een inwoner met een gemeente heeft. Daarom is de kwaliteit van dit contact van groot belang. Dit is zowel het contact bij de aanvraag (balie burgerzaken) als het afhalen (receptie)

2023: : Momenteel wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee kort cyclisch en continu feedback verzameld kan worden over het persoonlijk contact bij de balie burgerzaken. Onderdeel hiervan is ook de tevredenheidscore. De eerste resultaten worden in Q3 2023 verwacht.

06 september, over augustus is feedback gevraagd aan alle bezoekers van de balie burgerzaken. 56 reacties, 83,93% goed, 10,71% neutraal, 5,36 slecht --> cijfer 8.9

Frequentie: ieder kwartaal
Streefwaarde: 8

 

Bron: Klant in focus
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage - 0,0 Cijfer (1 tot 10) 0,0 Cijfer (1 tot 10)
2e kwartaalrapportage - 7,8 Cijfer (1 tot 10) 0,0 Cijfer (1 tot 10)
3e kwartaalrapportage - 7,8 Cijfer (1 tot 10) 8,9 Cijfer (1 tot 10)
4e kwartaalrapportage 0,0 Cijfer (1 tot 10) 7,8 Cijfer (1 tot 10) 0,0 Cijfer (1 tot 10)

Tevredenheidsscore digitaal contact

Omschrijving (toelichting)

Wordt m.i.v. 2022 een keer per jaar uitgevraagd.

Q4 - gekozen via NVVB dashboard in 2022 klantfeedback voor team burgerzaken te verzamelen. Implementatie staat in Q1 2022 gepland

Q3 - Dit kan pas inzichtelijk worden wanneer een klantfeedback systeem geïmplementeerd is. Nieuw beleid is hiervoor ingediend en partijen uitgenodigd voor een voorverkenning.

2023: Momenteel wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee kort cyclisch en continu feedback verzameld kan worden over de website. Onderdeel hiervan is ook de tevredenheidscore. De eerste resultaten worden in Q3 2023 verwacht.

06 sept 2023, op de webformulieren is in augustus feedback gevraagd. 22 reacties 77,27% goed, 13,64% neutraal, 9,09% slecht --> cijfer 8.4

Bron: Peiling
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10)
2e kwartaalrapportage 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10)
3e kwartaalrapportage 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10) 8 Cijfer (1 tot 10)
4e kwartaalrapportage 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10)

Meldingen/klachten dienstverlening

Omschrijving (toelichting)

In Djuma worden terugbelverzoeken vastgelegd

30-11-2021:

De invoering van Djuma loopt volgens planning. Vanaf januari 2022 wordt ook de klantcontact module uitgerold waarin de terugbelnotities worden genoteerd. Vanuit daar worden ze maandelijks in het MO gedeeld

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Meldingen Openbare Ruimte (Melddesk)
Aantal meldingen 2019   : 3237
Aantal meldingen 2020   : 3904
Aantal meldingen 2021   : 4493

Aantal meldingen 2022   : 4331                       
Aantal meldingen 2023 1e kwartaal         : 958

Aantal meldingen 2023 2e kwartaal (14mrt t/m 14 juni): 1150, met name groen meldingen ivm voorjaar

Bron: Eigen administratie
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 0 Aantal 0 Aantal 958 Aantal
2e kwartaalrapportage 0 Aantal 0 Aantal 1.150 Aantal
3e kwartaalrapportage 0 Aantal 0 Aantal 1.186 Aantal
4e kwartaalrapportage 0 Aantal 0 Aantal 0 Aantal

Online aanvragen t.o.v. totaal aantal aanvragen

Omschrijving (toelichting)

01 september 2023, meer inloop van mensen gehad die we direct hebben geholpen. Waarschijnlijk agv vakantieperiode

 

Totaal aantal afspraken in JCC publiekszaken + receptie tov aantal waarvan via internet.

2023: Er is voor gekozen om alleen de online aanvragen voor afspraken burgerzaken te registreren. Die zijn consequent en betrouwbaar meetbaar door het gehele jaar.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Eigen administratie
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage - 64,00 % van totaal aanvragen 68,70 % van totaal aanvragen
2e kwartaalrapportage - 66,00 % van totaal aanvragen 73,60 % van totaal aanvragen
3e kwartaalrapportage - 61,00 % van totaal aanvragen 60,70 % van totaal aanvragen
4e kwartaalrapportage 61,90 % van totaal aanvragen 56,70 % van totaal aanvragen 0,00 % van totaal aanvragen

Programma 9 Budgetten

Terug naar navigatie - Programma 9 Budgetten

Hieronder weergegeven.

Wat gaan wij doen?