Programma 1. Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

“Uitgangspunt voor het sociaal domein is dat de gemeente een  krachtige samenleving is. Iedereen moet in staat zijn mee te  doen en om te gaan met de uitdagingen van het leven.

Het uitgangspunt geldt voor ieder individu, maar vooral ook als samenleving met elkaar: inwoners, gemeente, maatschappelijke organisaties, kerken, moskee en het bedrijfsleven. Als door de uitdagingen van het leven zaken als vitaliteit, veerkracht en veiligheid onder druk staan, bieden we als samenleving ondersteuning en is er een vangnet beschikbaar. De mogelijkheden, talenten, zelfstandigheid en eigen regie van de inwoners staan centraal. Want door een sterke basis te ontwikkelen, maken we meedoen mogelijk. Daar waar dat niet gaat of vanzelfsprekend is, ondersteunen we elkaar, om meedoen mogelijk te maken. Meedoen bestaat naast betaald werk ook uit vrijwilligerswerk of andere bijdragen aan de samenleving.”

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Kadernota Participatiewet
  • Verordening bijdrageregeling minima 2020
  • Verordening individuele inkomenstoeslag 2018
  • Afstemmingsverordening Participatiewet, Ioaw en Ioaz 2015
  • Beleidsregels Terugvordering en Verhaal Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 en Wmo 2020
  • Beleidsplan Participatiewet 2015
  • Verordening tegenprestatie
  • Re-integratieverordening Participatiewet 2018
  • Beleidsregels bijzondere bijstand 2016
  • Beleidsregels Collectieve zorgverzekering 2017-2018
  • Beleidsregels bijzondere bijstand 2020
  • Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Nunspeet 2015
  • Beleidsplan Wmo 2017-2020
  • Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning  WMO gemeente Nunspeet 2021
  • Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Nunspeet juni 2021
  • ‘De gemeente als regisseur’; subsidienota gemeente Nunspeet 2013-2016
  • Transformatie Jeugdzorg Noord-Veluwe Beleidskader 2015 – 2018 ‘In één keer goed’
  • Nota preventief jeugdbeleid gemeente Nunspeet 2015-2018
  • Nota armoedebeleid 2017-2018;
  • Beleidsplan Schuldhulpverlening 2019 - 2022.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Belemmeringen voor meedoen opheffen

Terug naar navigatie - Belemmeringen voor meedoen opheffen

> Inburgeraars doen zo snel mogelijk mee in de samenleving.
> Er leven in Nunspeet geen inwoners in armoede; met name kinderen ervaren geen belemmeringen door armoede.

  • We implementeren het uitvoeringsplan van de Wet inburgering 2021 en monitoren de (gerealiseerde) resultaten.
  • We blijven prioriteit geven aan het armoedebeleid met aandacht voor stille/verborgen armoede.
  • We stimuleren dat inburgeringsplichtigen een zo hoog mogelijk taalniveau verwerven.
  • We stimuleren dat inburgeringsplichtigen vanaf het begin van het inburgeringstraject in de maatschappij participeren.

Wat gaan wij doen?

Inclusie

Terug naar navigatie - Inclusie

> Nunspeet is een inclusieve samenleving: 
> Iedereen kan volwaardig meedoen op basis van de eigen mogelijkheden, talenten en behoeften.
> Iedereen hoort erbij, niemand wordt impliciet of expliciet gediscrimineerd.
> Iedereen kan zich gelijkwaardig en gerespecteerd voelen.
> De gemeente zet in op burgerparticipatie en zoekt naar manieren om inwoners die minder verbaal sterk zijn in te laten spreken.

  • We zorgen dat een laagdrempelig, goed toegankelijk en goed bereikbaar vangnet beschikbaar is voor inwoners die in sociaal opzicht buiten de boot (dreigen te) vallen. 
  • We geven uitvoering aan de inclusie agenda 1.0 (2021-2024).
  • We maken inclusief wonen in de wijk mogelijk.
  • We betrekken de beoogde aandachtsgroep van (nieuw te formuleren) beleid zoveel mogelijk.

Wat gaan wij doen?

Jeugd

Terug naar navigatie - Jeugd

Jeugd:                                                                                                                                                                                

- Jeugdzorg die betaalbaar blijft.
- Jongeren die zorg nodig hebben, krijgen zorg van goede kwaliteit.

  • We sturen actief op de transformatie in de jeugdhulp, met preventie en vroegtijdige aanpak van problematiek.
  • We investeren in het normaliseren van de omgang met en ondersteuning bij problemen van kinderen, jongeren en ouders bij opgroeien en opvoeden.
  • We streven naar het bieden van tijdig passende hulp door een goede analyse aan de voorkant en door met de gezinsleden te bepalen welke ondersteuning nodig is (systeemgericht, gericht op alle leefdomeinen).
  • We zetten in op afbouw van residentiële jeugdhulp.
  • We investeren in duurzame relaties en zetten in op preventie van en laagdrempelige ondersteuning bij relatieproblemen en het voorkomen van vechtscheidingen.

Wat gaan wij doen?

Nunspeet heeft een stevige sociale basis

Terug naar navigatie - Nunspeet heeft een stevige sociale basis

-    Een efficiëntere en effectievere samenwerking tussen alle partijen in het sociaal domein, waaronder de welzijnspartijen en onderwijsinstellingen.
-    Nunspeet is een krachtige samenleving waarin iedereen in staat is om te gaan met de uitdagingen van het leven.
-    De sociale basis verstevigen door hiaten in kaart te brengen en daar actief op in te zetten. 

  • We focussen op preventie.
  • We zorgen voor een goed samenwerkende piramide.
  • We versterken de sociale basis.
  • We zorgen voor een goede monitoring van de effecten van de ingezette gelden.
  • We stimuleren een effectievere samenwerking tussen de welzijnspartijen op grond van onderzoek als onderdeel van Project Sociale Basis. 

Wat gaan wij doen?

Preventie

Terug naar navigatie - Preventie

Preventie: 
- Inwoners die op eigen kracht actief blijven en niet terecht komen in situaties die tot zorgvraag leiden.
- Focus op preventie.
- Duurzame instandhouding van de dorpsverenigingen in relatie tot de dorpshuizen, met maatwerk voor elke kern en meer centrale regie c.q. aansturing vanuit de kern.
- Inzetten op het vroegtijdig voorkomen van financiële problemen.
- Betalingsproblemen door stijgende gas-, energie- en brandstofprijzen voorkomen.
- Voorkomen van en voorbereiden op financiële problemen bij ondernemers.

  • We blijven samen met betrokkenen laagdrempelige voorzieningen - waaronder geschikte ontmoetingsruimten voor jongeren in de buitenruimte - creëren waar mensen terecht kunnen voor activiteiten, talentontwikkeling, ontmoeting en advies.
  • We zorgen dat er actief beleid en ondersteuning vanuit de Wijkontmoetingscentra (WOC) plaatsvinden om ouderen ‘bij de tijd’ te houden, bijvoorbeeld door middel van een ICT-cursus, omgaan met mobiel, online veiligheid, etc.
  • We stimuleren meer inspraak vanuit de kern; bijvoorbeeld via dorpsplannen waarmee verschillende budgetten in de begroting, waaronder het burgerfonds vitale kernen, bij elkaar kunnen worden gebracht.
  • We focussen ons op het actief informeren over de bestaande en komende financiële voorzieningen.
  • We zorgen ervoor dat het beleid omtrent energiearmoede gericht is op de lange termijn, zodat kostenbesparende maatregelen een zo groot mogelijk effect hebben.
  • We zorgen ervoor dat ondernemers weten waar ze terecht kunnen met vragen over hun financiële situatie.
  • We bereiden ons voor op de groep ondernemers die als gevolg van corona financiële hulp nodig hebben.

Wat gaan wij doen?

Vroege interventies

Terug naar navigatie - Vroege interventies

Vroege interventies: 
- Een positieve leefomgeving, waarin jongeren gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien, zonder middelgebruik.
- Vroegtijdige signalering van problemen bij inwoners, zodat als en zolang het kan, nog kan worden volstaan met lichte zorg en daarmee onnodige zware ingrepen in het leven van (jonge) inwoners kunnen worden voorkomen. 
- Vroegtijdige start van de benodigde zorg om te voorkomen dat mensen dieper in de problemen komen.
- Een goed ontwikkeld vrijwilligerswerk en mantelzorg, zodat hulp- en zorgvragen zoveel mogelijk in de nulde- en eerste lijn met relatief eenvoudige interventies kunnen worden afgedaan.
- Inwoners met een beperking en ouderen kunnen zo lang mogelijk in hun eigen omgeving blijven en meedoen aan de samenleving.

  • In samenspraak met de lokale horeca gaan we het middelengebruik bespreekbaar maken.

Wat gaan wij doen?

Werk en inkomen

Terug naar navigatie - Werk en inkomen

Werk en inkomen: 
- Ieder die dat kan, zorgt zelf voor zijn inkomen. 
- Er is een ruimhartig inkomensvangnet voor degenen die zelf niet in hun inkomen kunnen voorzien. 
- Werkloze inwoners die kunnen werken gaan - al dan niet met begeleiding of ondersteuning - weer werken. 
- We stimuleren de arbeidsparticipatie van jongeren zonder startkwalificatie, voortijdig schoolverlaters en jongeren met een beperking. 
- We bieden nazorg (maatwerk) om de uitstroom naar werk zo duurzaam mogelijk te maken (door het inzetten van de jobcoach). 
- Inwoners die niet (meer) kunnen werken in een reguliere baan, doen mee in de samenleving op de best passende plek.
- Een zo integraal mogelijke aanpak op individueel niveau van werk en inkomen en andere problematiek zoals slechte gezondheid, armoede en schuldenproblematiek.

  • Voor mensen die langdurig werkloos zijn of een grote achterstand hebben op de arbeidsmarkt en werkloze jongeren, gaan we nog beter samenwerken met de Inclusief Groep en mogelijke andere partners.
  • We hebben een ontwikkelingsgericht aanbod en een samenhangend uitvoeringsbeleid voor inwoners van dagbesteding tot aan regulier werk.
  • We tonen als gemeente een voorbeeldfunctie wat betreft het opnemen van mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.
  • We zorgen voor een doelgerichte en laagdrempelige voorlichting over financiële voorzieningen aan de inwoners en ketenpartners.
  • We zorgen dat voorzieningen laagdrempelig bereikbaar zijn / zijn aan te vragen.
  • We benutten de ruimte binnen de Participatiewet om maatwerk te bieden."

Wat gaan wij doen?

Nieuw beleid 2023-2026 Programma 1

Terug naar navigatie - Nieuw beleid 2023-2026 Programma 1

Wat gaan wij doen?

Programma 1 Beleidsindicatoren Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 1 Beleidsindicatoren Sociaal Domein

Beschrijving:
De kracht van de samenleving wordt optimaal benut. Onderlinge verbondenheid in allerlei verbanden draagt bij aan het individuele welzijn en welbevinden van mensen.

Toelichting:
Omgevingsfactoren zijn van invloed op het sociaal domein. Hierbij bedoelen we onder meer de economische groei/neergang, de situatie op de arbeidsmarkt, ontwikkelingen op gebied van zorg en welzijn etc. 
De doelgroep voor de hieronder benoemde BI's zijn inwoners van 18 jaar en ouder.

BI's:

  • Inwoners zijn financieel zelfredzaam.
  • Inwoners zijn zelfredzaam. Voor degenen die dat nodig hebben is er passende ondersteuning beschikbaar.
  • Inwoners dragen bij aan maatschappelijke participatie.

Per BI zijn een aantal Kritische prestatie indicatoren (KPI's) geformuleerd.

Inwoners zijn financieel zelfredzaam

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
Hieronder verstaan we dat een inwoner weloverwogen keuzes kan maken zodat de financiën in balans zijn, zowel op de korte als lange termijn en er geen financiële belemmeringen zijn om mee te doen aan de samenleving.

Toelichting:
Omgevingsfactoren zijn van invloed op het sociaal domein. Binnen deze BI gaat het dan onder meer over de invloed van de economische groei/neergang en de situatie op de arbeidsmarkt.
De doelgroep betreft inwoners van de gemeente Nunspeet van 18 jaar en ouder.

Gerelateerde KPI's:

  • Aantal meldingen schuldhulpverlening
  • Aantal inwoners met een schuldregeling
  • Aantal inwoners met een inkomen 120% van het sociaal minimum en een beperkt eigen vermogen dat gebruik maakt van een of meerdere regelingen
  • Het aantal inwoners met een bijstandsuitkering
  • Het aantal inwoners met een bijstandsuitkering > 3 jaar

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Beleidsplan schuldhulpverlening, Nota armoedebeleid

Inwoners zijn zelfredzaam

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
Inwoners zijn zelfredzaam. Voor degenen die dat nodig hebben is er passende ondersteuning beschikbaar.

Toelichting:
Zelfredzaamheid is het vermogen van iemand om voor zichzelf te zorgen. Men kan eigen problemen oplossen en gaat zelfstandig door het leven, ofwel weet zichzelf te redden. Zelfredzaamheid houdt in dat mensen zich tijdens het dagelijks leven kunnen redden. Omgevingsfactoren zijn van invloed op het sociaal domein. Binnen deze BI gaat het dan onder meer over ontwikkelingen op gebied van zorg en welzijn, economie etc.
De doelgroep betreft inwoners van de gemeente Nunspeet van 18 jaar en ouder.

Gerelateerde KPI:

  • Aantal meldingen Wmo

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron:

Inwoners dragen bij aan maatschappelijke participatie

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
Onder maatschappelijke participatie verstaan we vormen van participatie die van (economisch) belang zijn voor de maatschappij als geheel: opleiding, betaald werk, vrijwilligerswerk en informele zorg.

Toelichting:
Omgevingsfactoren zijn van invloed op het sociaal domein. Binnen deze BI gaat het dan onder meer over de invloed van de economische groei/neergang en de situatie op de arbeidsmarkt. De manier waarop inwoners participeren in de samenleving bijvoorbeeld door het doen van vrijwilligerswerk of andere vormen van informele zorg is ook van invloed. De beleving van inwoners op deze BI wordt door de GGD gemeten.
De doelgroep betreft inwoners van de gemeente Nunspeet van 18 jaar en ouder.

Gerelateerde KPI:

  • Aantal personen met een lopend re-integratietraject (verplichte indicator)

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Monitor GGD

Programma 1 Kritische Prestatie indicatoren Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 1 Kritische Prestatie indicatoren Sociaal Domein

Hieronder weergegeven

Aantal meldingen schuldhulpverlening

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

 

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 5,00 6,00 7,00 13,00 13,00 7,00 14,00
2e kwartaalrapportage 14,00 7,00 18,00 14,00 18,00 12,00 18,00
3e kwartaalrapportage 17,00 27,00 28,00 28,00 22,00 12,00 0,00
4e kwartaalrapportage - - - - 25,00 14,00 0,00

Aantal inwoners met een schuldregeling

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 7,00 16,00 26,00 36,00 46,00 45,00 42,00
2e kwartaalrapportage 12,00 20,00 32,00 43,00 52,00 50,00 41,00
3e kwartaalrapportage 15,00 23,00 35,00 42,00 48,00 50,00 0,00
4e kwartaalrapportage - - - - 49,00 47,00 0,00

Aantal inwoners met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum dat gebruik maakt van een of meerdere regelingen

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

De energietoeslag is in deze cijfers niet meegenomen. Dit zou, gezien het hoge (en tijdelijke) gebruik van deze regeling, een zeer scheef beeld opleveren.

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 567,00 621,00 608,00 582,00 529,00 563,00 592,00
2e kwartaalrapportage 609,00 659,00 666,00 569,00 569,00 592,00 732,00
3e kwartaalrapportage 657,00 705,00 696,00 598,00 616,00 603,00 0,00
4e kwartaalrapportage - - - - 590,00 618,00 0,00

Aantal inwoners met een bijstandsuitkering > 3 jaar

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 140,00 128,00 133,00 137,00 163,00 195,00 187,00
2e kwartaalrapportage 139,00 121,00 135,00 151,00 178,00 195,00 176,00
3e kwartaalrapportage 141,00 127,00 143,00 144,00 178,00 191,00 0,00
4e kwartaalrapportage - - - - 195,00 186,00 0,00

Aantal meldingen Wmo

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Gemeentelijke cijfers
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 305,00 278,00 350,00 293,00 242,00 289,00 295,00
2e kwartaalrapportage 550,00 573,00 681,00 488,00 510,00 477,00 609,00
3e kwartaalrapportage 748,00 873,00 1.000,00 808,00 718,00 840,00 0,00
4e kwartaalrapportage - - - - 973,00 1.132,00 0,00

Aantal personen met een lopend reïntegratietraject

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

 

Toelichting bij afwijking van meer dan 10%:

Bron: Gemeentelijke cijfers, CBS
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 393,00 354,00 352,00 391,00 306,00 375,00 375,00
2e kwartaalrapportage 347,00 347,00 358,00 409,00 349,00 381,00 355,00
3e kwartaalrapportage 343,00 349,00 371,00 421,00 394,00 382,00 0,00
4e kwartaalrapportage - - - - 416,00 386,00 0,00

Het aantal inwoners met een bijstandsuitkering

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

 

Bron: Cijfers gemeente, CBS
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 381,00 343,00 327,00 340,00 331,00 334,00 342,00
2e kwartaalrapportage 372,00 321,00 311,00 423,00 351,00 340,00 344,00
3e kwartaalrapportage 360,00 320,00 321,00 427,00 380,00 335,00 0,00
4e kwartaalrapportage - - - - 362,00 335,00 0,00

Programma 1 Beleidsindicatoren Sociaal Domein Jeugd

Terug naar navigatie - Programma 1 Beleidsindicatoren Sociaal Domein Jeugd

Toelichting:

Van een drietal drietal vormen van hulpverlening in de jeugdzorg wordt de omzet in  indicatoren gevolgd.

BI's:

Totaal omzet verblijf Residentieel en Jeugdzorg Plus en Crisis
Totaal omzet Pleegzorg.
Totaal omzet Ambulante hulp

Per BI zijn een aantal Kritische prestatie indicatoren (KPI's) geformuleerd welke het verloop in aantal en de ontwikkeling van de gemiddelde behandelprijs laten zien.

Totaal omzet verblijf Residentieel en Jeugdzorg Plus en Crisis

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Bij 1e kwartaalrapportage is omzet op jaarbasis 2020 benoemd (1.061.589). Vanaf heden volgen de cijfers per kwartaal (332.159). Het 4e kwartaal 2020 was de omzet € 312.962.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Dashboard jeugd
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 1.061.589 1.524.757 447.698
2e kwartaalrapportage 332.159 466.553 302.376
3e kwartaalrapportage 828.005 508.000 0
4e kwartaalrapportage 1.225.000 413.138 0

Totaal omzet Pleegzorg

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Bij 1e kwartaalrapportage is omzet op jaarbasis 2020 benoemd (585.848). Vanaf heden volgen de cijfers per kwartaal (135.259). Het 4e kwartaal 2020 was de omzet € 142.679.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Dashboard Jeugd
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 585.848,00 559.046,00 52.127,00
2e kwartaalrapportage 135.259,00 102.557,00 95.394,00
3e kwartaalrapportage 284.658,00 105.000,00 0,00
4e kwartaalrapportage 428.000,00 109.831,00 0,00

Totaal omzet Ambulante hulp

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Bij 1e kwartaalrapportage is omzet op jaarbasis 2020 benoemd (3.589.000). Vanaf heden volgen de cijfers per kwartaal (1.025.442). Het 4e kwartaal 2020 was de omzet € 961.067

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Dashboard Jeugd
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 3.589.000,00 4.245.599,00 935.582,00
2e kwartaalrapportage 1.025.442,00 908.724,00 1.291.000,00
3e kwartaalrapportage 2.097.000,00 1.001.072,00 0,00
4e kwartaalrapportage 3.045.000,00 1.237.000,00 0,00

Programma 1 Kritische Prestatie indicatoren Sociaal domein jeugd

Terug naar navigatie - Programma 1 Kritische Prestatie indicatoren Sociaal domein jeugd

Hieronder weergegeven.

Aantal cliënten Residentieel en jeugdzorgplus en Crisis

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Dashboard Jeugd
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 28,00 28,00 15,00
2e kwartaalrapportage 19,00 21,00 14,00
3e kwartaalrapportage 21,00 24,00 0,00
4e kwartaalrapportage 22,00 16,00 0,00

Gemiddelde prijs Residentieel en jeugdzorgplus en Crisis

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Bij 1e kwartaalrapportage is gemiddelde prijs op jaarbasis 2020 benoemd (38.453). Vanaf heden volgen de cijfers per kwartaal (17.482). Het 4e kwartaal 2020 was gemiddelde prijs € 16.472.

Toelichting afwijking groter dan 10%: bij residentiële hulp gaat het om een gemiddelde jaarbedrag van 60 tot 80 K op jaarbasis. Er zijn de afgelopen periode in Nunspeet meer kinderen in duurdere zorgvormen ingestroomd.

Bron: Dashboard Jeugd
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 38.453,00 58.644,00 29.850,00
2e kwartaalrapportage 17.482,00 22.216,00 21.600,00
3e kwartaalrapportage 39.428,00 21.166,00 0,00
4e kwartaalrapportage 55.691,00 25.821,00 0,00

Aantal cliënten Pleegzorg

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Dashboard Jeugd
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 48,00 45,00 22,00
2e kwartaalrapportage 37,00 27,00 23,00
3e kwartaalrapportage 39,00 22,00 0,00
4e kwartaalrapportage 41,00 25,00 0,00

Gemiddelde prijs Pleegzorg

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Bij 1e kwartaalrapportage is gemiddelde prijs op jaarbasis 2020 benoemd (12.205). Vanaf heden volgen de cijfers per kwartaal (3.665). Het 4e kwartaal 2020 was gemiddelde prijs  3.397.

Toelichting afwijking groter dan 10%: naarmate het jaar vordert stijgt de gemiddelde prijs per cliënt. Op basis van in- en uitstroom zal het gemiddelde bedrag nooit boven het jaarbedrag per kind per jaar uitkomen.

Bron: Dashboard Jeugd
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 12.205,00 12.423,00 2.370,00
2e kwartaalrapportage 3.665,00 3.662,00 4.147,00
3e kwartaalrapportage 7.299,00 4.772,00 0,00
4e kwartaalrapportage 10.441,00 4.393,00 0,00

Aantal cliënten Ambulante hulp

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%: het betreft hier de optelsom van het aantal unieke cliënten die ambulante hulp hebben ontvangen.

Bron: Dashboard Jeugd
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 648,00 712,00 493,00
2e kwartaalrapportage 431,00 541,00 529,00
3e kwartaalrapportage 547,00 536,00 0,00
4e kwartaalrapportage 613,00 546,00 0,00

Gemiddelde prijs Ambulante hulp

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%: De kosten Ambulant zijn hoger dan in de vergelijkende periode 2020. Dit zit in vrijwel alle categorieën.  Op de GGZ ambulant zit de grootste overschrijding op Hoog Specialistisch en daarnaast zowel op basis als specialistische GGZ. De stijging vloeit voornamelijk voort uit de kosten per cliënt en niet uit de groei in het aantal cliënten. Voor een nadere duiding zou op casus niveau gekeken moeten worden naar het verhaal achter deze cliënten: wat is de vraag/problematiek. Wat zetten we in en hebben we dat op een goede manier gedaan. Is er een verklarende analyse gemaakt,  hebben we ingezet op in een keer goed. 

Bron: Dashboard Jeugd
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 5.539,00 5.963,00 1.898,00
2e kwartaalrapportage 2.379,00 1.680,00 2.440,00
3e kwartaalrapportage 3.956,00 1.870,00 0,00
4e kwartaalrapportage 4.968,00 2.265,00 0,00

Uitnutting begroting jeugdzorg

Omschrijving (toelichting)

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

De uitnutting is gebaseerd op de bevoorschotting aan o.a. MIZ en de SJNV. Deze bedragen zijn van toepassing over geheel 2021. De effecten uit de bijstellingsbrief bij 3e begroting 2021, de taakstelling van 1 mln. en mogelijke extra middelen uit de circulaires, alsmede ook de ingezette maatregelen zullen nog tot een bijstelling leiden.
Op basis van de actuele cijfers uit het dashboard en rekening houdend met een calulatcorische reserve op basis van de te verwachten kosten komt de uitnutting in het 2e kwartaal uit op 100%.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Eigen administratie
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 112,00 % 100,00 % 100,00 %
2e kwartaalrapportage 100,00 % 100,00 % 100,00 %
3e kwartaalrapportage 106,00 % 100,00 % 0,00 %
4e kwartaalrapportage 106,00 % 100,00 % 0,00 %

Programma 1 Budgetten

Terug naar navigatie - Programma 1 Budgetten

Hieronder weergegeven.

Wat gaan wij doen?