Programma 9. Bestuur en ondersteuning

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

“We willen ook in de toekomst een sterke zelfstandige gemeente blijven die dicht bij de inwoners in de samenleving staat. Daarvoor zullen we moeten samenwerken met andere gemeenten in de regio. Uitgangspunt is dat we niet alleen samenwerken  uit eigen belang, maar ook van waarde en nut  willen zijn voor andere gemeenten in de regio. Gezonde gemeentelijke financiën in combinatie met beperkte lastendruk voor inwoners en bedrijven blijft  het uitgangspunt van ons beleid.”

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Integrale Toekomst Visie Nunspeet 2030
  • Collegeprogramma 2022-2026
  • Beleidsagenda gemeenteraad
  • Communicatienota
  • Informatiebeleidsplan 2023-2026
  • Strategisch Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid 2021-2024
  • Kwaliteitsjaarplan
  • Treasurystatuut
  • Financiële verordening 2017

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Bestuursstijl en vernieuwing

Terug naar navigatie - Bestuursstijl en vernieuwing

Bestuursstijl en vernieuwing:                                                                                                                                                               

- Een transparante en betrouwbare bestuursstijl richting de samenleving.
- Versterking van de lokale democratie.          

  • We blijven werken aan een transparante en betrouwbare bestuursstijl richting de samenleving en staan open voor vernieuwing.
  • We gaan het vastgestelde beleid op het gebied van inwonersparticipatie daadwerkelijk uitvoeren onder meer door stakeholdersanalyses uit te voeren, vanuit de basishouding dat Nunspeet de inwoners, waaronder de jongeren, serieus neemt.
  • Er wordt een raadswerkgroep Bestuur en Dienstverlening ingesteld die met ondersteuning van de griffie gaat onderzoeken op welke wijze we de lokale democratie richting de toekomst kunnen versterken.

Wat gaan wij doen?

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

Communicatie:                                                                                                                                                                            

- Onze diverse doelgroepen zijn goed geïnformeerd, de bestuurscultuur is open en transparant.

  • We staan in verbinding met de Nunspeetse samenleving. We weten wat er leeft en speelt, en gebruiken dat bij onze actieve, tijdige, begrijpelijke en eerlijke communicatie met de diverse doelgroepen via diverse mediakanalen.

Wat gaan wij doen?

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Dienstverlening:                                                                                                                                                                              

- We zijn een gemeente die dicht bij de inwoners in de samenleving staat.  

  • De in te stellen raadswerkgroep Bestuur en Dienstverlening gaat vanuit haar volksvertegenwoordigende rol een bijdrage leveren aan de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening, met name door signalen vanuit de samenleving onder de aandacht te brengen en het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen. 
  • Uit oogpunt van goed werkgeverschap besteden we blijvend aandacht aan het aspect werkdruk in de gemeentelijke organisatie en nemen we waar nodig passende maatregelen.

Wat gaan wij doen?

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Financiën:                                                                                                                                                                                  

- Gezonde gemeentelijke financiën in combinatie met beperkte lastendruk voor inwoners en bedrijven.

  • Vanwege de vele onzekerheden blijven we uitgaan van een voorzichtig begrotingsbeleid.
  • We hanteren als uitgangspunt dat we de onroerendezaakbelastingen (ozb) met de inflatiecorrectie en trendmatig verhogen waarbij we de eventuele meeropbrengsten ten opzichte van de begroting jaarlijks reserveren, zodat die middelen ten goede komen aan specifiek te benoemen projecten.
  • Intensivering van beleid doen we door zoveel mogelijk te herprioriteren of door nieuw-voor-oud beleidskeuzes.
  • Als we autonoom aanmerkelijk minder inkomsten of veel hogere kosten krijgen, bezien we primair of we uitgaven door scherpere keuzes in balans kunnen brengen met de inkomsten.
  • Wanneer de genoemde instrumenten niet werken en het onwenselijk is als bijvoorbeeld de dienstverlening aan de inwoners beneden een bepaald minimumniveau zou zakken of dat voorgenomen projecten in de knel komen, kan een verhoging van de ozb in beeld komen.
  • Voor de rioolheffing, afvalstoffenheffing en rechten en leges hanteren we het uitgangspunt van kostendekkendheid.
  • We blijven kritisch op de doelmatigheid, zodat de tarieven niet hoger zijn dan nodig is.
  • We monitoren goed of het beleid effectief is, of de uitvoering doelmatig is en of de efficiency op een goed peil is.
  • We zijn open en transparant over onze financiën, ook in begrijpelijke taal naar onze inwoners.
  • We gaan verder werken aan de reeds verbeterde informatieve waarde van de (digitale) rapportages.
  • Speciale aandacht blijft er voor indicatoren met ondersteuning van de Commissie Planning & Control. "

Wat gaan wij doen?

Informatiebeleid

Terug naar navigatie - Informatiebeleid

Informatiebeleid:                                                                                                                                                                                                

- Toekomstbestendige en betrouwbare informatievoorziening die aansluit op wettelijke, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en op de (informatie)behoefte van inwoners en van de gemeentelijke organisatie.

  • De informatie en dienstverlening van de gemeente voldoet minimaal aan de wettelijke eisen voor digitale toegankelijkheid.
  • We benutten data om ons beleid en investeringskeuzes te onderbouwen en nieuwe oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen te ontwikkelen.
  • We optimaliseren de regievoering (Governance) en prioritering van ICT-projecten om de continuïteit, kwaliteit en kosten van de informatievoorziening te borgen.
  • We verbeteren onze opslag en ontsluiting van gegevens om te voldoen aan de Wet open overheid (Woo) en de archiefwet.
  • We investeren in juiste capaciteit en competenties van ICT-personeel en organisatiebreed bewustzijn van digitale vaardigheid, privacy en informatieveiligheid.
  • We onderzoeken de kansen en mogelijkheden voor regionale samenwerking in H2ONE-verband op het gebied van informatisering en automatisering."

Wat gaan wij doen?

Projecten

Terug naar navigatie - Projecten

Projecten:                                                                                                                                                                           

- Afronding en kostenbeheersing van de opgestarte projecten: Sportpark de Wiltsang, Onderwijshuisvesting, Stationsomgeving en Duurzaamheid

  • We berekenen de begrotingen van de projecten periodiek door om de gemeenteraad minimaal 1 x per jaar voorafgaande aan de opstelling van de Perspectievennota inzicht te geven in de veranderende omstandigheden.
  • Via de reguliere P&C-cyclus leggen we periodiek verantwoording af over de voortgang en de kostenontwikkeling van de projecten.
  • Zo nodig maken we op grond van de beschikbare financiële middelen integraal keuzes over gefaseerde uitvoering van de projecten."

Wat gaan wij doen?

Samenwerking

Terug naar navigatie - Samenwerking

Samenwerking:                                                                                                                                                                            

- De gemeente  Nunspeet blijft ook in de toekomst een sterke zelfstandige gemeente. 
- Een goede samenwerking met andere gemeenten in de regio, niet alleen uit eigen belang, maar ook om van waarde en nut te kunnen zijn voor andere gemeenten in de regio.

  • Binnen de Kop van de Veluwe gaan we met een open houding het gesprek aan om tot overeenstemming over de status van de samenwerking in de Kop van de Veluwe en de relatie tot de Regio Zwolle te komen. 
  • We houden oog voor de profilering en positionering van onze gemeente als samenwerkingspartner voor de zuidelijke buurgemeenten.

Wat gaan wij doen?

Nieuw beleid 2023-2026 Programma 9

Terug naar navigatie - Nieuw beleid 2023-2026 Programma 9

Wat gaan wij doen?

Programma 9 Beleidsindicatoren Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 9 Beleidsindicatoren Bestuur en ondersteuning

Hieronder weergegeven.

Burgerpeiling

Omschrijving (toelichting)

Burgerpeiling wordt in oktober uitgevoerd en weergegeven in een cijfer tussen 0 en 10.  De van 2021 zijn verwerkt. De volgende burgerpeiling wordt in 2025 opnieuw uitgevoerd als input voor een nieuw collegeprogramma

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Burgerpeiling
Boekwerk 2018 2021 2022 2023
per ultimo 7,0 7,0 0,0 0,0

Ondernemerspeiling

Omschrijving (toelichting)

2019 - het betreft hier enkel de waardering voor  de gemeentelijke dienstverlening

- digitale dienstverlening 6,8: professionaliteit gemeentelijke organisatie en haar medewerkers 6,3: afhandeling vergunningsaanvragen 6,0: betrekken/samenwerking bij totstandkoming van beleid 5,7: communicatie en voorlichting 6,1: inspanning om regelgeving te vereenvoudigen 5,6: ondernemersklimaat 6,7: vestigingsklimaat 6,9: woon- en leefklimaat 7,6

Ondernemerspeiling wordt eens in de 2 jaar uitgevraagd m.i.v. 2022 en weer gegeven in een cijfer tussen 0 en 10.

30-11-2021: geen update

2023: De ondernemerspeiling wordt niet meer aangeboden vanuit VNG. Er wordt vanuit Economie dit jaar onderzocht op welke wijze het ondernemersklimaat gemeten kan worden.

 

Bron: Ondernemerspeiling
Boekwerk 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 6,6 0,0 0,0

Programma 9 Kritische Prestatie indicatoren Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 9 Kritische Prestatie indicatoren Bestuur en ondersteuning

Hieronder weergegeven.

Beoordeling van de Waarderingskamer

Omschrijving (toelichting)

Algemene toelichting: De Waarderingskamer is de wettelijke toezichthouder op de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). Dit toezicht geschiedt middels vragenlijsten, bezoeken en controles op de gegevens. Voorafgaand aan het verzenden van de WOZ-beschikkingen dient de Waarderingskamer in te stemmen met het bekend maken van de nieuwe WOZ-waarden aan belanghebbenden.

Middels het toekennen van sterren geeft de Waarderingskamer een oordeel over de uitvoering van de Wet WOZ door een gemeente waarbij 1 ster ingrijpen door de Waarderingskamer betekent en 5 sterren een uitstekende uitvoering weergeeft.
Frequentie: jaarlijks, 4e kwartaal(rapportage)
Streefwaarde: minimaal 4 sterren

Bron: website: www.waarderingskamer.nl

Bron: Waarderingskamer
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 4,0 4,0 4,0 5,0 5,0 5,0 0,0

Tevredenheidsscore website

Omschrijving (toelichting)

De gemeentelijke website is het kanaal wat het meest bezocht wordt door inwoners, ondernemers, organisatie en toeristen. De informatie en de dienstverlening moet goed en duidelijk zijn. De tevredenheid van de bezoekers over www.nunspeet.nl is daarom erg belangrijk. 

2023: Momenteel wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee kort cyclisch en continu feedback verzameld kan worden over de website. Onderdeel hiervan is ook de tevredenheidscore. De eerste resultaten worden in Q3 2023 verwacht.

Frequentie: jaarlijks (Q4)
Streefwaarde: 7,5

Bron: Burgerpeiling
Boekwerk 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 7,1 6,8 0,0

Tevredenheidsscore telefonisch contact

Omschrijving (toelichting)

Als gemeente is het belangrijk om telefonisch goed bereikbaar te zijn en gesprekken goed aan te nemen. Onderdelen hierin zijn de directe bereikbaarheid, terugbellen binnen 2 werkdagen, juiste welkomsgroet, doorverbind- en wachttijden. Onafhankelijk onderzoeksbureau Telan test dit met mystery calling en komt tot een totaalcijfer

2022:
Q4 - Budget vastgesteld voor aanschaf nieuwe telefoniecentrale (hiermee moet de koppeling met het klantfeedback systeem gemaakt worden).
Q3 - Dit kan pas inzichtelijk worden wanneer een klantfeedback systeem geïmplementeerd is. Nieuw beleid is hiervoor ingediend en partijen uitgenodigd voor een voorverkenning.

2023: De nieuwe telefoniecentrale wordt naar verwachting in Q3 2023 geïmplementeerd. Ook is besloten om een nieuw feedbacksysteem te implementeren. Dit wordt in 2023 voor de balie burgerzaken en de website geïmplementeerd. Voor 2024 is budget aangevraagd om dit ook voor telefonie aan te schaffen. Dit jaar wordt voor tevredenheid telefonisch contact geen meting verricht

Frequentie: jaarlijks (Q4)
Streefwaarde: 7,0

Bron:
Boekwerk 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10)

Tevredenheidsscore persoonlijk contact

Omschrijving (toelichting)

Burgerzaken is het enige team dat iedere inwoners van nunspeet eens in de 10 jaar ziet. Vaak het enige persoonlijke contact dat een inwoner met een gemeente heeft. Daarom is de kwaliteit van dit contact van groot belang. Dit is zowel het contact bij de aanvraag (balie burgerzaken) als het afhalen (receptie)

2023: : Momenteel wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee kort cyclisch en continu feedback verzameld kan worden over het persoonlijk contact bij de balie burgerzaken. Onderdeel hiervan is ook de tevredenheidscore. De eerste resultaten worden in Q3 2023 verwacht.

Frequentie: ieder kwartaal
Streefwaarde: 8

Bron: NVVB dashboard
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage - 0,0 Cijfer (1 tot 10) 0,0 Cijfer (1 tot 10)
2e kwartaalrapportage - 7,8 Cijfer (1 tot 10) 0,0 Cijfer (1 tot 10)
3e kwartaalrapportage - 7,8 Cijfer (1 tot 10) 0,0 Cijfer (1 tot 10)
4e kwartaalrapportage 0,0 Cijfer (1 tot 10) 7,8 Cijfer (1 tot 10) 0,0 Cijfer (1 tot 10)

Tevredenheidsscore digitaal contact

Omschrijving (toelichting)

Wordt m.i.v. 2022 een keer per jaar uitgevraagd.

Q4 - gekozen via NVVB dashboard in 2022 klantfeedback voor team burgerzaken te verzamelen. Implementatie staat in Q1 2022 gepland

Q3 - Dit kan pas inzichtelijk worden wanneer een klantfeedback systeem geïmplementeerd is. Nieuw beleid is hiervoor ingediend en partijen uitgenodigd voor een voorverkenning.

2023: Momenteel wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee kort cyclisch en continu feedback verzameld kan worden over de website. Onderdeel hiervan is ook de tevredenheidscore. De eerste resultaten worden in Q3 2023 verwacht.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Peiling
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10)
2e kwartaalrapportage 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10)
3e kwartaalrapportage 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10)
4e kwartaalrapportage 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10) 0 Cijfer (1 tot 10)

Meldingen/klachten dienstverlening

Omschrijving (toelichting)

In Djuma worden terugbelverzoeken vastgelegd

30-11-2021:

De invoering van Djuma loopt volgens planning. Vanaf januari 2022 wordt ook de klantcontact module uitgerold waarin de terugbelnotities worden genoteerd. Vanuit daar worden ze maandelijks in het MO gedeeld

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Meldingen Openbare Ruimte (Melddesk)
Aantal meldingen 2019   : 3237
Aantal meldingen 2020   : 3904
Aantal meldingen 2021   : 4493

Aantal meldingen 2022   : 4331                       
Aantal meldingen 2023 1e kwartaal         : 958

Aantal meldingen 2023 2e kwartaal (14mrt t/m 14 juni): 1150, met name groen meldingen ivm voorjaar

Bron: Eigen administratie
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 0 Aantal 0 Aantal 958 Aantal
2e kwartaalrapportage 0 Aantal 0 Aantal 1.150 Aantal
3e kwartaalrapportage 0 Aantal 0 Aantal 0 Aantal
4e kwartaalrapportage 0 Aantal 0 Aantal 0 Aantal

Online aanvragen t.o.v. totaal aantal aanvragen

Omschrijving (toelichting)

Totaal aantal afspraken in JCC publiekszaken + receptie tov aantal waarvan via internet.

2023: Er is voor gekozen om alleen de online aanvragen voor afspraken burgerzaken te registreren. Die zijn consequent en betrouwbaar meetbaar door het gehele jaar.

 

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Eigen administratie
Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage - 64,00 % van totaal aanvragen 68,70 % van totaal aanvragen
2e kwartaalrapportage - 66,00 % van totaal aanvragen 73,60 % van totaal aanvragen
3e kwartaalrapportage - 61,00 % van totaal aanvragen 0,00 % van totaal aanvragen
4e kwartaalrapportage 61,90 % van totaal aanvragen 56,70 % van totaal aanvragen 0,00 % van totaal aanvragen

Programma 9 Budgetten

Terug naar navigatie - Programma 9 Budgetten

Hieronder weergegeven.

Wat gaan wij doen?