Programma 3. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing (VHROSV)

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

“In het ruimtelijke ordeningsbeleid is kwaliteit het uitgangspunt in het ontwerp dat integraal tot stand komt:  duurzaam, veilig, verkeersveilig, gezond, verbindend, ruimtelijk, groen en landschappelijke inpassing.”

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Integrale toekomstvisie Nunspeet
  • Woonvisie
  • Bouwverordening
  • Welstandsnota
  • Bestemmingsplannen
  • Nota Centrumvisie Nunspeet
  • Welstandsnota
  • Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2008
  • Verordening Starterslening
  • Nota grondbeleid 2017-2021

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Ruimtelijke ordening

Terug naar navigatie - Ruimtelijke ordening

Ruimtelijke ordening:                                                                                                                                                      

- In het ruimtelijke ordeningsbeleid is kwaliteit het uitgangspunt in het ontwerp dat integraal tot stand komt: duurzaam, veilig, verkeersveilig, gezond, verbindend, ruimtelijk, groen en landschappelijke inpassing.
- Flexibele bestemmingsplannen om te kunnen inspelen op (actuele) ontwikkelingen. 
- Blijvend ruimte voor inwoners en bedrijven die initiatieven willen nemen, vanuit het principe van ‘ja, mits’ (in plaats van ‘nee, tenzij’).
- Initiatiefnemers van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen voeren actief en transparant overleg met de omgeving en streven hierbij naar een ontwikkeling die zoveel mogelijk draagvlak heeft.

  • We ronden de implementatie van de Omgevingswet voortvarend af.
  • Er zal ook aandacht zijn voor duurzame bouwconcepten, waarbij een extra bouwlaag (3 lagen en een kap) - daar waar het zinvol en inpasbaar is - de standaard wordt.
  • Wij blijven uitgaan van een actieve grondpolitiek, waarbij we met het grondprijsbeleid een evenwicht proberen te brengen tussen opbrengstmaximalisatie en het bevorderen van een woningbouwprogramma dat een hoge maatschappelijke meerwaarde genereert.

Wat gaan wij doen?

Wonen

Terug naar navigatie - Wonen

Wonen:                                                                                                                                                                                            

- Een woonbeleid met als uitgangspunten ‘passend wonen voor passende prijzen’ en ‘bouwen naar behoefte’ en met de nadruk op de doelgroepen woonstarters en senioren.
- Passende huisvesting voor iedereen.

  • Bij woningbouwprojecten waarbij gronden in bezit zijn van de gemeente gaat het percentage sociale woningbouw (sociale koop en sociale huur) omhoog van 20% naar minimaal 35% met daarbij een gezonde mix tot de verschillende aftoppingsgrenzen.
  • De prijsgrens van sociale woningbouw gaan we naar aanleiding van landelijke ontwikkelingen nader bezien en in de woonvisie verder uitwerken.
  • We gaan meer huurwoningen in het middensegment realiseren. 
  • We hanteren zelfbewoningsplicht waar dat mogelijk is als norm en leggen dat vast in de woonvisie.
  • Met behulp van provinciale subsidie en het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) zetten we de inzet van de woon- en doorstroomcoach via Omnia Wonen voort. Deze coach is inwoners behulpzaam bij het vinden van een woning die beter past bij de wensen en behoeften. "

Wat gaan wij doen?

Programma 3 Beleidsindicatoren Volkshuisvesting

Terug naar navigatie - Programma 3 Beleidsindicatoren Volkshuisvesting

Hieronder weergegeven.

Aantal ondersteunde CPO’s

Omschrijving (toelichting)

Jaarlijks is er een budget beschikbaar van € 60.000,- op basis van dit budget kunnen 2 CPO verenigingen worden ondersteund, dit zijn meetbare gegevens net als het aantal locaties waar ontwikkeling op basis van CPO mogelijk wordt gemaakt. De voorgestelde frequentie van aanlevering is 1 keer per jaar achteraf.

Toelichting afwijking groter dan 10%: 

In 2020 is de CPO vereniging de Toekomst opgericht voor de ontwikkeling van 9 woningen op de locatie Elspeterbosweg 7-9.  Voor de  begeleidings- en opstartkosten heeft  het bestuur van de vereniging  een subsidie en een renteloze lening aangevraagd beide zijn toegekend in  2021. 

In 2021 wordt één CPO-vereniging ondersteund, het gaat in dit geval om CPO-vereniging de Toekomst. Deze vereniging gaat 9 woningen ontwikkelen op de locatie Elspeterbosweg 7-9 te Vierhouten. 

 

 

Bron: Eigen adminsitratie
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 2,00 1,00 1,00 1,00 0,00

Aantal nieuwe wooneenheden

Omschrijving (toelichting)

Jaarlijks in de 4e kwartaalrapportage op basis van eigen administratie. Een onderdeel hiervan is het Woningbouw Op Maat.

Toelichting afwijking groter dan 10%: 

In 2021 zijn er in het kader van WOM 22 initiatieven beoordeeld waarvan er uiteindelijk 17 zijn toegekend die goed zijn voor een voorgenomen realisatie van 102 woningen.  Aangetekend dient te worden dat het gaat om voorgenomen  plannen voor woningbouw. Terugkijkend op 2020, in 2020 zijn  er in de gemeente Nunspeet 298 woningen gereed gemeld bij het CBS,  hierbij gaat het ook om 68 wooneenheden in de Bunterhoek.  

Over het aantal  gereed gemelde woningen in 2022 zal in de loop van  2023 worden gerapporteerd. 

 

Bron: Eigen administratie
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 135,00 255,00 133,00 181,00 0,00

Aantal verstrekte startersleningen

Omschrijving (toelichting)

Het gebruik van de starterslening is te meten middels het aantal verstrekte/toegekende startersleningen. De voorgestelde frequentie van aanlevering is 1 keer per jaar achteraf.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

In het eerste half jaar 2021 zijn er 4 startersleningen verstrekt, in vergelijking met het eerste half jaar 2020 zijn dit er 3 minder.  De verwachting is wel dat er in 2021 minder startersleningen worden verstrekt omdat er weinig woningen worden aangeboden in de prijscategorie tot € 265.000,- 

In het tweede  half jaar 2021 zijn er 2 startersleningen verstrekt. Totaal komen we in 2021 uit op 6 verstrekte startersleningen. In vergelijking met 2020 is dit een derde van het aantal leningen dat in dat jaar is toegekend. 

Tot en met 2020 zijn de cijfers gebaseerd op 3 rapportagemomenten (hoofdlijnenrapportages) per jaar. Vanaf 2021 is deze frequentie 4 keer per jaar (kwartaalrapportages). 

Bron: SVN
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage - 6,00 leningen 2,00 leningen 0,00 leningen 1,00 leningen
2e kwartaalrapportage - 6,00 leningen 2,00 leningen 0,00 leningen 2,00 leningen
3e kwartaalrapportage 10,00 leningen 18,00 leningen 1,00 leningen 0,00 leningen 0,00 leningen
4e kwartaalrapportage - - 6,00 leningen 4,00 leningen 0,00 leningen

Programma 3 Kritische prestatie indicatoren Volkshuisvesting

Terug naar navigatie - Programma 3 Kritische prestatie indicatoren Volkshuisvesting

Hieronder weergegeven.

Aantal locaties huisvesting voor ouderen op basis van Woningbouw Op Maat

Omschrijving (toelichting)

In het kader van WOM worden de gegevens van de locatie net als de gegevens over de doelgroep geregistreerd. De voorgestelde frequentie van aanlevering is 1 keer per jaar achteraf (4e kwartaalrapportage).

Toelichting afwijking groter dan 10%: 

In de toegekende initiatieven voor WOM zijn er 4 initiatieven die zich richten op /bouwen voor de doelgroep ouderen, het gaat hierbij om 50 appartementen voor ouderen. 

Bron:
Boekwerk 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 4,00 6,00 0,00

Gemiddelde wachttijd huurwoning

Omschrijving (toelichting)

Gegevens over de wachttijden voor een huurwoning en doorstroming worden geregistreerd in het woonruimte verdeelsysteem Noord-Veluwe. De jaarlijkse rapportage van deze gegevens verschijnt jaarlijks rond Q2. De voorgestelde frequentie van aanlevering is 1 keer per jaar. Het rapportagemoment sluit aan op het moment waarop de gemeente over de informatie beschikt.

Toelichting afwijking groter dan 10%: 

In 2020 bedroeg de slaagkans op een sociale huurwoning in Nunspeet 21% dit is iets lager dan de slaagkans in 2019(25%). De stijging in 2019 werd veroorzaakt door het toevoegen van  20 sociale huurwoningen en het toepassen van het experimenteerartikel uit de huisvestingsverordening waardoor er door deze toevoeging 40 huishoudens aan een woningen zijn geholpen.  

De gegevens over de slaagkans in 2021 verschijnen naar verwachting in Q2 van het volgende jaar. 

Bron: Rapportage woonruimteverdeling 2020
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
2e kwartaalrapportage 25,00 % 21,00 % 17,40 % 11,60 % 0,00 %

Toegekende initiatieven Woningbouw Op Maat

Omschrijving (toelichting)

Onderverdeeld naar:

  • Sociale huur (huur tot circa € 720,- per maand):
  • Middeldure huur (€ 720,- € 1.000,- per maand):
  • Sociale koop (tot € 200.000),-:
  • Betaalbare koop (€ 200.000,- tot € 265.000,-):
  • Middeldure koop (€ 265.000,- tot € 350.000,-):
  • Dure koop (€ 350.000,- en meer):

Woningbouw Op Maat. Een voorwaarde om voor een plan goedkeuring te krijgen is dat het woningsegment en de doelgroep aansluit bij de woonvisie. Het nadeel is dat deze gegevens gaan over een relatief laag aantal woningen dat aan de woningvoorraad wordt toegevoegd. De voorgestelde frequentie van aanlevering is 1 keer per jaar achteraf.

Toelichting afwijking groter dan 10%: 

In 2021 zijn er in het kader van WOM  22 initiatieven beoordeeld waarvan er uiteindelijk  17 zijn toegekend die goed zijn voor voorgenomen realisatie van 102 woningen.
Nagenoeg de helft van de initiatieven voorziet in de realisatie van woningen/appartementen voor senioren  en anders voor 1 – 2 persoonshuishoudens(dit kunnen ook senioren zijn), doelgroepen waarvoor op basis van de woonvisie gebouwd moet worden.

 

Bron: Eigen administratie WOM
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 10,00 17,00 12,00 0,00

Uitnutting begroting volkshuisvesting

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
Betreft de uitnutting van kostenplaats 630311 (Volkshuisvestingsbeleid), waaruit o.a. woningbehoefteonderzoeken worden bekostigd.

Toelichting:
Doelgroep: gemeenteraad

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Tot en met 2020 zijn de cijfers gebaseerd op 3 rapportagemomenten (hoofdlijnenrapportages) per jaar. Vanaf 2021 is deze frequentie 4 keer per jaar (kwartaalrapportages). 

Bron: Jaarbegroting
Boekwerk 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 17,35 % 6,08 % 0,00 % 46,00 % 10,00 % 64,00 %
2e kwartaalrapportage 48,70 % 6,08 % 33,57 % 47,00 % 30,00 % 0,00 %
3e kwartaalrapportage 48,70 % 78,04 % 33,90 % 67,00 % 30,00 % 0,00 %
4e kwartaalrapportage - - - 70,00 % 45,00 % 0,00 %

Programma 3 Beleidsindicatoren Ruimtelijke Ordening

Terug naar navigatie - Programma 3 Beleidsindicatoren Ruimtelijke Ordening

Hieronder weergegeven.

Tevredenheid inwoners Woon- en leefklimaat

Omschrijving (toelichting)

  • Tevredenheid inwoners Woon- en leefklimaat is een onderdeel van het algehele tevredenheidsonderzoek waarin de volgende zaken worden uitgevraagd.
    • Waardering landschap
    • Waardering functies
    • Waardering woonomgeving
    • Waardering ontwikkelmogelijkheden

Volgens onderzoeksbureau Pon is de waardering in 2018 voor Woon- en leefklimaat volgens de inwoners van de gemeente Nunspeet gewaardeerd op een 7,0.
 
Indicator wordt een keer per 3 jaar uitgevraagd.
 
Toelichting afwijking groter dan 10%:

 

Bron: https://www.nunspeet.nl/fileadmin/Nunspeet_documenten/Producten/Nieuws/Eindversie_rapport_PON.pdf
Boekwerk 2018 2021
4e kwartaalrapportage 7,00 7,10

Implementatie Omgevingswet

Omschrijving (toelichting)

Het project bevindt zich in de uitvoeringsfase. De samenwerking in NEO verband is geëvalueerd en wordt enkel gecontinueerd op kennisdeling. Er is al een Omgevingsvisie. Er wordt momenteel gewerkt in een programmastructuur waarin diverse werkgroepen onderdelen van de implementatie voor haar rekening nemen oa Omgevingsplan, Omgevingsvergunning, Participatie en implementatie software.

Indicator wordt één keer per jaar uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Tot en met 2020 zijn de cijfers gebaseerd op 3 rapportagemomenten (hoofdlijnenrapportages) per jaar. Vanaf 2021 is deze frequentie 4 keer per jaar (kwartaalrapportages). 

Bron:
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage - - - 60,00 % 75,00 %
2e kwartaalrapportage - - - 65,00 % 80,00 %
3e kwartaalrapportage - - - 70,00 % 0,00 %
4e kwartaalrapportage 10,00 % 20,00 % 50,00 % 75,00 % 0,00 %

Programma 3 Kritische prestatie indicatoren Ruimtelijke Ordening

Terug naar navigatie - Programma 3 Kritische prestatie indicatoren Ruimtelijke Ordening

Hieronder weergegeven.

Verordeningen geharmoniseerd en gedigitaliseerd 2020

Omschrijving (toelichting)

Het streven is de verordeningen in 2021 te hebben geanalyseerd en indien van toepassing te hebben geharmoniseerd volgens de richtlijnen van de Omgevingswet.

Indicator wordt één keer per jaar uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Tot en met 2020 zijn de cijfers gebaseerd op 3 rapportagemomenten (hoofdlijnenrapportages) per jaar. Vanaf 2021 is deze frequentie 4 keer per jaar (kwartaalrapportages). 

Bron: Omgevingswet
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 10,00 % 20,00 % 20,00 % 25,00 % 25,00 %

Aansluiting op DSO 2020

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
Realiseren van de aansluiting op de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet

Indicator wordt één keer per jaar uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Tot en met 2020 zijn de cijfers gebaseerd op 3 rapportagemomenten (hoofdlijnenrapportages) per jaar. Vanaf 2021 is deze frequentie 4 keer per jaar (kwartaalrapportages). 

Bron:
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 10,00 % 30,00 % 60,00 % 70,00 % 80,00 %

Gemeente dekkend Omgevingsplan 2023

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
De omgevingsplannen zijn voor het gehele grondgebied van de gemeente Nunspeet gereed en up to date

Indicator wordt één keer per jaar uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Tot en met 2020 zijn de cijfers gebaseerd op 3 rapportagemomenten (hoofdlijnenrapportages) per jaar. Vanaf 2021 is deze frequentie 4 keer per jaar (kwartaalrapportages). 

Bron:
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 10,00 % 20,00 % 30,00 % 45,00 % 45,00 %

Kanaalsturing ingesteld 2021

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
Het benaderen van de klant (burger) en het mogelijk benaderen van de gemeente Nunspeet door de burger via verschillende kanalen

Indicator wordt één keer per jaar uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Tot en met 2020 zijn de cijfers gebaseerd op 3 rapportagemomenten (hoofdlijnenrapportages) per jaar. Vanaf 2021 is deze frequentie 4 keer per jaar (kwartaalrapportages). 

Bron: Project
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 10,00 % 20,00 % 20,00 % 30,00 % 40,00 %

Flitsvergunningen 2020

Omschrijving (toelichting)

Per 1 januari 2023 wordt gebruik gemaakt van een nieuwe applicatie. Dit in verband met de komst van de Omgevingswet. Uit deze nieuwe applicatie is het  nu (nog) niet mogelijk om de benodigde gegevens te halen.

Bron: Eigen administratie
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 16,00 8,00 32,00 0,00
2e kwartaalrapportage 22,00 23,00 39,00 0,00
3e kwartaalrapportage 16,00 20,00 24,00 0,00
4e kwartaalrapportage - 31,00 17,00 0,00

Waardering burgerpeiling

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
Monitoren burgertevredenheid ten aanzien van de ruimtelijke kwaliteit in de gemeente Nunspeet. Hoe waardeert u de zorg van de gemeente voor uw woon- en leefomgeving. Waardering bij gemeenten met een inwoneraantal van 25.000-50.000 is 6,5.

Indicator wordt een keer per 3  jaar uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron:
Boekwerk 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 7,10 7,10 7,10

Uitnutting begroting

Omschrijving (toelichting)

Betreft de uitnutting van kostenplaats 6820400 (Volkshuisvestingsbeleid), waaruit o.a. woningbehoefteonderzoeken worden bekostigd.

Indicator wordt iedere rapportage uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Tot en met 2020 zijn de cijfers gebaseerd op 3 rapportagemomenten (hoofdlijnenrapportages) per jaar. Vanaf 2021 is deze frequentie 4 keer per jaar (kwartaalrapportages). 

Bron: Eigen administratie
Boekwerk 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 17,35 % 6,08 % 31,77 % 46,00 % 10,00 % 22,00 %
2e kwartaalrapportage 48,70 % 6,08 % 33,57 % 47,00 % 30,00 % 0,00 %
3e kwartaalrapportage 48,70 % 78,04 % 33,90 % 67,00 % 30,00 % 0,00 %
4e kwartaalrapportage - - - 70,00 % 85,00 % 0,00 %

Programma 3 Budgetten

Terug naar navigatie - Programma 3 Budgetten

Hieronder weergegeven

Wat gaan wij doen?