Programma 8. Economische zaken

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

“Wij streven naar een profiel van kwaliteit voor recreatie en toerisme in onze mooie gemeente. Daarbij bewaken we de balans tussen toeristische druk en draagkracht, een duurzame en verantwoorde groei. We gaan aan de slag met een lokale visie op het gebied van economie. Met onder meer aandacht voor brede welvaart, sociaal domein, omgevingsvisie, arbeidsmarkt, dienstverlening en samenwerking. Daarnaast bouwen we voort op de koers voor recreatie en toerisme: ‘4 seizoenen uit de kunst’.”

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Integrale Toekomstvisie Nunspeet 2030
  • Provinciale omgevingsvisie
  • Nota bestemmingen en beheer van de bossen
  • Beheerevaluatie en visie heideterreinen gemeente Nunspeet
  • Omgevingsvisie gemeente Nunspeet
  • Samenwerking Veluwe op 1
  • Regionaal bestuursakkoord Vitale Vakantieparken en lokaal stappenplan
  • Koersnotitie 'Nunspeet vier seizoenen uit de kunst'

 

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Agrarische sector

Terug naar navigatie - Agrarische sector

Agrarische sector:                                                                                                                                                                              

- Een toekomstbestendige agrarische sector met ruimte voor duurzame landbouw.

  • We blijven agrariërs de ruimte geven om te komen met initiatieven tot functieverbreding of -verandering, die passen bij de oorspronkelijke hoofdfunctie en niet ten koste gaan van de landschappelijke kwaliteit. 
  • Waar mogelijk gaan we in die herontwikkeling in dialoog met de agrariërs kansen verkennen van toekomstbestendige duurzame landbouw.

Ondernemers

Terug naar navigatie - Ondernemers

Ondernemers:

- Ruimte voor ondernemers om te ondernemen.
- Goede en constructieve contacten met onze ondernemers.
- Een bijdrage leveren aan een vitale arbeidsmarkt

  • We investeren in een professionele ondernemersdienstverlening. We onderhouden proactief en uitnodigend contacten met onze ondernemers, zowel bestuurlijk als via de bedrijfscontactfunctionaris en de accountmanager werkgeversdienstverlening.
  • We zorgen dat ondernemers die bezig zijn met nieuwe ontwikkelingen laagdrempelig en toegankelijk via één ingang alle zaken kunnen doen met de gemeente.
  • We bieden maatwerk door experts voor schuldhulpverlening bij bedrijfsbeëindiging of doorstart.
  • We werken samen met onze partners in de Regio Zwolle om een werkende en toekomstbestendige arbeidsmarkt te realiseren.
  • We willen toe naar een beleid waarin de nadruk ligt op lokaal en duurzaam aanbesteden en inkopen.
  • In ons inkoopbeleid stimuleren we ook sociaal ondernemerschap.
  • Bij aanbestedingstrajecten willen we dat lokale ondernemers zoveel mogelijk mee kunnen doen; onnodige drempels – ook bij regionale aanbestedingen – halen we indien mogelijk aan de voorkant weg.
  • We steunen het opzetten van een ondernemersfonds.
  • We ondersteunen de Inclusief Groep  en onderzoeken samen met de aandeelhoudende gemeenten de toekomstige rol als sociaal ontwikkelbedrijf.

Wat gaan wij doen?

Recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme

Recreatie en toerisme:

- ‘‘Nunspeet vier seizoenen uit de kunst”  (koersnotitie vastgesteld in 2020) 
- Balans tussen toeristische druk en draagkracht; een duurzame en verantwoorde ontwikkeling
- Spreiding en begeleiding van bezoekers. 

  • We geven uitvoering aan de koersnotitie ‘Nunspeet vier seizoenen uit de kunst’ met de daarin genoemde opgaven: 
     1. Toegangspoort Noord Veluwe 
      - De reeds in gang gezette ontwikkelingen rond “Poort van de Veluwe (Regiodeal) ontvangstlocatie Transferium” geven we concreet gestalte.
      - Inzet op toekomstige ontwikkelingen rondom de Regiodeal.
     2. Unieke robuuste Natuurbeleving 
      - Ontwikkeling en aansluiting Veluws wandelroutenetwerk.
      - We blijven ons inzetten voor goed ontsloten en onderhouden wandel- en fietsroutes en ruiterroutes, de toegankelijkheid van de bossen en de paarse heide. 
      - We streven naar realisering van een nieuwe schaapskooi in de directe omgeving van Elspeet met ruimte voor uitbreiding. 
     3. Water als unieke kans 
      - Gezamenlijk plan met alle stakeholders voor Nunspeet aan Zee (ambitieniveau bepalen, overeenstemming Leisurelands, betrekken stakeholders etc.).
      - Inzetten op veilige fiets en wandel verbinding tussen centrum en randmeerkust.
     4. Diversiteit in verblijf 
      - Uitvoeringsstrategie Vitale Vakantieparken vaststellen.
     5. Breed kunstzinnig palet
      - Sterke verbinding houden met de kunst- en culturele sector vanwege het DNA en de uitstraling van Nunspeet.
      - Onderzoek naar herkenbaarheid vanaf de A28 door middel van kunstzinnige uiting. 
     6. Samen (als dorpen) sterker 
      - We hechten belang aan de samenwerking op de Veluwe (Veluwe op 1) en sluiten aan bij projecten die hieruit voort komen. 
     7.Vier seizoenen een unieke beleving aanbieden
      - De promotie c.q. de branding van onze gemeente en activiteiten die daarmee samenhangen van onder meer culturele instellingen, bedrijven, winkels en horeca, blijven we gebundeld en actief vorm geven onder de paraplu van  Nunspeet uit de Kunst.
     8. Gezellig en Gastvrij
  • We blijven investeren in een aantrekkelijk en toegankelijk centrum van Nunspeet, mede in het belang van onze lokale ondernemers.
  • Onderzoek naar toegankelijkheid van recreatie en toerisme in de gemeente Nunspeet inclusief behoefte aan openbare toiletten"

Wat gaan wij doen?

Werklocaties

Terug naar navigatie - Werklocaties

Werklocaties: 

- We zetten in op het behoud van kwalitatief voldoende bedrijventerreinen en werklocaties voor met name met lokale bedrijven met lokale werkgelegenheid.

  • We geven meer ruimte aan kleinschalige bedrijvigheid in Hulshorst in de zones die daarvoor in het verleden (2017) zijn aangewezen. 

Wat gaan wij doen?

Nieuw beleid 2023-2026 Programma 8

Terug naar navigatie - Nieuw beleid 2023-2026 Programma 8

Wat gaan wij doen?

Programma 8 Gemeentelijke indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 8 Gemeentelijke indicatoren

Hieronder weergegeven.

Aantal evenementen

Omschrijving (toelichting)

Toelichting:

Aanname dat de verandering in aantallen evenementen de beleving en aantrekkelijkheid van het centrum beïnvloedt.

Toelichting afwijking groter dan 10%: Vanwege de coronapandemie zijn er het 1e halfjaar 2021 geen evenementen geweest.

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2018 2019 2020 2021 2022
1e hoofdlijnenrapportage 0 0 1 - -
2e hoofdlijnenrapportage 18 18 1 - -
3e hoofdlijnenrapportage 19 23 1 - -
1e kwartaalrapportage - - - 0 0
2e kwartaalrapportage - - - 0 -
3e kwartaalrapportage - - - 0 -
4e kwartaalrapportage - - - 4 -

Leegstandspercentage

Omschrijving (toelichting)

Percentage leegstaande panden in het plangebied centrum.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Cijfers gemeente
Boekwerk 2018 2019 2020 2021
1e hoofdlijnenrapportage 0,00 % 0,00 % % -
2e hoofdlijnenrapportage 0,00 % 9,00 % 8,00 % -
3e hoofdlijnenrapportage 8,00 % 11,40 % 9,00 % -
1e kwartaalrapportage - - - 0,00 %
2e kwartaalrapportage - - - 9,00 %
3e kwartaalrapportage - - - 0,00 %
4e kwartaalrapportage - - - %

Aantal ondernemingen in centrum

Omschrijving (toelichting)

Toelichting:
Aantal ondernemingen zegt wat over de economische kracht en de aantrekkelijkheid van het centrum.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: CBS, Kamer van Koophandel
Boekwerk 2018 2019 2020 2021
per 30 juni 984 1.023 1.005 918
per 31 december 980 976 1.005 938

Diversiteit ondernemingen in centrum

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
De diversiteit van ondernemingen zegt wat over de aantrekkelijkheid van het centrum. Weergegeven in aantallen  per soort van onderneming.

Toelichting:
Gemeentelijke cijfers

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: CBS, Kamer van Koophandel
categorie per 30 juni 2020 per 31 december 2020 per 30 juni 2021
Advies en dienstverlening 883 881 788
Detailhandel 87 90 97
Horeca 34 34 33

Herkomst bezoekers verdeeld in inwoners/regio

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
Via ondernemers proberen inzicht te krijgen in herkomst van klanten.

Toelichting:
Onderscheid inwoners en bezoekers uit regio of verder uit Nederland (toeristen).
Betrouwbaarheid erg afhankelijk van wijze van uitvoering door winkeliers (welke winkel, periode, aantallen).

Toelichting afwijking groter dan 10%:

De indicator herkomst bezoekers wordt vanaf begin niet gemonitord omdat er geen gegevens over verkregen kunnen worden. Destijds was de verwachting dat deze info zou komen vanuit pin-gegevens (via de ondernemers) maar deze data geven de banken niet (meer ) prijs. 

 

Bron:
Boekwerk 2019 2020 2021
1e hoofdlijnenrapportage - -
2e hoofdlijnenrapportage - -
3e hoofdlijnenrapportage -
1e kwartaalrapportage - -
2e kwartaalrapportage - -
3e kwartaalrapportage - -
4e kwartaalrapportage - -

Werkgelegenheid detailhandel en horeca (aantal banen)

Omschrijving (toelichting)

Beschrijving:
Ontwikkeling werkgelegenheid in horeca en detailhandel

Toelichting:
Aanname dat verandering in werkgelegenheid betekent dat de sector economisch anders presteert.
Invloed van het programma op de werkgelegenheidsontwikkeling is beperkt.

Toelichting afwijking groter dan 10%: nvt.

Cijfers zijn pas een volgend voorjaar bekend van het jaar ervoor.

Bron: Provincie Gelderland
Boekwerk 2018 2019 2020 2021
3e hoofdlijnenrapportage 3.610,00 3.820,00 2.640,00 -
4e kwartaalrapportage - - - 0,00

Programma 8 Kritische Prestatie indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 8 Kritische Prestatie indicatoren

Hieronder weergegeven.

Aantal starters in de gemeente Nunspeet

Omschrijving (toelichting)

NOTE: DE CIJFERS VAN Q2 VAN HET JAAR 2023 ZIJN NOG NIET BEKEND. DEZE WORDEN TOEGEVOEGD BIJ DE VOLGENDE UITVRAAG VAN INDICATOREN. 

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Eigen administratie, Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
per 30 juni - 33 70 97
per 31 december 50 70 79 0

Aantal ZZP’ers in de gemeente Nunspeet

Omschrijving (toelichting)

NOTE: DE CIJFERS VAN Q2 VAN HET JAAR 2023 ZIJN NOG NIET BEKEND. DEZE WORDEN TOEGEVOEGD BIJ DE VOLGENDE UITVRAAG VAN INDICATOREN IN 2023. 

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Bron: Eigen administratie, Centraal Bureau voor de Statistiek, Kamer van Koophandel
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
per 30 juni 1.271 1.340 1.948 2.056 2.219
per 31 december - - 2.021 2.179 0

Aantal banen in de gemeente Nunspeet

Omschrijving (toelichting)

Aantal banen geeft indicatie ontwikkeling werkgelegenheid

Toelichting afwijking groter dan 10%: geen.

bron: Provincie Gelderland

Bron: Eigen administratie, Centraal Bureau voor de Statistiek, Provinciale Werkgelegenheid enquête
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
per 31 december 13.260 13.970 14.300 14.410 14.480 14.890 0

Leegstand in de gemeente Nunspeet (Industrie)

Omschrijving (toelichting)

NOTE: DE CIJFERS VAN HET JAAR 2032 ZIJN NOG NIET BEKEND. DEZE WORDEN TOEGEVOEGD BIJ DE VOLGENDE UITVRAAG VAN INDICATOREN IN DECEMBER 2023. 

De meeteenheid is het aantal industrie- en kantoorpanden. 

 

Bron: Eigen administratie, Centraal Bureau voor de Statistiek, Landelijke leegstandsmonitor
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
per 31 december 20 10 10 10 1 20 0

Leegstand in de gemeente Nunspeet (Kantoren)

Omschrijving (toelichting)

De cijfers over 2023 zijn nog niet bekend; deze worden eind 2023/begin 2024 ingevuld.

De meeteenheid is het aantal  kantoorpanden.

 

Bron: Eigen administratie, Centraal Bureau voor de Statistiek, Landelijke leegstandsmonitor
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
per 31 december 10 10 10 10 8 10 0

Leegstand in de gemeente Nunspeet (Winkels)

Omschrijving (toelichting)

De meeteenheid is het aantal winkels.

 

Bron: Eigen administratie, Centraal Bureau voor de Statistiek, Landelijke leegstandsmonitor
Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
per 31 december 20 20 10 10 18 9 9

Programma 8 Budgetten

Terug naar navigatie - Programma 8 Budgetten

Hieronder weergegeven.

Wat gaan wij doen?