Hoofdstuk 2 Dekkingsplan

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In hoofdstuk 1 is in de tabel ‘Resultaat Programmabegroting 2024-2027’ het resultaat weergegeven van de uitkomsten van de programma’s. Uitgangspunt is een sluitende meerjarenbegroting met sluitende jaarschijven, waarbij de begroting structureel minimaal in evenwicht is.

In het dekkingsplan wordt onderscheid gemaakt tussen dekking van enerzijds incidentele lasten en anderzijds dekking van resterende (structurele) lasten. Incidentele lasten mogen met incidentele middelen gedekt worden. In bijlage A (overzicht voorstel te honoreren nieuw beleid 2024-2027) zijn onder andere per prioriteit de incidentele lasten nieuw beleid 2024 tot en met 2027 inzichtelijk gemaakt.

2.1 Dekkingsvoorstellen

Terug naar navigatie - 2.1 Dekkingsvoorstellen

In onderstaande tabel staan de dekkingsvoorstellen voor de Programmabegroting 2024-2027.

Financiële verkenning begroting 2024-2027        
( x € 1.000, -/- = positief)    2024    2025    2026    2027
Algemene uitkering, inzet stelpost en reservering voorzichtigheid   -2.636   -2.814   -1.622   -1.622
Algemene uitkering, jeugd   -1.904   -1.150    
Ophogen budget/verlagen taakstelling jeugd     1.904     1.150    
Bestaand beleid        -257        -232        755    1.130
totaal bestaand beleid    -2.893   -3.046
     -867       -492
         
Nieuw beleid   3.666    3.106   2.854   2.812
Totaal bestaand beleid en nieuw beleid       773           60   1.987   2.320
Dekkingsvoorstellen        
Ozb 1% cumulatief, koersplan onderwijshuisvesting        -63       -125       -188      -250
Rioolheffing verhogen ivm nieuw beleid      -122       -154       -160      -159
Afvalstoffenheffing verhoging ivm nw beleid          -2          -3          -3          -3
Begraafrechten verhogen ivm nw beleid        -10        -11        -11        -17
Algemene Reserve labeling De Wiltsangh; voor aanvullende bijdrage Sportbedrijf        -95        -97    
Reserve Grote Projecten voor lasten Poort van de Veluwe        -17        -22        -22        -22
Areaaluitbreiding taakvelden 5.1, 5.4 en 7.7, OZB opbrengststijging (als gevolg van volumestijging WOZ)      -124       -124       -124      -124
Overige OZB opbrengststijging agv volumestijging WOZ        -76        -76        -76        -76
Volumegroei opbrengst toeristenbelasting        -30        -30        -30        -30
Onderuitputting kapitaallasten        -50       -100       -150      -200
Ozb verhoging 2026 6% opbrengststijging (1% is € 65.000)           -390      -390
Ozb verhoging 2027 6% opbrengststijging            -390
Verhoging toeristenbelasting 2024 - 2026 met € 0,10 per jaar        -84       -169       -253      -253
Verhoging toeristenbelasting 2027 met € 0,20            -169
Verhoging forensenbelasting 2026           -118      -118
Verhoging forensenbelasting 2027            -119
Onttrekking uit Algemene Reserve      -100         -462          -  
Toevoeging Algemene Reserve          851    
Totaal dekkingsvoorstellen      -773        -60    -1.987    -2.320

Ter dekking van het financiële meer jaren effect wordt het volgende voorstel gedaan:

OZB 1% cumulatief, koersplan onderwijshuisvesting
Ter dekking van het Koersplan Onderwijshuisvesting, conform raadsbesluit, de Onroerend Zaakbelasting met 1% per jaar (cumulatief) extra stijging ten gunste van reserve onderwijshuisvesting.

Rioolheffing, afvalstoffenheffing en begraafrechten verhogen in verband met nieuw beleid
Voor de bedragen bij het nieuw beleid die daarvoor in aanmerking komen de rioolheffing, afvalstoffenheffing en de leges voor begraven met dezelfde bedragen laten stijgen.

Algemene Reserve labeling De Wiltsangh, voor bijdrage Sportbedrijf
De incidenteel (2024 en 2025) aanvullende bijdrage aan het Sportbedrijf onttrekken uit het in de algemene reserve gelabelde deel voor De Wiltsangh.

Reserve Grote Werken voor lasten Poort van de Veluwe
De te verwachten kapitaalslasten voor het project Poort van de Veluwe onttrekken uit de reserve grote projecten.

Hogere OZB-opbrengststijging als gevolg van volumestijging WOZ
Door areaaluitbreidingen is er een opbrengststijging OZB door volumestijging in de WOZ gerealiseerd. Deels kan dit gebruikt worden ter dekking van de stijging van de kosten door areaaluitbreiding van onkruidbestrijding, onderhoud van waterlossingen, sloten en openbaar groen en deels als algemene dekkingsmiddel.

Volumegroei opbrengst toeristenbelasting
Voor de toeristenbelasting is een extra gerealiseerde volumegroei gerealiseerd (zie ook Verhoging toeristenbelasting).

Onderuitputting kapitaallasten
Voor kapitaallasten geldt dat jaarlijks een deel van de investeringen (bestaand of oud beleid) niet of later wordt uitgevoerd, waardoor een overschot in de jaarrekening wordt gerealiseerd.

OZB-verhoging 2026 en 2027
De structurele tekorten vanaf 2026 worden veroorzaakt door een lagere uitkering uit het Gemeentefonds. Voorgesteld word om de tekorten te dekken door een stijging van zowel de OZB als recreatieve heffingen in 2026. Voor de onroerend zaakbelasting wordt voorgesteld om deze in zowel 2026 als 2027 met 6% te laten stijgen
o    Dit in relatie met de mogelijkheid dat als de circulaires gemeentefonds aangeven dat de Algemene Uitkering verhoogd wordt, deze verhoging van de algemene uitkering gebruikt kan worden om de voorgestelde stijging van heffingen te dempen. Ook zal bij de programmabegroting 2025-2028 gekeken worden naar bezuinigingen als dit nodig is om een stijging van tarieven te dempen.
o    Daarnaast kan verdere areaaluitbreidingen leiden tot volumestijging in de WOZ wat een demping van het ozb-tarief geeft.
o    In de programmabegroting 2022-2025 is een extra opbrengststijging van 2% per jaar opgenomen voor de Grote projecten. Deze geldt voor de jaren tot 2025.

Verhoging toeristenbelasting
Voorgesteld wordt om de verhoging toeristenbelasting te starten vanaf 2024 waardoor, naast de indexering van het tarief in 2024 van € 0,05, voor de jaren 2024 tot en met 2026 € 0,10 tariefstijging per jaar wordt gerealiseerd. Daarnaast een tariefstijging van € 0,20 in 2027.
o    Dit in relatie met de mogelijkheid dat als de circulaires gemeentefonds aangeven dat de Algemene Uitkering verhoogd wordt, deze verhoging van de algemene uitkering gebruikt kan worden om de voorgestelde stijging van heffingen te dempen. Ook zal bij de programmabegroting 2025-2028 gekeken worden naar bezuinigingen als dit nodig is om een stijging van tarieven te dempen.

Onttrekking/toevoeging Algemene Reserve
Voorgesteld wordt voor 2024 een deel van de incidentele lasten van nieuw beleid te dekken door een onttrekking uit de algemene reserve. Daarnaast het overschot in 2025 aan de algemene reserve toe te voegen en een deel hiervan te gebruiken voor het resterende tekort in 2026.