Hoofdstuk 2 Dekkingsplan

Inleiding

Terug naar navigatie - Hoofdstuk 2 Dekkingsplan - Inleiding

In hoofdstuk 1 is in de tabel ‘Resultaat Programmabegroting 2026-2029  het resultaat weergegeven van de uitkomsten van de programma’s. Uitgangspunt is een sluitende meerjarenbegroting met sluitende jaarschijven, waarbij de begroting structureel minimaal in evenwicht is.

In het dekkingsplan wordt onderscheid gemaakt tussen dekking van enerzijds incidentele lasten en anderzijds dekking van resterende (structurele) lasten. Incidentele lasten mogen met incidentele middelen gedekt worden. In bijlage A (overzicht voorstel te honoreren nieuw beleid 2026-2029) zijn onder andere per prioriteit de incidentele lasten nieuw beleid 2026 tot en met 2029 inzichtelijk gemaakt.

2.1 Dekkingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Hoofdstuk 2 Dekkingsplan - 2.1 Dekkingsvoorstellen

In onderstaande tabel staan de dekkingsvoorstellen voor de Programmabegroting 2026-2029.

Financiële verkenning 2026-2029 2026 2027 2028 2029
(* €1.000,- , - = positief)        
Bestaand beleid    -543   -246      462     630
Nieuw beleid 2.036 1.343 812 666
Totaal bestaand beleid en nieuw beleid 1.493    1.097   1.275   1.296
Dekkingsvoorstellen        
Volume stijging Ozb 1%                     -72
Ozb verhoging 1% in 2026 en 2027 en 3 % vanaf 2028      -72       -144       -360 -360
Structureel ramen van de rijksbijdrage Cdoke          -515  -515  -515  -515
Onttrekking aan de Algemene reserve      -384      
Instellen egalisatiereserve  wegen 2.840      
Dekking egalisatiereserve wegen uit algemene reserve -2.840      
Verlaging bestaand beleid; onderhoud wegen -520 -450        -400 -350
Verlaging raming jeugdzorg: minderjarige asielzoekers -600 -600 -600 -600   
Verrekening met stelpost jeugd 600 600 600 600
Incidenteel ramen jeugdzorg minderjarige asielzoekers 600      
Inzet gelabelde middelen opvang vluchtelingen in de algemene reserve -600         
Totaal dekkingsvoorstellen      -1.491       -1.109    -1.275    -1.297


Ter dekking van het financiële meer jaren effect wordt het volgende voorstel gedaan:

OZB opbrengststijging als gevolg van volumestijging WOZ
Voorgesteld wordt om de bestaande  jaarlijkse volumegroei als gevolg van opgeleverde nieuwbouwwoningen en bedrijfslocaties van circa 1% stijging van de OZB-opbrengst ook in het jaar 2029 op te nemen. 

Verhoging OZB-opbrengst met 1% in 2026 en 2027 en 3% vanaf 2028.
Om het nieuwe beleid en de autonome ontwikkelingen in de meerjarenbegroting  te kunnen bekostigen is een extra OZB verhoging in 20266 en 2027 van 1% en in 2028 van 3% noodzakelijk.

  Structureel ramen rijksbijdrage Cdoke 
De gemeente ontvangt vanaf 2023 een specifieke uitkering (Spuk) Capaciteit decentrale overheden voor klimaat en energiebeleid. (Cdoke. Deze Spuk mocht tot nu toe (2025) van de provincie incidenteel geraamd worden. Bij de begrotingsrichtlijnen 2026 heeft de provincie haar standpunt gewijzigd en mag een deel van de Spuk Cdoke vanaf 2026 structureel geraamd  worden. De formatie voor klimaat en energiebeleid (die in het kader van Spuk gedeclareerd wordt) zijn de afgelopen jaren structureel geraamd in de begroting ten laste van de algemene middelen.  Door het structureel ramen van de Spuk Cdoke-middelen als baat in de begroting valt € 515.000 aan algemene dekkingsmiddelen vrij. Mocht er in 2025 en volgende jaren meer gedeclareerd worden in het kader van Cdoke en er een voordeel ontstaat ten gunste van de algemene middelen, wordt dit verrekend met reserve/voorziening Duurzaamheid (nadere uitwerking volgt aan de hand van de inhoud en de BBV richtlijnen). 

Onttrekking uit Algemene Reserve in verband met incidentele lasten
De algemene  reserve wordt  in 2026 ingezet voor de dekking van een deel van de  incidentele lasten.  

Instellen egalisatiereserve onderhoud wegen 
In de raadsvergadering van 17 april jl. heeft de gemeenteraad ingestemd met scenario 2 van het beleids- en beheerplan Wegen. Met vaststelling van dit scenario heeft de gemeenteraad ingestemd met een structurele budgetverhoging van € 520.000, Om deze stijging van het onderhoudsbudget wegen meer gespreid op te vangen wordt voorgesteld een bestemmingsreserve onderhoud wegen in te stellen. In deze reserve wordt € 2.840.000 gestort 
vanuit de algemene reserve. Jaarlijks wordt vanaf 2027 het onderhoudsbudget met € 50.000 verhoogd en het resterende tekort aangevuld uit de reserve onderhoud wegen totdat over 10 jaar de gehele structurele verhoging van € 520.000 in de begroting is gerealiseerd.

Jeugdzorg 
 Vanuit de meerjarige prognose jeugdkosten Meerinzicht 2025-2028 is i
n de Programmabegroting 2026-2029 een last voor jeugdopvang van minderjarige asielzoekers geraamd op € 600.000. Aangezien er geen inschatting is te maken hoe lang de minderjarige asielzoekers hier zullen verblijven worden de lasten incidenteel geraamd.  De last voor 2026 worden gedekt uit de gelabelde middelen vluchtelingen in de algemene reserve. Er bestaat een  kans dat voor deze lasten  achteraf een specifieke uitkering wordt ontvangen.