Geld

R

Geld (toelichting)

Personeelskosten

Als gevolg van diverse oorzaken is de gemeente genoodzaakt om een deel van haar werkzaamheden uit te voeren door het inzetten van ingehuurd personeel. De redenen zijn divers zoals ziekte, vervanging wegens zwangerschap, verkiezingen, informatiebeveiliging, vergunningverlening. Het totale bedrag dat hiermee is gemoeid bedraagt tot en met het tweede kwartaal 2022 € 566.000. Het niet invullen van openstaande formatieruimte levert € 519.000 op. In de eerste kwartaalrapportage is een bedrag van € 182.500 meegenomen. Per saldo blijft hierdoor een bedrag over van € 135.000 over als gevolg van niet ingevulde formatieruimte. Voorgesteld wordt het budget met dit bedrag  te verlagen.

Kosten opvang Oekraïne

Het kabinet heeft de ministeriële regeling opvang ontheemden vastgesteld. Op basis hiervan vergoedt het rijk de gemeentelijke kosten voor de opvang van ontheemden voor zowel de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO) als de Particuliere Opvang Oekraïners (POO). Deze regeling is op 3 juni 2022 gepubliceerd in de Staatscourant. De regeling voorziet in het verstrekken van een specifieke uitkering aan gemeenten voor het vergoeden van de kosten die zijn gemaakt ten behoeve van het realiseren en exploiteren van de opvang en verstrekkingen aan ontheemden uit Oekraïne in de Gemeentelijke Opvang Oekraïne (GOO) en de Particuliere Opvang Oekraïne (POO). Deze regeling ziet op de vergoeding van de kosten voor de eerst acute fase van 1 maart 2022 tot en met 1 juni 2022. De staatssecretaris kan deze periode met drie maanden verlengen.  Op basis van deze regeling zal de gemeente Nunspeet een aanvraag (via SISA) indienen voor de bekostiging van de opvang. Dit gebeurd voornamelijk via normvergoedingen waarbij het normbedrag voor GOO al bekend is, maar het normbedrag voor POO nog bepaald moet worden. Gemeenten ontvangen ter bekostiging van de transitiekosten een vergoeding(op basis van afschrijvingsmethode) van de werkelijke kosten. Hierbij is goedkeuring aan de voorkant noodzakelijk. Het blijft een financieel risico of de (norm)vergoedingen van het Rijk voldoende zijn als dekking voor de gemaakte kosten inzake de opvangen ontheemden Oekraïners.

Vennootschapsbelasting

Voor de uitvoering van werkzaamheden in het kader van de Vennootschapsbelasting is een beperkt budget geraamd van externe ondersteuning. In verband met onbekendheid met deze materie zal in 2022 ook inhuur van externe expertise plaatsvinden. Op dit onderdeel is nu sprake van een budgetoverschrijding van € 21.500,-. Voorgesteld wordt naast de overschrijding een aanvullend budget van € 25.000,- beschikbaar te stellen omdat in de loop van dit jaar ook aanvullende inhuur voor dit onderwerp nodig wordt geacht.

Back-upsysteem

In het kader van beveiligingsmaatregelen is gekozen voor de implementatie van een 1-2-3 back-up systeem.
Dit systeem is geïmplementeerd en is operationeel. De structurele kosten van het gebruik van het systeem bedragen € 9600,- per jaar. Voorgesteld wordt een budget voor deze structurele kosten beschikbaar te stellen.

 

Representatie

In het kader van Nunspeet 50 jaar is een boekje samengesteld  (1.000 exemplaren, € 10.000,--). Dit boek is gratis beschikbaar gesteld aan de inwoners. Het is met groot enthousiasme ontvangen.  Veel inwoners moesten teleurgesteld worden, omdat er geen boekjes meer voorradig waren. Daarom is het boekje ook digitaal via de website van de gemeente beschikbaar gesteld. Voorgesteld wordt  om het budget voor representatie incidenteel met € 10.000,-- te verhogen.


Automatisering
Om meerdere redenen wordt een overschrijding van het automatiserings- en softwarebudget verwacht.Als belangrijkste oorzaken worden onderkend:
-    Frictiekosten door aanbesteding van softwarepakketten, voornamelijk in het kader van rechtmatigheid
-    Gestegen licentiekosten voor software door o.a. toename aantal medewerkers
-    Kosten onderzoek I&A samenwerking in H2ONE-verband

Frictiekosten
PinkRoccade is de leverancier van de meeste kernapplicaties van de gemeentelijke informatievoorziening. Voor deze producten zijn vanaf 2021 tijdelijke contracten afgesloten voor de betrokken bedrijfsdomeinen, om de periode van voorbereiding, aanbesteding en implementatie van een vervangende oplossing te overbruggen, met als doel te komen tot volledige rechtmatigheid van de softwarecontracten. De kortere looptijd van de contracten resulteert in hogere tarieven en daarmee een tijdelijke ophoging van de jaarlasten. 

Inmiddels zijn alle vervangingstrajecten gestart en enkele daarvan al afgerond. Door de gefaseerde migratie van de oude digitale archieven (afkomstig uit meerdere te vervangen systemen) naar de nieuwe zaaksysteemoplossing Djuma is er een periode ontstaan waarin er gebruik wordt gemaakt van meerdere softwarepakketten. De meerkosten hiervoor bedragen € 14.500,--. Voorgesteld wordt dit structurele budget beschikbaar te stellen.  

Voor het financieel systeem wordt sinds 2022 gebruik gemaakt van een nieuw pakket. Voor de afronding van de jaarrekening van 2021 was het noodzakelijk om nog een jaar langer in het oude systeem te kunnen werken. Ook zijn nieuwe koppelingen gerealiseerd met andere applicaties waarvoor op moment van aanschaf van het nieuwe pakket nog geen prijzen bekend waren. Dit resulteerde in een eenmalige extra kostenpost van € 49.000,-.

In het kader van de informatievoorziening rondom de nieuwe Omgevingswet is plansoftware aangeschaft die de huidige programmatuur voor ruimtelijke plannen vervangt. Door uitstel van de invoeringsdatum van de Omgevingswet moet de oude programmatuur langer in stand gehouden worden en daarnaast gewerkt kunnen worden met de nieuwe software ten behoeve van de omgevingsplannen en toepasbare regels.  Hiervoor dient aanvullend een bedrag van €5.000,-- vrijgemaakt te worden. Voorgesteld wordt dit structurele budget beschikbaar te stellen.  

Licentiekosten
In de afgelopen jaren is het aantal medewerkers toegenomen en het gebruik van softwarematige oplossingen op verschillende beleidsterreinen geïntensiveerd. De softwarebudgetten zijn niet evenredig meegegroeid met deze ontwikkeling. Denk hierbij aan gestegen kosten van licenties voor Microsoft/Office-producten, maar ook uitbreiding van het aantal gebruikers in bijvoorbeeld de telefooncentrale, het klantcontact- en zaaksysteem, toegangsmiddelen (MobilePass) en de handhavingsapplicatie van de BOA’s. Aanvragen vanuit nieuw beleid voor ophoging van ICT-budgetten om deze trend op te kunnen vangen werden tot op heden niet gehonoreerd. Voor 2022 wordt verwacht dat deze aanvullende niet begrootte kosten € 20.000,- zullen bedragen. 

Kosten I&A onderzoek 
Voor het uitvoeren van het onderzoek I&A samenwerking H2ONE is in 2020 krediet aangevraagd. Deze aanvraag nieuw beleid is niet gehonoreerd. Doordat de in 2022 afgeronde eerste fase van dit onderzoek vanuit de regio heeft plaatsgevonden, wordt hier logischerwijs ook vanuit onze gemeente een bijdrage verwacht: €13.000,-. Dit betreffen de kosten voor de eerste fase. Hierop volgt een tweede fase (afronding in 2023) waarvan de kosten min of meer gelijk zullen zijn. 

Nunspeet maakt gebruik van een managementrapportage systeem. Voor de inrichting en aanpassing van dit systeem is op afroepbasis ondersteuning noodzakelijk. Voor 2022 en 2023 is een strippenkaart afgenomen van € 18.000,-. Deze kosten worden verdeeld over beide jaren (€ 9.000,- per jaar). Voor 2022 is hierdoor sprake van een overschrijding van € 9.000,-. Voor 2023 en verder is via het nieuwe beleid een structureel budget van € 9.000,- aangevraagd voor dit onderwerp.

Totaal 

De totale overschrijding wordt geraamd op afgerond € 110.500,--. Het overgrote deel (€ 76.000,--) heeft een incidenteel karakter. De rest (€ 34.500,--) bedragen structurele kosten. Voorgesteld wordt het incidenteel en structureel budget te verhogen.