Inwoners zijn financieel zelfredzaam wanneer zij weloverwogen keuzes kunnen maken zodat de financiën in balans zijn, zowel op de korte als lange termijn. Financieel zelfredzaam zijn betekent ook dat inwoners weten wanneer zij tijdig hulp in moeten roepen. En goed weten hoe ze met geld moeten omgaan.

In het plan schuldhulpverlening wordt opgenomen welke maatregelen, activiteiten en voorzieningen zich richten op het financieel vaardig worden van onze inwoners en hoe ze hun financiën op orde houden. We zorgen voor een snelle toegang tot schuldhulpverlening en geven prioriteit aan jongeren.

Per 1 januari 2021 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening gewijzigd. Gemeenten krijgen de mogelijkheid om gegevens van burgers met betalingsachterstanden in een vroeg stadium uit te wisselen met woningcorporaties, energie- en drinkwaterbedrijven en zorgverzekeraars. Hierdoor krijgen gemeenten mensen met schulden tijdig in beeld en kunnen zij schuldhulpverlening aanbieden (vroegsignalering).

We zijn gestart met de 'Sluitende aanpak jongeren'. Doel hiervan is om jongeren tijdig in beeld te hebben op het moment dat zij dreigen uit te vallen van school. Onderdeel van de sluitende aanpak is 'Jongeren in Beeld'. Waarin wij als gemeente jongeren in de leeftijd van 23 tot 27 jaar, die niet in het bezit zijn van een startkwalificatie, actief benaderen met hulp naar werk/school, om uiteindelijk financiële zelfredzaamheid zoveel mogelijk te stimuleren (en dus schulden te voorkomen).

 

2019 2020 2021 2022

Beleidsplan schuldhulpverlening 2019-2022 is vastgesteld in de raad van dec. 2018. Uitwerken van het actieplan (onder meer de toegang tot schuldhulpverlening)

Uitwerken van het actieplan (onder meer de ketensamenwerking) Uitwerken van het actieplan (onder meer vroegsignalering) Uitwerken van het actieplan.

Kwaliteit

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is een integrale toegang tot schuldhulpverlening gerealiseerd in samenwerking met Stimenz. De samenwerking met de gemeente Zwolle is geïntensiveerd. We voeren regie op deze trajecten. We zetten na afronding van een schuldhulpverleningstraject nazorg in om recidive te voorkomen. De inzet van sociaal raadslieden Stimenz is uitgebreid van een tweewekelijks naar een wekelijks spreekuur. We geven uitvoering aan het convenant met Omnia Wonen en Stimenz ter voorkoming van huurachterstanden en huisuitzettingen.

Er wordt ingezet op de begeleiding van ondernemers in financiële problemen richting gespecialiseerde schuldhulpverlening. Hiervoor is in de zomer van 2021 een Werkwijze schuldhulpverlening aan ondernemers gemeente Nunspeet vastgesteld door het college.

In september 2021 is het Financieel Trefpunt Nunspeet geopend. Hierin werken verschillende maatschappelijke partners samen en kunnen inwoners op een laagdrempelige manier terecht met al hun financiële vragen. Het Financieel Trefpunt wordt goed bezocht.

We maken gebruik van 'Jongeren in Beeld'. Met dit project krijgen we zicht op jongeren in de leeftijd van 23 t/m 27 jaar (die niet meer bekend zijn bij het RMC), die geen inkomen hebben of studie volgen. We benaderen deze jongeren actief.

Tijd

G

Tijd (toelichting)