Bijlagen

Bijlage 1 - Staat van reserves en voorzieningen

Staat van reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Staat van reserves en voorzieningen
Staat van Reserves en Voorzieningen 2023
Omschrijving Saldo per Vermeerdering Vermindering Saldo per
1-1-2023 2023 2023 31-12-2023
Algemene reserve
Algemene reserve 19.326.871 16.702.973 19.678.989 16.350.855
Totaal Algemene Reserve 19.326.871 16.702.973 19.678.989 16.350.855
Egalisatiefondsen
Egalisatiereserve bouwleges 528.750 528.750 0
Egalisatiereserve dekking kapitaallasten 1.203.297 26.952 14.386 1.215.863
Totaal Egalisatiefondsen 1.732.047 26.952 543.136 1.215.863
Bestemmingsreserves
Reserve rest gemeentelijke momenten (bij derden) 541.209 541.209
Reserve bodemverontreiniging 1.002.665 4.530 998.135
Reserve realisatie uitbreidingen begraafplaatsen 221.990 1.665 26.952 196.703
Reserve bosexploitatie 274.612 274.612 0
Reserve grondexploitatie 9.333.791 2.186.361 2.739 11.517.413
Reserve wachtgeldverplichtingen 379.786 51.899 431.685
Reserve BWS gelden 6.995 3.517 3.478
Reserve opbrengst verkoop Nuon 22.783.799 4.550.000 27.333.799
Reserve stimulering goedkope woningbouw 109.417 29.702 79.715
Reserve 5 mei viering 35.000 5.000 40.000
Reserve duurzaamheid 9.099.076 4.550.000 4.549.076
Reserve revitalisering De Wiltsangh 4.248.750 4.248.750
Reserve Onderwijshuisvesting 154.000 475.000 629.000
Reserve Beschermd Wonen 2.910.749 523.662 4.117.307
Totaal Bestemmingsreserves 51.101.839 7.793.587 4.892.052 54.686.270
Totaal Eigen Vermogen 72.160.757 24.523.512 25.114.177 72.252.988
Voorzieningen
Voorziening pensioenaanspraken wethouders 1.875.280 257.349 69.436 2.063.193
Voorziening wachtgeld wethouders 459.564 183.647 275.917
Voorziening personeelsgaranties 192.014 26.674 165.340
Voorziening groot onderhoud De Brake 25.000 25.000 0
Voorziening planschades-juridische procedures 10.000 10.000 0
Voorziening dubieuze belastingdebiteuren 37.835 2.969 34.866
Voorziening dubieuze debiteuren 7.389 4.635 12.024
Voorziening risico's grondexploitatie 876.421 2.739 285.489 593.671
Voorzieningen (beklemde middelen)
Voorziening tarieven afvalstoffenheffing 74.000 74.000 0
Voorziening egal. tarieven rioolheffing 3.914.751 297.985 200.000 4.012.736
Voorziening recreatieve fietspaden 962.547 27.399 935.148
Vermogen st. D.G. van Beuningenfonds 273.203 2.732 275.935
Voorziening Verlofsparen 4.726 10.273 14.999
Totaal Voorzieningen 8.638.730 649.713 904.614 8.383.829
Totaal generaal 63.211.868 25.173.225 26.018.791 80.636.817

Bijlage 2 - Overheveling jaarbudgetten

Overhevelingen 2023

Terug naar navigatie - Overhevelingen 2023
Overheveling Jaarbudgetten 2023
Hieronder volgt een overzicht van posten van voorgestelde overhevelingen van budgetten 2023. In onderstaand overzicht
is aangegeven op welk programma of de paragraaf Bedrijfsvoering (BV) de beslagen betrekking hebben.
Vooruitlopend op de vaststelling van de jaarrekening 2023 heeft de raad in de raadsvergadering van 29 februari 2024
besloten deze budgetten over te hevelen naar 2024.
TV Omschrijving Bedrag
Programma 1 Sociaal domein
1.1 Inburgering nieuwkomers (statushouders) 50.000
1.1 Gebiedsfonds vitale kernen 20.500
1.2 Huiselijk geweld Veilig thuis 50.000
1.5 Re-integratie 100.000
1.6 Deelverordening sociale samenhang en leefbaarheid 5.000
1.6 Transformatiebudget WMO 10.000
1.71 Maatschappelijke ondersteuning integraal nieuw 50.000
285.500
Programma 2 Onderwijs
2.3 Volwasseneducatie (taalles Oekraïners) 22.000
22.000
Programma 3 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening & Stedelijke vernieuwing
3.1 Snippergroen 45.000
3.3 Uitgaven historisch aanzien 18.000
3.3 Volkshuisvestingsbeleid 30.000
93.000
Programma 4 Volksgezondheid en milieu
4.1 Volksgezondheid algemeen 100.000
4.4 Bouwstoffenbesluit 19.000
4.4 Milieu Algemeen 36.000
155.000
Programma 6 Veiligheid
6.1 Bluswatervoorzieningen 26.000
6.2 Cameratoezicht 25.000
6.2 (Groene) Boa's 25.000
76.000
Programma 7 Sport, cultuur en recreatie
7.1 Sportstimulering 14.600
7.2 Sportpark Hulshorst 18.700
7.5 Monumentenzorg 34.000
7.5 Onderhoud monumenten 25.000
7.7 Wandelroutenetwerk 70.000
162.300
Programma 8 Economische zaken
8.1 Onderzoek werklocaties 10.000
8.1 Gelderse aanpak vitale binnensteden en dorpskernen 9.250
8.1 Lokale economische agenda 25.000
44.250
Programma 9 Bestuur en ondersteuning
9.3 Gemeentelijke gebouwen 44.000
9.4 Loon naar werken 34.000
9.41 Invoering Wet WOO 25.000
9.41 Invoering privacy wetgeving 27.000
9.7 Stelposten Programmabegroting 2023-2026 617.715
9.7 Stelposten september-/decembercirculaire 2023 938.863
1.686.578
Totaal Overhevelingen 2023 2.524.628

Bijlage 3 - Begrippenlijst

Begrippenlijst

Terug naar navigatie - Begrippenlijst

Bijlage 3 - Begrippenlijst

Balans
Onderdeel van de jaarrekening. De balans geeft een overzicht van de bezittingen, vreemd en eigen vermogen (activa en passiva) van de gemeente.

Baten en lasten (stelsel van)
Een begrotingssysteem van baten en lasten houdt in dat alle ontvangsten en uitgaven worden toegerekend aan het begrotingsjaar waarop zij betrekking hebben.

Begroting
Een begroting geeft aan welke beleidsplannen de gemeente heeft, hoeveel middelen daarmee zijn gemoeid en uit welke bronnen die middelen afkomstig zijn. Het conceptbesluit begroting en verantwoording 2004 onderscheidt een beleidsbegroting en een financiële begroting.

Beleidsbegroting
De beleidsbegroting gaat volgens het Besluit begroting en verantwoording 2004 met name in op de (doelstellingen van de) programma’s en via de zogenoemde paragrafen op belangrijke onderdelen van het beheer. De beleidsbegroting bestaat uit:

1. het programmaplan;

2. de paragrafen.

Bestuurlijk belang
Een bestuurlijk belang heeft een gemeente wanneer zij een zetel heeft in het bestuur van een derde rechtspersoon of als zij stemrecht heeft.

Categoriale indeling
Een categoriale indeling is een indeling van baten en lasten naar soorten zoals salarissen, rente en belastingen. Het Besluit comptabiliteitsvoorschriften 1995 stelt het verplicht dat de begroting en jaarrekening ook een categoriale indeling kennen. Het Besluit begroting en verantwoording 2004 stelt verplicht dat gemeenten de begroting converteren naar categorieën in een apart document. Dit document wordt naar de toezichthouder en het CBS gezonden. De voorgeschreven categorieën worden niet meer bij de comptabiliteitsvoorschriften zelf bepaald, maar bij ministeriële regeling.

Collegeprogramma
Het college geeft in een collegeprogramma de inhoudelijke invulling van belangrijke onderwerpen die in de zittingsperiode tot uitvoering moeten komen. Het gaat als regel om onderwerpen die naar het oordeel van het college politiek relevant zijn. In een dualistisch stelsel ligt het in de lijn dat de wethouders het collegeprogramma ondertekenen en dat de fractieleiders van de coalitiepartijen niet (mede)ondertekenen.

Comptabiliteitsvoorschriften
De comptabiliteitsvoorschriften zijn bij Koninklijk Besluit uitgevaardigde voorschriften voor de inrichting van de begroting en de jaarrekening en het jaarverslag van de gemeente. Op 17 januari 2003 zijn nieuwe comptabiliteitsvoorschriften in werking getreden, namelijk het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten. Deze voorschriften worden met ingang van het begrotingsjaar 2004 van kracht.

Dualisme
Een dualistisch stelsel kenmerkt zich doordat de posities en bevoegdheden ontvlecht zijn. De raad richt zich primair op de kaderstellende en controlerende functie, het college op de uitvoerende functie. De wethouders zijn geen lid van de raad.

Financieel belang
Een financieel belang heeft een gemeente als de middelen die deze ter beschikking stelt, verloren gaan in geval van faillissement van de verbonden partij (een derde rechtspersoon) en/of als financiële problemen bij de verbonden partij kunnen worden verhaald op de gemeente.

Financiële begroting
De financiële begroting gaat volgens het Besluit begroting en verantwoording 2004 met name in op de budgettaire aspecten en op de financiële gevolgen van de beleidsbegroting. De financiële begroting bestaat uit:

1. het overzicht van de baten en de lasten en toelichting;

2. de uiteenzetting van de financiële positie en toelichting.

Financiële positie
Onderdeel van de financiële begroting, ook de tegenhanger van de balans. De financiële positie van een gemeente geeft de grootte en samenstelling van het vermogen in relatie tot de baten en lasten.

Functie (functionele indeling)
Een functie is een eenheid waarin de begroting en jaarstukken worden onderverdeeld volgens bet Besluit comptabiliteitsvoorschriften 1995. Dit besluit definieert tachtig functies. Het Besluit begroting en verantwoording 2004 laat de indeling van de begroting aan de gemeente vrij, maar stelt verplicht dat gemeenten de begroting converteren naar functies in een apart document. Dit document wordt naar de toezichthouder en het CBS gezonden. De voorgeschreven functies zullen niet meer bij de comptabiliteitsvoorschriften zelf worden bepaald, maar bij ministeriële regeling.

Jaarrekening
De jaarrekening is de tegenhanger van de financiële begroting; de jaarrekening gaat in op de realisaties van het afgelopen begrotingsjaar. De jaarrekening is een onderdeel van de jaarstukken en bestaat uit:

1. de programmarekening en toelichting;

2. de balans en toelichting.

Jaarstukken
De jaarstukken zijn onderverdeeld in het jaarverslag en de jaarrekening en is de tegenhanger van de begroting.

Jaarverslag
Het jaarverslag is de tegenhanger van de beleidsbegroting en gaat met name in op de uitkomsten van de programma’s over het afgelopen begrotingsjaar. Het jaarverslag is een onderdeel van de jaarstukken en bestaat uit:

1. de programmaverantwoording;

2. de paragrafen.

Overzicht van baten en lasten
Onderdeel van de financiële begroting dat een overzicht geeft van alle baten en lasten die in de programma’s zijn opgenomen.

Paragrafen
Een paragraaf geeft volgens het Besluit begroting en verantwoording 2004 een dwarsdoorsnede van de begroting op financiële aspecten. Het gaat dan om de beleidslijnen van beheersmatige aspecten die belangrijk zijn, financieel, politiek of anderszins. De paragrafen zijn onderdeel van zowel de beleidsbegroting als het jaarverslag.

Product
Een product van een productenraming of productenrealisatie kan omschreven worden als het resultaat van samenhangend handelen, meetbaar gemaakt in tijd, geld en kwaliteit. Een product wordt in de handreiking ruim geïnterpreteerd. Het kan zijn: een voorziening, een dienst, een goed of een activiteit. Een kern is dat er taakstellende afspraken aan verbonden kunnen worden. Een product omvat zo veel mogelijk kwantitatieve normen voor zowel financiële als niet-financiële prestatie-indicatoren.

Productenraming
De productenraming wordt volgens het Besluit begroting en verantwoording 2004 opgebouwd vanuit de programmabegroting en geeft alle gemeentelijke activiteiten weer in termen van producten. De productenraming is het begrotingsdocument van het college en heeft met name een beheersfunctie voor de uitvoering van de begroting.

Productenrealisatie
Een productenrealisatie is de tegenhanger van de productenraming en wordt na afloop van het begrotingsjaar opgesteld.

Programma
Een samenhangende verzameling van producten, activiteiten en geldmiddelen gericht op het bereiken van vooraf bepaalde maatschappelijke effecten, waaraan idealiter indicatoren kunnen worden gekoppeld.

Programmabegroting
Een programmabegroting is een typering voor de nieuwe beoogde begroting doordat de programma's in de begroting centraal staan. In het Besluit begroting en verantwoording 2004 wordt het woord programmabegroting niet gebruikt. Het kenmerk van de begroting volgens het concept van de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften is dat de begroting is onderverdeeld in programma's, daarom wordt naar de begroting volgens de nieuwe voorschriften ook wel verwezen als programmabegroting. Een programmabegroting bestaat idealiter uit tien tot vijftien programma’s. De gemeente is vrij in de keuze van de programma’s en het aantal.

Programmaplan
Een programmaplan behandelt per programma expliciet de maatschappelijke effecten en de wijze waarop ernaar gestreefd wordt die effecten te verwezenlijken. Dit wordt gedaan aan de hand van de volgende drie vragen: Wat willen wij? Wat gaan wij ervoor doen? Wat gaat het kosten?

Programmarekening
Onderdeel van de jaarrekening. De programmarekening geeft een overzicht van de gerealiseerde baten en lasten van het begrotingsjaar.

Programmaverantwoording
Onderdeel van het jaarverslag. In de programmaverantwoording wordt per programma expliciet ingegaan op de beoogde maatschappelijke effecten en de wijze waarop getracht is deze effecten te verwezenlijken. De vragen ‘Wat wilden wij? Wat hebben wij ervoor gedaan? Wat heeft het gekost?’ zijn de centrale vragen die in dit deel worden beantwoord.

Raadsprogramma
De raad geeft in een raadsprogramma een agendering van de onderwerpen die in de raadsperiode aan de orde moeten komen. Het gaat als regel met name om de onderwerpen die in de visie van de raad politiek relevant zijn. Het raadsprogramma is de basis voor de planning en control van de raad. In een dualistisch stelsel kunnen alle raadsfracties een raadsprogramma ondertekenen.

Verbonden partij
Een verbonden partij is een derde rechtspersoon waarbij de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft.

Vernieuwingsimpuls
De vernieuwingsimpuls biedt ondersteuning aan gemeenten die zich goed willen voorbereiden op de invoering van het dualistische bestuursmodel, dat bij de raadsverkiezingen in 2002 zijn intrede doet. Meer informatie vindt u op de website www.vernieuwingsimpuls.nl.

Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit is het geheel van geldmiddelen (zoals de algemene reserve) waaruit tegenvallers eventueel bekostigd kunnen worden, zonder dat de begroting en het beleid (direct) aangepast hoeven te worden.

Incidentele weerstandscapaciteit
Het vermogen om calamiteiten en andere eenmalige tegenvallers op te kunnen vangen zonder dat dit invloed heeft op de hoogte van de voorzieningenniveaus van de programma’s.

Structurele weerstandscapaciteit
Hiermee worden de middelen bedoeld die permanent ingezet kunnen worden om tegenvallers in de lopende exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de uitvoering van de programma’s.

Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is de weerstandscapaciteit in relatie tot de risico’s.