Uitgaven

29,35%
€ 28.172
x €1.000
29,35% Complete

Inkomsten

71,85%
€ -77.056
x €1.000
71,85% Complete

Saldo

433,85%
€ -48.884
x €1.000

Jaarverslag - Programma 9 Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

29,35%
€ 28.172
x €1.000
29,35% Complete

Inkomsten

71,85%
€ -77.056
x €1.000
71,85% Complete

Saldo

433,85%
€ -48.884
x €1.000
-77.056 Inkomsten (x €1.000)
28.172 Uitgaven (x €1.000)
-48.884 Saldo (x €1.000)
  • Jaarverslag - Beleid Programma 9

Jaarverslag - Beleid Programma 9

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

“We willen ook in de toekomst een sterke zelfstandige gemeente blijven die dicht bij de inwoners in de samenleving staat. Daarvoor zullen we moeten samenwerken met andere gemeenten in de regio. Uitgangspunt is dat we niet alleen samenwerken  uit eigen belang, maar ook van waarde en nut  willen zijn voor andere gemeenten in de regio. Gezonde gemeentelijke financiën in combinatie met beperkte lastendruk voor inwoners en bedrijven blijft  het uitgangspunt van ons beleid.”

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Integrale Toekomst Visie Nunspeet 2030
  • Collegeprogramma 2022-2026
  • Beleidsagenda gemeenteraad
  • Communicatienota
  • Informatiebeleidsplan 2023-2026
  • Strategisch Gemeentelijk Informatiebeveiligingsbeleid 2021-2024
  • Kwaliteitsjaarplan
  • Treasurystatuut
  • Financiële verordening 2023

Wat hebben wij bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben wij bereikt?

Bestuursstijl en vernieuwing

Terug naar navigatie - Bestuursstijl en vernieuwing

Omschrijving (toelichting)

- Een transparante en betrouwbare bestuursstijl richting de samenleving.
- Versterking van de lokale democratie.          

  • We blijven werken aan een transparante en betrouwbare bestuursstijl richting de samenleving en staan open voor vernieuwing.
  • We gaan het vastgestelde beleid op het gebied van inwonersparticipatie daadwerkelijk uitvoeren onder meer door stakeholdersanalyses uit te voeren, vanuit de basishouding dat Nunspeet de inwoners, waaronder de jongeren, serieus neemt.
  • Er wordt een raadswerkgroep Bestuur en Dienstverlening ingesteld die met ondersteuning van de griffie gaat onderzoeken op welke wijze we de lokale democratie richting de toekomst kunnen versterken.

Kwaliteit

--

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

Omschrijving (toelichting)

- Onze diverse doelgroepen zijn goed geïnformeerd, de bestuurscultuur is open en transparant.

  • We staan in verbinding met de Nunspeetse samenleving. We weten wat er leeft en speelt, en gebruiken dat bij onze actieve, tijdige, begrijpelijke en eerlijke communicatie met de diverse doelgroepen via diverse mediakanalen.

Kwaliteit

G

Kwaliteit (toelichting)

Doelstelling gehaald. 

Wat hebben wij gedaan?

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Omschrijving (toelichting)

  We zijn een gemeente die dicht bij de inwoners in de samenleving staat.  

  • De in te stellen raadswerkgroep Bestuur en Dienstverlening gaat vanuit haar volksvertegenwoordigende rol een bijdrage leveren aan de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening, met name door signalen vanuit de samenleving onder de aandacht te brengen en het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen. 
  • Uit oogpunt van goed werkgeverschap besteden we blijvend aandacht aan het aspect werkdruk in de gemeentelijke organisatie en nemen we waar nodig passende maatregelen.

Kwaliteit

--

Kwaliteit (toelichting)

De eerste focus is gelegd op het verder onder de aandacht krijgen van het thema dienstverlening. Dit o.b.v. eigen waarnemingen en o.b.v. signalen uit de werkgroep Bestuur en Dienstverlening. Onafhankelijk onderzoek van de telefonische dienstverlening laat een verbetering zien van een score van 5.6 naar score van 7.6.  Daarbij is een feedbacktool geïmplementeerd bij de balie burgerzaken en de website/webformulieren. Hier zijn in 1 kwartaal ruim 2000 reacties op gekomen welke wekelijks worden geëvalueerd. In 2024 wordt de mogelijkheid toegevoegd om contact op te nemen met feedbackgevers om meer verduidelijking te vragen en/of terugkoppeling te geven. 

Werkdruk
Naar aanleiding van een analyse blijkt de werkdruk met name bij de ontwikkelteams (samenleving, ROV) te liggen. In afstemming met college, directie en de teams zijn portfoliotafels ingericht waar afstemming plaats vindt over de vraag of een nieuw/aangepast project opgepakt kan worden en wat hiervoor nodig is. Tevens is een inventarisatie gemaakt van lopende projecten en is een prioritering aangegeven in wat wel/niet opgepakt wordt. Naast de structuur is ook meer aandacht gekomen voor de individuele medewerker om die beter te coachen in het beheersen van de werkdruk zoals persoonlijke leiderschapsprogramma's en cursussen time management. In het laatste medewerkersonderzoek laten de cijfers ook een verbetering zien t.o.v. de vorige meting. 

Wat hebben wij gedaan?

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Omschrijving (toelichting)

Gezonde gemeentelijke financiën in combinatie met beperkte lastendruk voor inwoners en bedrijven.

  • Vanwege de vele onzekerheden blijven we uitgaan van een voorzichtig begrotingsbeleid.
  • We hanteren als uitgangspunt dat we de onroerendezaakbelastingen (ozb) met de inflatiecorrectie en trendmatig verhogen waarbij we de eventuele meeropbrengsten ten opzichte van de begroting jaarlijks reserveren, zodat die middelen ten goede komen aan specifiek te benoemen projecten.
  • Intensivering van beleid doen we door zoveel mogelijk te herprioriteren of door nieuw-voor-oud beleidskeuzes.
  • Als we autonoom aanmerkelijk minder inkomsten of veel hogere kosten krijgen, bezien we primair of we uitgaven door scherpere keuzes in balans kunnen brengen met de inkomsten.
  • Wanneer de genoemde instrumenten niet werken en het onwenselijk is als bijvoorbeeld de dienstverlening aan de inwoners beneden een bepaald minimumniveau zou zakken of dat voorgenomen projecten in de knel komen, kan een verhoging van de ozb in beeld komen.
  • Voor de rioolheffing, afvalstoffenheffing en rechten en leges hanteren we het uitgangspunt van kostendekkendheid.
  • We blijven kritisch op de doelmatigheid, zodat de tarieven niet hoger zijn dan nodig is.
  • We monitoren goed of het beleid effectief is, of de uitvoering doelmatig is en of de efficiency op een goed peil is.
  • We zijn open en transparant over onze financiën, ook in begrijpelijke taal naar onze inwoners.
  • We gaan verder werken aan de reeds verbeterde informatieve waarde van de (digitale) rapportages.
  • Speciale aandacht blijft er voor indicatoren met ondersteuning van de Commissie Planning & Control. "

Kwaliteit

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Informatiebeleid

Terug naar navigatie - Informatiebeleid

Omschrijving (toelichting)

Toekomstbestendige en betrouwbare informatievoorziening die aansluit op wettelijke, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en op de (informatie)behoefte van inwoners en van de gemeentelijke organisatie.

  • De informatie en dienstverlening van de gemeente voldoet minimaal aan de wettelijke eisen voor digitale toegankelijkheid.
  • We benutten data om ons beleid en investeringskeuzes te onderbouwen en nieuwe oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen te ontwikkelen.
  • We optimaliseren de regievoering (Governance) en prioritering van ICT-projecten om de continuïteit, kwaliteit en kosten van de informatievoorziening te borgen.
  • We verbeteren onze opslag en ontsluiting van gegevens om te voldoen aan de Wet open overheid (Woo) en de archiefwet.
  • We investeren in juiste capaciteit en competenties van ICT-personeel en organisatiebreed bewustzijn van digitale vaardigheid, privacy en informatieveiligheid.
  • We onderzoeken de kansen en mogelijkheden voor regionale samenwerking in H2ONE-verband op het gebied van informatisering en automatisering."

Kwaliteit

--

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Projecten

Terug naar navigatie - Projecten

Omschrijving (toelichting)

Afronding en kostenbeheersing van de opgestarte projecten: Sportpark de Wiltsangh, Onderwijshuisvesting, Stationsomgeving en Duurzaamheid

  • We berekenen de begrotingen van de projecten periodiek door om de gemeenteraad minimaal 1 x per jaar voorafgaande aan de opstelling van de Perspectievennota inzicht te geven in de veranderende omstandigheden.
  • Via de reguliere P&C-cyclus leggen we periodiek verantwoording af over de voortgang en de kostenontwikkeling van de projecten.
  • Zo nodig maken we op grond van de beschikbare financiële middelen integraal keuzes over gefaseerde uitvoering van de projecten."

Kwaliteit

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Samenwerking

Terug naar navigatie - Samenwerking

Omschrijving (toelichting)

- De gemeente  Nunspeet blijft ook in de toekomst een sterke zelfstandige gemeente. 
- Een goede samenwerking met andere gemeenten in de regio, niet alleen uit eigen belang, maar ook om van waarde en nut te kunnen zijn voor andere gemeenten in de regio.

  • Binnen de Kop van de Veluwe gaan we met een open houding het gesprek aan om tot overeenstemming over de status van de samenwerking in de Kop van de Veluwe en de relatie tot de Regio Zwolle te komen. 
  • We houden oog voor de profilering en positionering van onze gemeente als samenwerkingspartner voor de zuidelijke buurgemeenten.

Kwaliteit

--

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Nieuw beleid 2023-2026 Programma 9

Terug naar navigatie - Nieuw beleid 2023-2026 Programma 9

Wat hebben wij gedaan?

Wettelijke indicatoren programma 9

Terug naar navigatie - Wettelijke indicatoren programma 9
Formatie.

Omschrijving (toelichting)

Formatie (fte) per 1.000 inwoners.
Uitgangspunt is het vastgestelde formatieplan, dus niet de werkelijke bezetting. Het gaat om formatieplaatsen ongeacht of die worden ingevuld door iemand met een vaste aanstelling, een tijdelijke aanstelling of nog openstaan in de vorm van een vacature. Fte is het equivalent van een 36-urige werkweek.

Comform de definitie van Venters voor Bedrijfsvoering wordt de gemiddelde formatie berekend door het gemiddelde te nemen van de werkelijke formatie op 1 januari en op 31 december.

Bron: Eigen gegevens.
Periode Begroting Jaarrekening
2020 7,18 7,30
2021 7,22 7,00
2022 7,35 7,80
2023 7,56 8,11

Bezetting.

Omschrijving (toelichting)

Fte per 1.000 inwoners.
Het gaat hier om het werkelijk aantal fte dat werkzaam is, dus niet om de toegestane formatieve omvang uit het formatieplan. Let op: ook boventallige medewerkers moeten hier meegeteld worden.

Comform de definitie van Venters voor Bedrijfsvoering wordt de gemiddelde bezetting berekend in dat begrotingsjaar door het gemiddelde te nemen van de werkelijke bezetting op 1 januari en op 31 december.

Bron: Eigen gegevens.
Periode Begroting Jaarrekening
2020 7,18 6,80
2021 6,84 7,00
2022 6,88 7,29
2023 7,10 7,51

Apparaatskosten.

Omschrijving (toelichting)

Kosten per inwoner in euros.
Apparaatskosten (ofwel organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken. Apparaatskosten zijn dus alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.

Bron: Eigen gegevens.
Periode Begroting Jaarrekening
2020 710 755
2021 679 756
2022 698 664
2023 737 783

Externe inhuur.

Omschrijving (toelichting)

Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen.
Onder externe inhuur wordt verstaan: het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht van een bij de organisatie in dienst zijnde opdrachtgever, door een private organisatie met winstoogmerk, door middel van het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en deskundigheid, zonder dat daar een arbeidsovereenkomst of aanstelling tussen organisatie en de daarbij ingezette personen aan ten grondslag ligt.

Onder de definitie van externe inhuur valt niet:
- alle vormen van uitbesteding en outsourcing waarin sprake is van resultaatopdrachten of waarbij resultaatafspraken worden gemaakt, zonder dat er door de opdrachtgever op inzet van specifieke capaciteit wordt gestuurd. Anders gezegd: alle vormen waarin een product of opdracht compleet in de markt wordt gezet.
- Inhuur van deskundigheid voor de uitoefening van wettelijke taken, zoals tolken.

Bron: Eigen begroting/jaarrekening.
Periode Begroting Jaarrekening
2020 1% 5%
2021 1% 8%
2022 1% 9%
2023 1% 9%

Overhead.

Omschrijving (toelichting)

Overheadskosten van taakveld 9.4 in percentage ten opzichte van de totale lasten.
Overheadkosten: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Bron: Eigen begroting/jaarrekening.
Periode Begroting Jaarrekening
2020 12,4% 11,4%
2021 11,6% 13,7%
2022 12,0% 11,1%
2023 12,0% 13,2%

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Begrotingswijzigingen 2023 Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Saldo 2023
Lasten
9 Bestuur en Ondersteuning 19.781 8.947 28.728 28.172 556
Baten
9 Bestuur en Ondersteuning -61.019 -14.717 -75.736 -77.056 1.320
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -41.239 -5.770 -47.008 -48.884 1.876

Jaarverslag - Financiële analyse programma 9

Wat hebben wij bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben wij bereikt?

Taakvelden Programma 9

Terug naar navigatie - Taakvelden Programma 9

De financiële analyse bevat verklaringen van over- en onderschrijdingen groter dan € 25.000,- op de taakvelden.

Wat hebben wij gedaan?