Bijlagen

Bijlage 1 - Staat van reserves en voorzieningen

Staat van reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Staat van reserves en voorzieningen
Staat van Reserves en Voorzieningen 2022
Omschrijving Saldo Vermeerdering Vermindering Saldo
per 1-1-2022 2022 2022 per 31-12-2022
Algemene reserve
Algemene reserve 3.073.836 9.880.457 7.125.083 5.829.210
Totaal Algemene Reserve 3.073.836 9.880.457 7.125.083 5.829.210
Egalisatiefondsen
Egalisatiereserve bouwleges 528.750 528.750
Egalisatiereserve dekking kapitaallasten 1.194.306 23.896 14.904 1.203.298
Totaal Egalisatiefondsen 1.723.056 23.896 14.904 1.732.048
Bestemmingsreserves
Reserve rest gemeentelijke momenten (bij derden) 616.209 75.000 541.209
Reserve bespaarde rente Van Beuningenfonds 0 2.678 2.678 0
Reserve bodemverontreiniging 1.044.880 42.215 1.002.665
Reserve realisatie uitbreidingen begraafplaatsen 244.663 1.223 23.896 221.990
Reserve IRTV 2003 - 2015 615.097 615.097 0
Reserve bosexploitatie 304.612 30.000 274.612
Reserve grondexploitatie 8.382.385 2.022.520 1.071.114 9.333.791
Reserve wachtgeldverplichtingen 897.860 54.490 572.564 379.786
Reserve sociaal domein 238.399 238.399 0
Reserve BWS gelden 6.995 6.995
Reserve opbrengst verkoop Nuon 22.783.799 22.783.799
Reserve stimulering goedkope woningbouw 109.417 109.417
Reserve 5 mei viering 30.000 5.000 35.000
Reserve Precarioheffing 9.588.994 489.918 9.099.076
Reserve revitalisering De Wiltsangh 3.448.750 800.000 4.248.750
Reserve Onderwijshuisvesting 154.000 154.000
Reserve Beschermd Wonen 1.817.405 1.106.344 13.000 2.910.749
Totaal Bestemmingsreserves 50.129.465 4.146.255 3.173.881 51.101.839
Totaal Eigen Vermogen 54.926.357 14.050.608 10.313.868 58.663.097
Voorzieningen
Voorziening pensioenaanspraken wethouders 2.430.019 554.739 1.875.280
Voorziening wachtgeld wethouders 459.564 459.564
Voorziening wachtgeld
Voorziening personeelsgaranties 219.086 27.072 192.014
Voorziening groot onderhoud De Brake 89.786 64.786 25.000
Voorziening planschades-juridische procedures 10.000 10.000
Voorziening dubieuze belastingdebiteuren 15.131 36.157 13.453 37.835
Voorziening dubieuze debiteuren 6.019 2.178 808 7.389
Voorziening risico's grondexploitatie 445.834 430.587 876.421
Voorzieningen (beklemde middelen)
Voorziening tarieven afvalstoffenheffing 161.263 161.263
Voorziening egal. tarieven rioolheffing 3.439.943 564.808 90.000 3.914.751
Voorziening recreatieve fietspaden 1.197.933 235.386 962.547
Vermogen st. D.G. van Beuningenfonds 270.498 5.410 2.705 273.203
Voorziening Verlofsparen 0 4.726 4.726
Totaal Voorzieningen 8.285.512 1.503.430 1.150.212 8.638.730
Totaal generaal 63.211.868 15.554.038 11.464.080 67.301.827

Bijlage 2 - Overheveling jaarbudgetten

Overhevelingen 2022

Terug naar navigatie - Overhevelingen 2022
Overheveling jaarbudgetten 2022
Hieronder volgt een overzicht van posten van voorgestelde overhevelingen van budgetten 2022. In onderstaand overzicht
is aangegeven op welk programma of de paragraaf Bedrijfsvoering (BV) de beslagen betrekking hebben.
Voortuitlopend op de vaststelling van de jaarrekening 2022 heeft de raad in de raadsvergadering van 23 februari 2023
besloten deze budgetten over te hevelen naar 2023.
TV Omschrijving Bedrag
Programma 1 Sociaal domein
1.1 Inburgering nieuwkomers 290.000
1.1 Straathoekwerk (inrichting JOP) 6.000
1.1 Gebiedsfonds vitale kernen 23.800
1.1 Ondersteuning mantelzorg 106.000
1.2 Centrum Jeugd en gezin (kansrijke start) 20.700
1.5 Re-integratie (arbeidsmarkttrajecten) 100.000
1.5 Verhoging taalniveau statushouders 22.000
1.6 Inloop en ontmoetingsactiviteiten ( onderzoek dagbesteding) 35.000
1.6 Maatwerkvoorzieningen WMO (subsidie AMVO bus) 30.000
1.6 Maatwerkvoorzieningen WMO (uitvoering ontwikkelagenda) 50.000
1.6 Maatwerkvoorzieningen WMO (Inclusie agenda) 10.000
1.6 Maatwerkvoorzieningen WMO (dementievriendelijke gemeente) 4.200
697.700
Programma 2 Onderwijs
2.2 Duurzaamheidscan onderwijsgebouw 7.500
2.2 Opstellen Koersnotitie onderwijshuisvesting 15.000
2.3 Volwasseneneducatie (laaggeletterdheid) 5.100
27.600
Programma 3 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening & Stedelijke vernieuwing
3.1 Bestemmingsplannen algemeen 150.000
3.1 Omgevingswet - software 10.000
3.1 Omgevingswet - overige uitgaven 340.000
3.1 Snippergroen 120.000
3.3 Volkshuisvestingsbeleid 40.000
3.3 Behandeling omgevingsvergunning 90.000
750.000
Programma 4 Volksgezondheid en milieu
4.1 Preventie middelengebruik 25.000
4.4 Duurzaam Nunspeet 237.000
4.4 Bouwstoffenbesluit 9.500
4.4 Milieu algemeen 18.500
4.5 Gebouwen begraafplaatsen 26.000
316.000
Programma 5 Verkeer, vervoer en waterstaat
5.1 Onderhoud asfalt 200.000
5.1 Onderhoud straatwerk 200.000
400.000
Programma 6 Veiligheid
6.2 BOA 32.000
32.000
Programma 7 Sport, cultuur en recreatie
7.1 Participatietraject NK tijdrijden 7.500
7.3 Muziekonderwijs 9.400
7.3 Cultuurhistorisch beleid (cultuuraanpak) 12.000
7.3 Cultuurhistorisch beleid (oorlogsmonumant park 40-45) 12.800
7.3 Exposities (onderhoud kunstcollectie) 5.600
7.5 Monumentenzorg 45.000
7.71 Recreatiebeleid 75.000
167.300
Programma 8 Economische zaken
8.1 Visie lokale economie 35.000
8.1 Evaluatie Ondernemersfonds 7.500
8.1 Promotie centrum 10.000
8.1 Hanging baskets 13.000
8.41 Bevordering toerisme 15.000
8.42 Controles toeristenbelasting 25.000
8.42 Controles forensenbelasting 10.000
115.500
Programma 9 Bestuur en ondersteuning
9.2 Verkiezingen 34.000
9.41 Incidentele formatieuitbreidingen 137.300
9.41 Loon naar werken 47.000
9.41 Arbo aangelegenheden 25.000
9.41 Analyse digitale vaardigheden 10.800
9.41 Inhuur cluster Gegevens 56.000
9.42 Inhuur inkoopcoördinator 25.000
9.44 Toegangsbeveiliging/bewustwording 10.000
9.7 Stelpost algemene uitkering programmabegroting 2022-2025 711.700
9.7 Stelpost algemene uitkering septembercirculaire 498.700
9.7 Stelpost algemene uitkering decembercirculaire 693.700
2.249.200
Totaal overhevelingen 2022 4.755.300

Bijlage 3 - Begrippenlijst

Begrippenlijst

Terug naar navigatie - Begrippenlijst

Bijlage 3 - Begrippenlijst

Balans
Onderdeel van de jaarrekening. De balans geeft een overzicht van de bezittingen, vreemd en eigen vermogen (activa en passiva) van de gemeente.

Baten en lasten (stelsel van)
Een begrotingssysteem van baten en lasten houdt in dat alle ontvangsten en uitgaven worden toegerekend aan het begrotingsjaar waarop zij betrekking hebben.

Begroting
Een begroting geeft aan welke beleidsplannen de gemeente heeft, hoeveel middelen daarmee zijn gemoeid en uit welke bronnen die middelen afkomstig zijn. Het conceptbesluit begroting en verantwoording 2004 onderscheidt een beleidsbegroting en een financiële begroting.

Beleidsbegroting
De beleidsbegroting gaat volgens het Besluit begroting en verantwoording 2004 met name in op de (doelstellingen van de) programma’s en via de zogenoemde paragrafen op belangrijke onderdelen van het beheer. De beleidsbegroting bestaat uit:

1. het programmaplan;

2. de paragrafen.

Bestuurlijk belang
Een bestuurlijk belang heeft een gemeente wanneer zij een zetel heeft in het bestuur van een derde rechtspersoon of als zij stemrecht heeft.

Categoriale indeling
Een categoriale indeling is een indeling van baten en lasten naar soorten zoals salarissen, rente en belastingen. Het Besluit comptabiliteitsvoorschriften 1995 stelt het verplicht dat de begroting en jaarrekening ook een categoriale indeling kennen. Het Besluit begroting en verantwoording 2004 stelt verplicht dat gemeenten de begroting converteren naar categorieën in een apart document. Dit document wordt naar de toezichthouder en het CBS gezonden. De voorgeschreven categorieën worden niet meer bij de comptabiliteitsvoorschriften zelf bepaald, maar bij ministeriële regeling.

Collegeprogramma
Het college geeft in een collegeprogramma de inhoudelijke invulling van belangrijke onderwerpen die in de zittingsperiode tot uitvoering moeten komen. Het gaat als regel om onderwerpen die naar het oordeel van het college politiek relevant zijn. In een dualistisch stelsel ligt het in de lijn dat de wethouders het collegeprogramma ondertekenen en dat de fractieleiders van de coalitiepartijen niet (mede)ondertekenen.

Comptabiliteitsvoorschriften
De comptabiliteitsvoorschriften zijn bij Koninklijk Besluit uitgevaardigde voorschriften voor de inrichting van de begroting en de jaarrekening en het jaarverslag van de gemeente. Op 17 januari 2003 zijn nieuwe comptabiliteitsvoorschriften in werking getreden, namelijk het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten. Deze voorschriften worden met ingang van het begrotingsjaar 2004 van kracht.

Dualisme
Een dualistisch stelsel kenmerkt zich doordat de posities en bevoegdheden ontvlecht zijn. De raad richt zich primair op de kaderstellende en controlerende functie, het college op de uitvoerende functie. De wethouders zijn geen lid van de raad.

Financieel belang
Een financieel belang heeft een gemeente als de middelen die deze ter beschikking stelt, verloren gaan in geval van faillissement van de verbonden partij (een derde rechtspersoon) en/of als financiële problemen bij de verbonden partij kunnen worden verhaald op de gemeente.

Financiële begroting
De financiële begroting gaat volgens het Besluit begroting en verantwoording 2004 met name in op de budgettaire aspecten en op de financiële gevolgen van de beleidsbegroting. De financiële begroting bestaat uit:

1. het overzicht van de baten en de lasten en toelichting;

2. de uiteenzetting van de financiële positie en toelichting.

Financiële positie
Onderdeel van de financiële begroting, ook de tegenhanger van de balans. De financiële positie van een gemeente geeft de grootte en samenstelling van het vermogen in relatie tot de baten en lasten.

Functie (functionele indeling)
Een functie is een eenheid waarin de begroting en jaarstukken worden onderverdeeld volgens bet Besluit comptabiliteitsvoorschriften 1995. Dit besluit definieert tachtig functies. Het Besluit begroting en verantwoording 2004 laat de indeling van de begroting aan de gemeente vrij, maar stelt verplicht dat gemeenten de begroting converteren naar functies in een apart document. Dit document wordt naar de toezichthouder en het CBS gezonden. De voorgeschreven functies zullen niet meer bij de comptabiliteitsvoorschriften zelf worden bepaald, maar bij ministeriële regeling.

Jaarrekening
De jaarrekening is de tegenhanger van de financiële begroting; de jaarrekening gaat in op de realisaties van het afgelopen begrotingsjaar. De jaarrekening is een onderdeel van de jaarstukken en bestaat uit:

1. de programmarekening en toelichting;

2. de balans en toelichting.

Jaarstukken
De jaarstukken zijn onderverdeeld in het jaarverslag en de jaarrekening en is de tegenhanger van de begroting.

Jaarverslag
Het jaarverslag is de tegenhanger van de beleidsbegroting en gaat met name in op de uitkomsten van de programma’s over het afgelopen begrotingsjaar. Het jaarverslag is een onderdeel van de jaarstukken en bestaat uit:

1. de programmaverantwoording;

2. de paragrafen.

Overzicht van baten en lasten
Onderdeel van de financiële begroting dat een overzicht geeft van alle baten en lasten die in de programma’s zijn opgenomen.

Paragrafen
Een paragraaf geeft volgens het Besluit begroting en verantwoording 2004 een dwarsdoorsnede van de begroting op financiële aspecten. Het gaat dan om de beleidslijnen van beheersmatige aspecten die belangrijk zijn, financieel, politiek of anderszins. De paragrafen zijn onderdeel van zowel de beleidsbegroting als het jaarverslag.

Product
Een product van een productenraming of productenrealisatie kan omschreven worden als het resultaat van samenhangend handelen, meetbaar gemaakt in tijd, geld en kwaliteit. Een product wordt in de handreiking ruim geïnterpreteerd. Het kan zijn: een voorziening, een dienst, een goed of een activiteit. Een kern is dat er taakstellende afspraken aan verbonden kunnen worden. Een product omvat zo veel mogelijk kwantitatieve normen voor zowel financiële als niet-financiële prestatie-indicatoren.

Productenraming
De productenraming wordt volgens het Besluit begroting en verantwoording 2004 opgebouwd vanuit de programmabegroting en geeft alle gemeentelijke activiteiten weer in termen van producten. De productenraming is het begrotingsdocument van het college en heeft met name een beheersfunctie voor de uitvoering van de begroting.

Productenrealisatie
Een productenrealisatie is de tegenhanger van de productenraming en wordt na afloop van het begrotingsjaar opgesteld.

Programma
Een samenhangende verzameling van producten, activiteiten en geldmiddelen gericht op het bereiken van vooraf bepaalde maatschappelijke effecten, waaraan idealiter indicatoren kunnen worden gekoppeld.

Programmabegroting
Een programmabegroting is een typering voor de nieuwe beoogde begroting doordat de programma's in de begroting centraal staan. In het Besluit begroting en verantwoording 2004 wordt het woord programmabegroting niet gebruikt. Het kenmerk van de begroting volgens het concept van de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften is dat de begroting is onderverdeeld in programma's, daarom wordt naar de begroting volgens de nieuwe voorschriften ook wel verwezen als programmabegroting. Een programmabegroting bestaat idealiter uit tien tot vijftien programma’s. De gemeente is vrij in de keuze van de programma’s en het aantal.

Programmaplan
Een programmaplan behandelt per programma expliciet de maatschappelijke effecten en de wijze waarop ernaar gestreefd wordt die effecten te verwezenlijken. Dit wordt gedaan aan de hand van de volgende drie vragen: Wat willen wij? Wat gaan wij ervoor doen? Wat gaat het kosten?

Programmarekening
Onderdeel van de jaarrekening. De programmarekening geeft een overzicht van de gerealiseerde baten en lasten van het begrotingsjaar.

Programmaverantwoording
Onderdeel van het jaarverslag. In de programmaverantwoording wordt per programma expliciet ingegaan op de beoogde maatschappelijke effecten en de wijze waarop getracht is deze effecten te verwezenlijken. De vragen ‘Wat wilden wij? Wat hebben wij ervoor gedaan? Wat heeft het gekost?’ zijn de centrale vragen die in dit deel worden beantwoord.

Raadsprogramma
De raad geeft in een raadsprogramma een agendering van de onderwerpen die in de raadsperiode aan de orde moeten komen. Het gaat als regel met name om de onderwerpen die in de visie van de raad politiek relevant zijn. Het raadsprogramma is de basis voor de planning en control van de raad. In een dualistisch stelsel kunnen alle raadsfracties een raadsprogramma ondertekenen.

Verbonden partij
Een verbonden partij is een derde rechtspersoon waarbij de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft.

Vernieuwingsimpuls
De vernieuwingsimpuls biedt ondersteuning aan gemeenten die zich goed willen voorbereiden op de invoering van het dualistische bestuursmodel, dat bij de raadsverkiezingen in 2002 zijn intrede doet. Meer informatie vindt u op de website www.vernieuwingsimpuls.nl.

Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit is het geheel van geldmiddelen (zoals de algemene reserve) waaruit tegenvallers eventueel bekostigd kunnen worden, zonder dat de begroting en het beleid (direct) aangepast hoeven te worden.

Incidentele weerstandscapaciteit
Het vermogen om calamiteiten en andere eenmalige tegenvallers op te kunnen vangen zonder dat dit invloed heeft op de hoogte van de voorzieningenniveaus van de programma’s.

Structurele weerstandscapaciteit
Hiermee worden de middelen bedoeld die permanent ingezet kunnen worden om tegenvallers in de lopende exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de uitvoering van de programma’s.

Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is de weerstandscapaciteit in relatie tot de risico’s.