Uitgaven

3,74%
€ 3.196.805
3,74% Complete

Inkomsten

0,68%
€ -674.738
0,68% Complete

Saldo

18,69%
€ 2.522.067

Jaarverslag - Programma 2 Onderwijs

Uitgaven

3,74%
€ 3.196.805
3,74% Complete

Inkomsten

0,68%
€ -674.738
0,68% Complete

Saldo

18,69%
€ 2.522.067
-674.738 Inkomsten
3.196.805 Uitgaven
2.522.067 Saldo
  • Jaarverslag - Beleid Programma 2

Jaarverslag - Beleid Programma 2

Inleiding Programma 2

Terug naar navigatie - Inleiding Programma 2

Onderwijs is de basis voor een samenleving waarin iedereen tot zijn recht komt en alle mensen de kans krijgen het beste uit zichzelf te halen. Onderwijs is en blijft belangrijk. Om dat te faciliteren werken we de komende collegeperiode aan nieuw- en verbouw van scholen.

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Verordening onderwijshuisvesting gemeente Nunspeet
  • Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Nunspeet
  • Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Nunspeet
  • Verordening bekostiging leerlingenvervoer 2021 gemeente Nunspeet
  • Nota Volwasseneneducatie
  • Onderwijsagenda 2017-2021
  • Strategisch huisvestingsplan "Extra oog voor de toekomst"
  • Algemene Subsidieverordening gemeente Nunspeet
  • Deelverordening subsidies onderwijs en opvang 2018
  • Beleidsplan VVE 2018-2021

Wat hebben wij bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben wij bereikt?

Iedereen gaat naar school

Terug naar navigatie - Iedereen gaat naar school

Omschrijving (toelichting)

Onderwijs is de basis voor een samenleving waarin iedereen tot zijn recht komt en alle mensen de kans krijgen het beste uit zichzelf te halen. Van de peuterspeelgroep tot aan betaalde arbeid. Een startkwalificatie is van groot belang voor de zelfredzaamheid van jongeren. Alle kinderen, ongeacht hun beperking of achtergrond, kunnen naar school. Daar krijgen ze het onderwijs, zorg en ondersteuning die ze nodig hebben om zich maximaal te ontwikkelen. Daarvoor is een goede basisinfrastructuur nodig, zoals goede schoolgebouwen en integrale kindcentra, als ook steunstructuren in en rondom de scholen. Dat doel is nog niet volledig gehaald; er zijn nog kinderen die niet naar school gaan of jeugdigen die de school zonder startkwalificatie verlaten, om een goede stap op de arbeidsmarkt te kunnen maken. Samen met het onderwijs en andere partners zijn er dus nog stappen te zetten voordat alle kinderen naar school gaan. Daar blijven wij ons voor inzetten. Daarnaast leven we in een tijd waarin ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, en waarin je als mens en organisatie van waarde wilt zijn. Daarom stimuleren wij een leven lang leren waarin benutten van talenten en een goede samenwerking tussen onderwijs, arbeidsmarkt en overheid voorop staat, om samen duurzaam verder te komen. Het is belangrijk om een wisseling in loopbaan te kunnen maken als je op latere leeftijd andere talenten ontdekt, of als de arbeidsmarkt daarom vraagt. Mensen leren niet alleen voor hun arbeidsloopbaan, maar ook om zich in algemene zin te blijven ontwikkelen.

Wat hebben wij gedaan in 2022?

Wettelijke indicatoren programma 2

Terug naar navigatie - Wettelijke indicatoren programma 2
Absoluut verzuim.

Omschrijving (toelichting)

Aantal per 1.000 leerlingen

Bron:
Periode Begroting Jaarrekening
2020 0 per 1000 leerlingen 0 per 1000 leerlingen
2021 0 per 1000 leerlingen 0 per 1000 leerlingen
2022 0 per 1000 leerlingen 0 per 1000 leerlingen
2023 0 per 1000 leerlingen 0 per 1000 leerlingen
2024 0 per 1000 leerlingen 0 per 1000 leerlingen

Relatief verzuim.

Omschrijving (toelichting)

Aantal per 1.000 leerlingen

Bron:
Periode Begroting Jaarrekening
2020 22 per 1000 leerlingen 24 per 1000 leerlingen
2021 22 per 1000 leerlingen 22 per 1000 leerlingen
2022 22 per 1000 leerlingen 27 per 1000 leerlingen
2023 20 per 1000 leerlingen 0 per 1000 leerlingen
2024 0 per 1000 leerlingen 0 per 1000 leerlingen

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers).

Omschrijving (toelichting)

% deelnemers aan het VO en MBO onderwijs

Bron:
Periode Begroting Jaarrekening
2019 1 % vroegtijdig schoolverlaters 1 % vroegtijdig schoolverlaters
2020 1 % vroegtijdig schoolverlaters 1 % vroegtijdig schoolverlaters
2021 1 % vroegtijdig schoolverlaters 1 % vroegtijdig schoolverlaters
2022 1 % vroegtijdig schoolverlaters 0 % vroegtijdig schoolverlaters
2023 1 % vroegtijdig schoolverlaters 0 % vroegtijdig schoolverlaters
2024 0 % vroegtijdig schoolverlaters 0 % vroegtijdig schoolverlaters

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Saldo 2022
Lasten
2 Onderwijs 2.887.418 385.158 3.272.576 3.020.306 252.270
Baten
2 Onderwijs -374.569 -328.795 -703.364 -669.635 -33.729
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 2.512.849 56.363 2.569.212 2.350.671 218.541

Jaarverslag - Financiële analyse programma 2