Specificatie programmaverantwoording | |||||||
Programma | Primitieve begroting | Begroot 2022 | Rekening 2022 | Saldo 2022 | |||
Lasten | |||||||
1. Sociaal domein | 27.889.446 | 36.163.313 | 34.321.477 | 1.841.836 | |||
2. Onderwijs | 2.887.418 | 3.272.576 | 3.020.306 | 252.270 | |||
3. Volkshuisvesting, ruimt.ordening en stedelijke vernieuwing | 1.669.236 | 2.654.186 | 4.454.853 | 1.800.667- | |||
4. Volksgezondheid en milieu | 6.640.497 | 8.267.435 | 7.044.511 | 1.222.924 | |||
5. Verkeer, vervoer en waterstaat | 4.472.534 | 4.938.689 | 4.024.889 | 913.800 | |||
6. Veiligheid | 2.321.118 | 2.576.044 | 2.403.369 | 172.675 | |||
7. Sport, cultuur en recreatie | 5.902.761 | 7.164.451 | 6.717.117 | 447.334 | |||
8. Economische zaken | 1.049.585 | 1.185.148 | 2.433.445 | 1.248.297- | |||
9. Bestuur en ondersteuning | 14.760.270 | 4.556.099 | 4.135.672 | 420.427 | |||
Algemene dekkingsmiddelen (TV9.5 t/m TV9.7) | 811.217 | 143.697 | 667.520 | ||||
Overhead (TV9.4) | 9.317.494 | 9.187.827 | 129.667 | ||||
Heffing VPB (TV9.9) | 15.000 | 285.345 | 270.345- | ||||
Bedrag onvoorzien (TV9.8 onderdeel Onvoorzien) | |||||||
Totaal lasten | 67.592.865 | 80.921.652 | 78.172.508 | 2.749.144 | |||
Programma | Primitieve begroting | Begroot 2022 | Rekening 2022 | Saldo 2022 | |||
Baten | |||||||
1. Sociaal domein | 4.944.477- | 8.891.436- | 12.647.292- | 3.755.856 | |||
2. Onderwijs | 374.569- | 703.364- | 669.635- | 33.729- | |||
3. Volkshuisvesting, ruimt.ordening en stedelijke vernieuwing | 1.016.958- | 1.034.708- | 3.021.242- | 1.986.534 | |||
4. Volksgezondheid en milieu | 5.006.471- | 5.659.862- | 5.265.535- | 394.327- | |||
5. Verkeer, vervoer en waterstaat | 174.365- | 174.365- | 173.576- | 789- | |||
6. Veiligheid | 107.072- | 115.477- | 8.405 | ||||
7. Sport, cultuur en recreatie | 907.234- | 2.011.500- | 2.370.161- | 358.661 | |||
8. Economische zaken | 1.792.970- | 257.895- | 1.541.848- | 1.283.953 | |||
9. Bestuur en ondersteuning | 52.270.755- | 905.355- | 1.041.663- | 136.308 | |||
Algemene dekkingsmiddelen (TV9.5 t/m TV9.7 en TV8.4) | -58.405.885 | -61.459.536 | 3.053.651 | ||||
Overhead (TV9.4) | -276.191 | -459.302 | 183.111 | ||||
Heffing VPB (TV9.9) | |||||||
Bedrag onvoorzien (TV9.8 onderdeel Onvoorzien) | |||||||
Totaal baten | 66.487.799- | 78.427.633- | 88.765.268- | 10.337.635 | |||
Saldo van baten en lasten | 1.105.066 | 2.494.019 | 10.592.760- | 13.086.779 | |||
Toevoeging aan reserves | 124.364 | 4.079.393 | 7.382.395 | 3.303.002- | |||
Onttrekking aan reserves | 1.229.430- | 6.573.412- | 10.287.294- | 3.713.882 | |||
Totaalresultaat na bestemming | 13.497.661- | 13.497.661 |
Jaarrekening - Overzicht baten en lasten in de. rekening en begrotingsrechtmatigheid
Begrotingsrechtmatigheid
Terug naar navigatie - BegrotingsrechtmatigheidOp grond van de Gemeentewet zijn alle overschrijdingen op de lasten ten opzichte van de begroting onrechtmatig. Teneinde een afweging te kunnen maken van de relevantie van deze onrechtmatige lasten is het criterium ‘passend binnen het door de Raad uitgezette beleid’ van belang. Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Als blijkt dat de gerealiseerde bedragen hoger zijn dan de, ook na de laatste begrotingswijziging, geraamde bedragen is in beginsel sprake van onrechtmatige uitgaven (begrotingsonrechtmatigheid) aangezien mogelijk het budgetrecht van de gemeenteraad in het geding is. De financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.
De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van het normen- en toetsingskader geen kaders meegegeven voor de begrotingsrechtmatigheid. Bij de toelichting op afwijkingen binnen de programma’s is de grens van € 25.000,-- per taakveld gehanteerd. Deze grens is ook gehanteerd bij de bepaling van de begrotingsrechtmatigheid. Ten aanzien van de begrotingsoverschrijdingen worden de volgende soorten overschrijdingen onderscheiden:
|
Rechtmatig |
Onrechtmatig |
Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. |
X |
|
Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die niet tijdig konden worden gesignaleerd. Bijvoorbeeld vanwege een open einde (subsidie)regeling. Vaak blijken dergelijke zaken pas in het kader van het opmaken van de jaarrekening. |
X |
|
Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. |
|
X |
Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. |
|
X |
Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. |
|
X |
Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. |
X |
X
|
Overzicht overschrijdingen per programma
Terug naar navigatie - Overzicht overschrijdingen per programmaIn onderstaand overzicht is aangegeven welke programma’s een overschrijding laten zien, in hoeverre deze overschrijding als onrechtmatig is geclassificeerd en welke foutencategorieën benoemd zijn. Verder wordt per programma een korte toelichting gegeven.
Omschrijving | Hogere lasten dan begroot (-/-= lagere lasten) | Hogere baten dan begroot (-/- = lagere baten) | Saldo (-/- = voordelig) | Lastenoverschrijding op programma-niveau groter dan € 25.000,-- | Waarvan onrechtmatig |
Programma 1 | -1.841.836 | 3.755.856 | -1.914.020 | 0 | € 0 |
Programma 2 | -252.270 | -33.729 | 285.998 | 0 | € 0 |
Programma 3 | 1.800.667 | 1.986.534 | -3.787.201 | 1.800.700 | € 0 |
Programma 4 | -1.222.924 | -394.327 | 1.617.251 | 0 | € 0 |
Programma 5 | -913.800 | -789 | 914.590 | 0 | € 0 |
Programma 6 | -172.675 | 8.405 | 164.270 | 0 | € 0 |
Programma 7 | -447.334 | 358.661 | 88.672 | 0 | € 0 |
Programma 8 | 1.248.297 | 1.409.196 | -2.657.493 | 1.248.300 | € 0 |
Programma 9 | -947.269 | 8.096.613 | -7.149.344 | 0 | € 0 |
Toelichting lastenoverschrijdingen
Terug naar navigatie - Toelichting lastenoverschrijdingenProgramma 3
Taakveld 3.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Ten aanzien van de grondexploitaties zijn de (gecorrigeerde) winstnemingen (per saldo een correctie van € 501.000) en storting (€ 431.000) aan de voorziening grondexploitatie conform de Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) 2022 verantwoordt op dit taakveld. Dit betekent dat de overschrijdingen op taakveld 3.2 worden gecompenseerd door onttrekkingen aan reserves die op taakveld 9.10 zijn verantwoord.
Programma 8
Taakveld 8.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Volgens de BBV-voorschriften moeten de lasten van de grondexploitatie via de exploitatie worden verwerkt. Per saldo wordt het resultaat toegerekend aan de grondexploitaties. Deze administratieve verwerkt is budgettair neutraal en leidt niet tot een onrechtmatigheid.