Uitgaven

24,7%
€ 21.134.936
24,7% Complete

Inkomsten

72,08%
€ -71.396.989
72,08% Complete

Saldo

372,38%
€ -50.262.053

Jaarverslag - Programma 9 Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

24,7%
€ 21.134.936
24,7% Complete

Inkomsten

72,08%
€ -71.396.989
72,08% Complete

Saldo

372,38%
€ -50.262.053
-71.396.989 Inkomsten
21.134.936 Uitgaven
-50.262.053 Saldo
  • Jaarverslag - Beleid Programma 9

Jaarverslag - Beleid Programma 9

Inleiding Programma 9

Terug naar navigatie - Inleiding Programma 9

Wij zijn er voor de burger. De burger is er niet voor ons. Vanuit dat uitgangspunt gaan wij met een programmatische aanpak de  persoonlijke en digitale dienstverlening optimaliseren. Waar het meerwaarde heeft zoeken wij de samenwerking in de regio, met
name in NEO-verband (Nunspeet-Elburg-Oldebroek) en waar mogelijk SNV (Samenwerking Noord Veluwe).
Als bestuur willen we open, dichtbij en bereikbaar zijn, en ruimte bieden aan initiatieven vanuit de samenleving. Om onze taken  adequaat uit te kunnen voeren werken we continu aan een gezond financieel beleid en een lage lastendruk voor onze inwoners.

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Integrale Toekomst Visie Nunspeet 2030
  • Collegeprogramma 2018-2022
  • Beleidsagenda gemeenteraad
  • Communicatienota
  • Realisatieplan Excellente Informatievoorziening Nunspeet
  • Protocol actieve en passieve informatieplicht
  • Kwaliteitsjaarplan
  • Treasurystatuut
  • Financiële verordening 2022

Wat hebben wij bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben wij bereikt?

Digitaliseren van informatievoorziening en veilige dienstverlening

Terug naar navigatie - Digitaliseren van informatievoorziening en veilige dienstverlening

Omschrijving (toelichting)

Wij gaan extra middelen inzetten voor de digitale dienstverlening en de digitale toegankelijkheid en vindbaarheid van informatie (website) en voor meer digitale producten. Als gemeente zijn we fysiek en digitaal goed toegankelijk. Voor iedereen! Inwoners denken actief mee met het beleid van de gemeente. Van jongerenparticipatie tot Adviesraad Sociaal Domein, van dorpsverenigingen tot belanghebbenden  bij infrastructurele projecten. We doen het samen.

Nunspeet zorgt voor een blijvende solide financiële huishouding

Terug naar navigatie - Nunspeet zorgt voor een blijvende solide financiële huishouding

Omschrijving (toelichting)

De solide financiële huishouding van de afgelopen jaren zetten we voort. Als pijlers van het financiële beleid hanteren we een reëel sluitende meerjarenbegroting, systematisch toepassen van integraal risicomanagement en het vergroten van risicobewustzijn van bestuur en organisatie, waarbij een voldoende weerstandsvermogen onderdeel uitmaakt. De meerjarenbegroting gaan we meer  ‘smart’ maken, met een beperkt aantal indicatoren die de resultaten van het ingezette beleid beter zichtbaar maken. De lastendruk voor de burger houden we laag. De OZB gaan we alleen verhogen voor inflatie en zo nodig voor grote projecten, zoals onderwijshuisvesting, De Wiltsangh - incl. zwembad en sporthal -, stationsomgeving en duurzaamheid. We gaan ook voor de komende vier jaren uit van 100% kostendekking afvalinzameling / verwerking en riolering door afvalstoffen- en rioolheffingen.

Optimaliseren van de bedrijfsvoering ten dienste van onze ambities

Terug naar navigatie - Optimaliseren van de bedrijfsvoering ten dienste van onze ambities

Omschrijving (toelichting)

In het besturen van de gemeente en het uitvoeren van een`veelheid aan taken door de ambtelijke organisatie staat 1 thema centraal;  de dienstverlening aan de burger. Daarbij werken wij samen. Gemeente(raad), andere overheden, ondernemers en bedrijven, de  Veiligheidsregio, maatschappelijke organisaties, belangengroeperingen en natuurlijk de inwoners. De maatschappij verandert. De rol van de overheid verandert. Maar wat niet verandert is dat wij in constructieve samenwerking met anderen blijven werken aan een  duurzaam, sterk en sociaal Nunspeet. En de burger mag daarbij rekenen op een daadkrachtig en integer gemeentebestuur.

De al ingezette lijn om regels te vereenvoudigen of af te schaffen gaan wij doorzetten. De ambtelijke organisatie is open,  toegankelijk, scherp, wendbaar, betrouwbaar en sterk in het communiceren met de doelgroepen. We sturen op resultaat en  klanttevredenheid. Het thema dienstverlening krijgt hoge prioriteit, zowel aan de balie, aan de telefoon en online. 

Als gemeente zetten we in op goed werkgeverschap, met respect voor inzet en talent van medewerkers, waarbij we kansen bieden aan (jong) talent en verantwoordelijkheid nemen door inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De externe inhuur gaan we beperken.

Wat hebben wij gedaan in 2022?

Nieuw beleid 2022-2025 Programma 9

Terug naar navigatie - Nieuw beleid 2022-2025 Programma 9

Wat hebben wij gedaan in 2022?

Wettelijke indicatoren programma 9

Terug naar navigatie - Wettelijke indicatoren programma 9
Formatie.

Omschrijving (toelichting)

Fte per 1.000 inwoners

Bron:
Periode Begroting Jaarrekening
2020 7,18 fte per 1.000 inwoners 7,30 fte per 1.000 inwoners
2021 7,22 fte per 1.000 inwoners 7,00 fte per 1.000 inwoners
2022 7,35 fte per 1.000 inwoners 7,80 fte per 1.000 inwoners
2023 7,56 fte per 1.000 inwoners 0,00 fte per 1.000 inwoners
2024 0,00 fte per 1.000 inwoners 0,00 fte per 1.000 inwoners

Bezetting.

Omschrijving (toelichting)

Fte per 1.000 inwoners

Bron:
Periode Begroting Jaarrekening
2020 7,18 fte per 1.000 inwoners 6,80 fte per 1.000 inwoners
2021 6,84 fte per 1.000 inwoners 7,00 fte per 1.000 inwoners
2022 6,88 fte per 1.000 inwoners 7,29 fte per 1.000 inwoners
2023 7,10 fte per 1.000 inwoners 0,00 fte per 1.000 inwoners
2024 0,00 fte per 1.000 inwoners 0,00 fte per 1.000 inwoners

Apparaatskosten.

Omschrijving (toelichting)

Kosten per inwoner

Bron:
Periode Begroting Jaarrekening
2020 710 Euro 755 Euro
2021 679 Euro 756 Euro
2022 698 Euro 664 Euro
2023 737 Euro 0 Euro
2024 0 Euro 0 Euro

Externe inhuur.

Omschrijving (toelichting)

Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen.
Bij de begroting wordt o.a.  inhuur voor grote projecten niet meegenomen, terwijl dit bij de jaarrekening wel gebeurd.

Bron:
Periode Begroting Jaarrekening
2020 1 % 5 %
2021 1 % 8 %
2022 1 % 9 %
2023 1 % 0 %
2024 0 % 0 %

Overhead.

Omschrijving (toelichting)

% van taakveld 9.4 ten opzichte van de totale lasten

Bron:
Periode Begroting Jaarrekening
2020 12,4 % 11,4 %
2021 11,6 % 13,7 %
2022 12,0 % 11,1 %
2023 12,0 % 0,0 %
2024 0,0 % 0,0 %

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijz. Werkelijk 2022 Saldo 2022
Lasten
9 Bestuur en Ondersteuning 14.884.634 3.894.569 18.779.203 21.134.936 -2.355.733
Baten
9 Bestuur en Ondersteuning -53.500.185 -10.935.094 -64.435.279 -71.396.989 6.961.710
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -38.615.551 -7.040.525 -45.656.076 -50.262.053 4.605.977

Jaarverslag - Financiële analyse programma 9

Wat hebben wij bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben wij bereikt?

Taakvelden programma 9

Terug naar navigatie - Taakvelden programma 9

De financiële analyse bevat verklaringen van over- en onderschrijdingen groter dan € 25.000,-- op de taakvelden.

Wat hebben wij gedaan in 2022?