Portefeuillehouder
L. van der Maas

Met het op 25 mei 2018 van toepassing worden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is het voor bedrijven en (overheids-)instellingen van toenemend belang geworden om de hieruit voortvloeiende gegevensbeschermingsprincipes en verplichtingen na te leven. In veel documenten die openbaar worden gemaakt of (online) worden gedeeld, mogen daarom geen persoonsgegevens meer zichtbaar of vindbaar zijn. Alleen wanneer zorgvuldig anonimiseren plaatsvindt, vallen de gegevens buiten de scope van de AVG. Op 1 juli 2021 treedt de Wet elektronische publicaties in werking. Deze wet verplicht gemeenten onder meer tot het online publiceren van publicaties en ter inzageleggingen. In het kader van zorgvuldigheid is het van belang om onder andere persoonsgegevens te beschermen. Met behulp van een anonimiseertool kunnen deze gegevens veilig en betrouwbaar geanonimiseerd worden in het digitale document, zodanig dat de persoonsgegevens effectief onleesbaar en onomkeerbaar onherleidbaar zijn. Een tool minimaliseert de kans op fouten en versnelt het proces zodat betrokken medewerkers tijd besparen aan handmatige acties; acties waarvan het volume de komende jaren aanzienlijk zal toenemen. Met de komst van de vervanger van de Wet openbaarheid van bestuur, de Wet Open Overheid (WOO), zullen bestuursorganen eveneens meer documenten moeten publiceren en actief toegankelijk maken. Te denken valt dan aan bestuursstukken, stukken van adviescolleges, onderzoeken, klachten en openbaarheidsverzoeken van burgers.