1. Blz. 1 Jaarstukken 2019 van de gemeente Nunspeet
    1. Blz. 2 Jaarstukken van de gemeente Nunspeet 2019
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Raadsvoorstel
        1. Blz. 5 Raadsvoorstel
      2. Blz. 6 Jaarverslag - Algemene gegevens
        1. Blz. 7 Jaarverslag - Samenstelling bestuur met portefeuilleverdeling
          1. Blz. 8 Samenstelling bestuur met portefeuilleverdeling
        2. Blz. 9 Jaarverslag - Kerngegevens
          1. Blz. 10 Kerngegevens
      3. Blz. 11 Jaarverslag - Programmaverantwoording
        1. Blz. 12 Programmaverantwoording
        2. Blz. 13 Specificatie programmaverantwoording
      4. Blz. 14 Jaarverslag - Programma 1 Sociaal Domein
        1. Blz. 15 Jaarverslag - Beleid programma 1
          1. Blz. 16 Inleiding
          2. Blz. 17 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 18 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 19 Er wordt geen misbruik gemaakt van sociale voorzieningen.
              1. Blz. 20 Sancties opleggen bij misbruik van uitkeringen en persoonsgebonden budget (PGB).
            2. Blz. 21 Inwoners hebben een zinvolle daginvulling
              1. Blz. 22 Klanttevredenheidsonderzoeken naar tevredenheid en zorg en ondersteuning die vanuit de gemeentelijke verantwoordelijkheid wordt geboden.
            3. Blz. 23 Inwoners krijgen de ondersteuning die zij nodig hebben
              1. Blz. 24 Lokale uitwerking landelijk manifest Waardig ouder worden.
              2. Blz. 25 Op basis van een te houden evaluatie zo nodig komen tot verdere versterking van het Centrum voor jeugd en gezin (CJG).
              3. Blz. 26 Op zoek naar nieuwe financiële structurele oplossingen om de tendens van oplopende financiele tekorten vanuit de Jeugdwet te keren.
              4. Blz. 27 Opstellen integrale aanpak van integratie, onderwijs (taalles) en werk voor statushouders.
              5. Blz. 28 Opstellen lokale 'inclusieve' agenda om uitvoering te geven aan het VN-verdrag voor mensen met een handicap.
              6. Blz. 29 Opstellen plan bieden van ondersteuning (v)echtscheidingen, ouderschapscursussen, relatieondersteuning en weerbaarheid.
              7. Blz. 30 Opstellen plan meer sturing op toegang via zorgverleners die rechtstreeks naar jeugdzorg verwijzen.
              8. Blz. 31 Opstellen plan wat er nodig is aan zorg en ondersteuning voor dementerende ouderen.
              9. Blz. 32 Voorstel naar de inzet en taken van sociaal regisseurs.
            4. Blz. 33 Inwoners voelen zich betrokken bij hun omgeving
              1. Blz. 34 Evalueren pilot huisvesten Servicepunt Vrijwilligers in Veluvine.
              2. Blz. 35 Huidige jongerenontmoetingsplekken goed onderhouden en in overleg met jongeren aantrekkelijker maken.
              3. Blz. 36 Inventariseren behoefte aan respijtzorg, welke voorzieningen zijn nodig om mantelzorgers te ontlasten.
              4. Blz. 37 Onderzoek naar jongerenontmoetingsplek (JOP) in Hulshorst.
            5. Blz. 38 Inwoners voelen zich veilig, thuis en in hun omgeving
              1. Blz. 39 Beleid ontwikkelen over evenementenlocaties met specifieke aandacht voor aantal evenementen per locatie en richtlijnen voor geluid.
              2. Blz. 40 Creëren sluitende aanpak voor zorg en ondersteuning van personen met verward gedrag.
              3. Blz. 41 In samenspraak met CJG, Straathoekwerk, Omnia wonen, onderwijs, politie en justitie werkwijze veiligheidsketen bezien.
            6. Blz. 42 Inwoners zijn financieel zelfredzaam
              1. Blz. 43 Onderzoek naar de inkomenspositie van de laagste inkomens, met name het effect van het gemeentelijk armoedebeleid op netto inkomenspositie.
              2. Blz. 44 Opstellen communicatieplan voor pro-actieve en gerichte communicatie welke (sociale) voorzieningen er beschikbaar zijn.
              3. Blz. 45 Opstellen plan vroegtijdig ingrijpen bij problematische schulden en snelle toegang tot hulpverlening, met specifieke aandacht voor jongeren.
            7. Blz. 46 Inwoners zijn taalvaardig en digitaal zelfredzaam
              1. Blz. 47 Opstellen aanpak laaggeletterdheid.
            8. Blz. 48 Wij helpen iedereen die kan werken aan het werk
              1. Blz. 49 Ondersteunen inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt door middel van (alternatieve) (re)integratietrajecten.
            9. Blz. 50 Nieuw beleid 2019-2022 Programma 1
              1. Blz. 51 (Pilot) GGZ Jeugd dichtbij de huisartsen
              2. Blz. 52 Externe huisvesting Servicepunt Vrijwilligers
              3. Blz. 53 Sanitaire voorzieningen Dorpshuis Vierhouten
          4. Blz. 54 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 55 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 56 Jaarverslag - Financiële analyse programma 1
          1. Blz. 57 Doelstellingen
            1. Blz. 58 Taakvelden Programma 1
              1. Blz. 59 1.1 Samenkracht en burgerparticipatie
              2. Blz. 60 1.2 Wijkteams
              3. Blz. 61 1.3 Inkomensregelingen
              4. Blz. 62 1.4 Begeleide participatie
              5. Blz. 63 1.5 Arbeidsparticipatie
              6. Blz. 64 1.6.1 Maatwerkvoorzieningen (WMO) BeM
              7. Blz. 65 1.6.2 Maatwerkvoorzieningen (WMO) Dienstverlening
              8. Blz. 66 1.7.1 Maatwerkdienst-verlening 18+
              9. Blz. 67 1.7.2 Maatwerkdienst-verlening 18-
              10. Blz. 68 1.81 Geëscaleerde zorg 18+
              11. Blz. 69 1.82 Geëscaleerde zorg 18-
      5. Blz. 70 Jaarverslag - Programma 2 Onderwijs
        1. Blz. 71 Jaarverslag - Beleid programma 2
          1. Blz. 72 Inleiding
          2. Blz. 73 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 74 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 75 Iedereen gaat naar school
              1. Blz. 76 Realiseren nieuwbouw Da Costaschool.
              2. Blz. 77 Realiseren van integraal kindcentrum Nunspeet-Oost, met aandacht voor duurzaamheidsaspect.
              3. Blz. 78 Renoveren Boaz-Jachinschool.
              4. Blz. 79 Voor- en vroegschoolse voorziening
            2. Blz. 80 Nieuw beleid 2019-2022 Programma 2
              1. Blz. 81 Nieuwbouw gymzaal Vierhouterweg
          4. Blz. 82 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 83 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 84 Jaarverslag - Financiële analyse programma 2
          1. Blz. 85 Doelstellingen
            1. Blz. 86 Taakvelden programma 2
              1. Blz. 87 2.1 Openbaar onderwijs
              2. Blz. 88 2.2 Onderwijshuisvesting
              3. Blz. 89 2.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
      6. Blz. 90 Jaarverslag - Programma 3 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing (VHROSV)
        1. Blz. 91 Jaarverslag - Beleid programma 3
          1. Blz. 92 Inleiding
          2. Blz. 93 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 94 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 95 Het ruimtelijk beleid actualiseren
              1. Blz. 96 Actualisatie Woonvisie.
              2. Blz. 97 Evaluatie beleid functieverandering.
              3. Blz. 98 Faciliteren CPO.
              4. Blz. 99 Implementeren Omgevingswet.
              5. Blz. 100 Invoeren flitsvergunning.
              6. Blz. 101 Opstellen van een Omgevingsplan (Plan Woongebieden plus).
              7. Blz. 102 Opstellen verfijningsplannen Buitengebied.
              8. Blz. 103 Woningbouw op maat.
            2. Blz. 104 Nieuw beleid 2019-2022 Programma 3
              1. Blz. 105 Administratie Wabo (27 uur)
              2. Blz. 106 Vergunning verlening Wabo (inhuur)
              3. Blz. 107 Vergunningverlening evenementen (APV)
          4. Blz. 108 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 109 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 110 Jaarverslag - Financiële analyse programma 3
          1. Blz. 111 Doelstellingen
            1. Blz. 112 Taakvelden programma 3
              1. Blz. 113 3.1 Ruimtelijke Ordening
              2. Blz. 114 3.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
              3. Blz. 115 3.3.1 Wonen en Bouwen ROV
              4. Blz. 116 3.3.2 Wonen en Bouwen VTH
      7. Blz. 117 Jaarverslag - Programma 4 Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 118 Jaarverslag - Beleid programma 4
          1. Blz. 119 Inleiding
          2. Blz. 120 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 121 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 122 Hergebruik en recycling van afval om een bijdrage te leveren aan de circulaire economie
              1. Blz. 123 Onderzoek naar een realisatie van een milieustraat.
              2. Blz. 124 Opstellen en uitvoeren van het plan van aanpak saneren asbestgevels en -daken.
              3. Blz. 125 Restafval bij huishoudens reduceren tot <100 kg per persoon.
            2. Blz. 126 Het (her)inrichten van de openbare ruimte is klimaat adaptief
              1. Blz. 127 Bedrijven en particulieren stimuleren de buitenruimte klimaatbestendig in te richten.
              2. Blz. 128 Klimaat bestendig inrichten van de openbare ruimte.
            3. Blz. 129 Meer inwoners leven actief en gezond
              1. Blz. 130 Het creëren van open en vitale sportparken voor breed maatschappelijk gebruik .
              2. Blz. 131 Opstellen plan meer betrekken van inwoners bij kunst en cultuur, zoals onze jeugd
              3. Blz. 132 Opstellen plan voor meer ruimte voor het college om waarderingssubsidies te verstrekken voor initiatieven van de samenleving.
              4. Blz. 133 Opstellen projectplan preventie alcohol- en drugsgebruik.
              5. Blz. 134 Realiseren routenetwerk voor mountainbikers.
              6. Blz. 135 Revitaliseren sportpark de Wiltsangh + bouw sporthal met turnhal en zwembad
            4. Blz. 136 Nunspeet zet in op energiebesparing en duurzame opwekking
              1. Blz. 137 Besparen op verbruik van energie.
              2. Blz. 138 Duurzaam opwekken van energie door gemeente en burger/ondernemer stimuleren.
              3. Blz. 139 Faciliteren opwekken duurzame energie als kansrijke neventak agrarische sector.
              4. Blz. 140 Inrichten van een energieloket voor burgers en bedrijven.
              5. Blz. 141 Inzetten van een energieregisseur.
              6. Blz. 142 Onderzoek naar de mogelijkheden tot het afsluiten van een lokaal energieakkoord.
              7. Blz. 143 Onderzoeken van mogelijkheden voor windturbines in regionaal verband.
              8. Blz. 144 Stimuleren van innovatie en het faciliteren van duurzaamheidsinvesteringen.
              9. Blz. 145 Upgraden en uitvoeren van het Programma Duurzaamheid.
              10. Blz. 146 Verduurzaming van gemeentelijke gebouwen.
              11. Blz. 147 Versneld vervangen straatverlichting door LED.
            5. Blz. 148 Nieuw beleid 2019-2022 Programma 4
              1. Blz. 149 Afkoppelen Bloemhofweg
              2. Blz. 150 Afkoppelen en aanleg infiltratievoorziening parkeerterrein Laan (naast oude gemeentehuis)
              3. Blz. 151 Duurzaam maken gemeentelijke gebouwen
              4. Blz. 152 Onderzoek foutaansluitingen hemelwaterriool
              5. Blz. 153 Overkapping open bergbezinkbasin Molenbeek aan de Elburgerweg (eigendom Waterschap)
              6. Blz. 154 Uitvoering Jeugdgezondheidsbeleid
          4. Blz. 155 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 156 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 157 Jaarverslag - financiële analyse programma 4
          1. Blz. 158 Doelstellingen
            1. Blz. 159 Taakvelden programma 4
              1. Blz. 160 4.1 Volksgezondheid
              2. Blz. 161 4.2.1 Riolering financiën
              3. Blz. 162 4.2.2 Riolering OR
              4. Blz. 163 4.2.3 Riolering Infra
              5. Blz. 164 4.3.1 Afval Financiën
              6. Blz. 165 4.3.2 Afval Openbare Ruimte
              7. Blz. 166 4.4.1 Milieubeheer BeM
              8. Blz. 167 4.4.2 Milieubeheer ROV
              9. Blz. 168 4.4.3 Milieubeheer VTH
              10. Blz. 169 4.5 Begraafplaatsen en crematoria
      8. Blz. 170 Jaarverslag - Programma 5 Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 171 Jaarverslag - Beleid programma 5
          1. Blz. 172 Inleiding
          2. Blz. 173 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 174 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 175 Bevorderen Verkeersveiligheid en Bereikbaarheid
              1. Blz. 176 Bereikbaarheid kernen met openbaar vervoer waarborgen.
              2. Blz. 177 Extra fietsparkeervoorzieningen in centrum Nunspeet.
              3. Blz. 178 Maatregelen treffen ter voorkoming van wildaanrijdingen.
              4. Blz. 179 Onderzoek naar ‘brilconstructie’ bij aansluiting Eperweg (N795) op de A28.
              5. Blz. 180 Onderzoek naar mogelijke realisatie rotonde Halfweg.
              6. Blz. 181 Reconstructie Ds. Huetlaan – Ds. Martiniuslaan.
              7. Blz. 182 Vaststellen nieuw GVVP inclusief aandacht voor de fiets, categorisering en Vierhouten.
            2. Blz. 183 Groene mobiliteit wordt gestimuleerd
              1. Blz. 184 Realiseren van een prettig en veilig fietsnetwerk.
              2. Blz. 185 Realiseren van extra oplaadpunten voor elektrische auto’s, fietsen en scootmobielen.
            3. Blz. 186 Kwaliteitsslag maken centrum Nunspeet en stationsomgeving
              1. Blz. 187 Realiseren en evalueren ‘upgrading’ De Markt.
              2. Blz. 188 Realiseren inrichting parkeerterrein bij De Wheme.
              3. Blz. 189 Uitbreiding hanging basket Whemeplein en Dorpstraat. (onderdeel groenbeleidsplan 2019-2029).
              4. Blz. 190 Uitvoeren van het project Stationsomgeving met inachtneming van gekozen aanpak / benodigde middelen.
              5. Blz. 191 Update entree Elspeterweg tussen A28 en spoorlijn.
            4. Blz. 192 Nieuw beleid 2019-2022 Programma 5
              1. Blz. 193 0,3 Fte Civiel (€20.000/jaar)
              2. Blz. 194 Aanschaf nieuwe verkeerstellers
              3. Blz. 195 Herzien GVVP, categorisering (eventueel gecombineerd met herzien verkeersmodel)
              4. Blz. 196 Renovatie Harderwijkerweg Hulshorst (binnen de bebouwde kom) cf Zuiderzeestraatwegroute
              5. Blz. 197 Schoonmaken Abri's (fietsenstallingen)
              6. Blz. 198 Verbeteringen bedrijventerrein Lepelingen I
              7. Blz. 199 Werkvoorbereider Infra
          4. Blz. 200 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 201 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 202 Jaarverslag - Financiële analyse programma 5
          1. Blz. 203 Doelstellingen
            1. Blz. 204 Taakvelden programma 5
              1. Blz. 205 5.1.1 Verkeer, Wegen en Water Openbare Ruimte
              2. Blz. 206 5.1.2 Verkeer, Wegen en Water Infra
              3. Blz. 207 5.2 Parkeren
              4. Blz. 208 5.4 Economische havens en waterwegen
              5. Blz. 209 5.5 Openbaar Vervoer
      9. Blz. 210 Jaarverslag - Programma 6 Veiligheid
        1. Blz. 211 Jaarverslag - Beleid programma 6
          1. Blz. 212 Inleiding
          2. Blz. 213 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 214 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 215 De APV wordt ingezet bij bestuurlijke handhaving
              1. Blz. 216 In de Algemene plaatselijke verordening worden bestuursrechtelijke sancties opgenomen om overtreding van bepalingen in deze verordening aan te pakken.
            2. Blz. 217 Het Bibob-beleid wordt geactualiseerd en uitgebreid
              1. Blz. 218 Wij actualiseren het Bibob beleid en breiden dit uit.
              2. Blz. 219 Wij zetten het instrument Bibob op meerdere beleidsterreinen in.
            3. Blz. 220 In diverse grote beleidsthema’s geven wij extra aandacht aan veiligheid
              1. Blz. 221 Bij het invoeren van de Omgevingswet en het opstellen van een Omgevingsvisie nemen wij specifieke maatregelen op inzake (brand)veiligheid.
              2. Blz. 222 Onderzoek of uitbouwen gemeentelijke handhaving nodig is.
              3. Blz. 223 Wij stellen een Integraal Veiligheidsplan 2020-2023 op.
            4. Blz. 224 Ondermijning wordt actief bestreden.
              1. Blz. 225 Meldpunt ondermijning instellen.
              2. Blz. 226 Wij stellen beleid op om ondermijning tegen te gaan.
            5. Blz. 227 Wij bieden mogelijkheden voor evenementen
              1. Blz. 228 Wij ontwikkelen beleid over evenementenlocaties.
              2. Blz. 229 Wij willen de aanvraagprocedure voor een evenementenvergunning zo mogelijk vereenvoudigen.
            6. Blz. 230 Wij houden onze brandweervrijwilligers betrokken en enthousiast
              1. Blz. 231 Wij ontwikkelen initiatieven om het vrijwilligerskorps op een voldoende en adequaat niveau te houden.
            7. Blz. 232 Wij ondersteunen en faciliteren initiatieven voor buurtpreventie
              1. Blz. 233 Wij ondersteunen buurtpreventie initiatieven van burgers waar mogelijk financieel of op andere wijze.
            8. Blz. 234 Wij verminderen criminaliteit en woonoverlast
              1. Blz. 235 Het optimaliseren van de informatie-uitwisseling tussen politie en gemeentelijk toezichthouders.
              2. Blz. 236 Wij stellen beleidsregels op voor woonoverlast.
              3. Blz. 237 Wij zetten in op versterking van de rol van de buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa's).
            9. Blz. 238 Nieuw beleid 2019-2022 Programma 6
              1. Blz. 239 Nieuwe bluswatervoorzieningen
              2. Blz. 240 Portofoon's Boa's
          4. Blz. 241 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 242 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 243 Jaarverslag - Financiële analyse programma 6
          1. Blz. 244 Doelstellingen
            1. Blz. 245 Taakvelden programma 6
              1. Blz. 246 6.1 Crisisbeheersing en brandweer
              2. Blz. 247 6.2.1 Openbare orde en veiligheid BeM
              3. Blz. 248 6.2.2 Openbare orde en veiligheid VTH
      10. Blz. 249 Jaarverslag - Programma 7 Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 250 Jaarverslag - Beleid programma 7
          1. Blz. 251 Inleiding
          2. Blz. 252 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 253 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 254 Initiatieven op het vlak van de vrijetijdseconomie ondersteunen
              1. Blz. 255 Inzetten op ontwikkeling ‘Nunspeet aan zee' (met name surfstrandje Hoge Bijssel).
              2. Blz. 256 Ondersteunen en in stand houden schaapskudde en onderzoeken mogelijkheid nieuwe schaapskooi.
              3. Blz. 257 Onderzoek doen naar de manier van heffen van toeristenbelasting en bezien welke methode gewenst is.
              4. Blz. 258 Onderzoeken vergroting herkenbaarheid van Nunspeet in brede zin en specifiek vanaf de A28.
              5. Blz. 259 Opstellen toeristisch-recreatieve visie.
              6. Blz. 260 Particulier initiatief realisering klimbos in planologische zin faciliteren.
              7. Blz. 261 Uitvoeren en evalueren maatregelenplan uitbreiding ‘paarse heide’.
              8. Blz. 262 Uitvoeren stappenplan ‘Vitale Vakantieparken’.
            2. Blz. 263 Verbeteren leefbaarheid leefomgeving
              1. Blz. 264 Ecologisch verantwoorde onkruidbestrijding bij sportvelden invoeren.
              2. Blz. 265 Evaluatie hondenvoorzieningen
              3. Blz. 266 Maatregelen treffen om verrommeling bij entree kernen tegen te gaan.
              4. Blz. 267 Nieuw ‘groen’ beleidsplan.
              5. Blz. 268 Nieuwe beheersplannen voor onderhoudsniveau ‘grijs, groen en openbare verlichting’.
              6. Blz. 269 Onderzoek naar de staat van onderhoud van het riool.
            3. Blz. 270 Wijkgerichtwerken
              1. Blz. 271 Opstellen plan van aanpak Wijkgericht werken.
            4. Blz. 272 Nieuw beleid 2019-2022 Programma 7
              1. Blz. 273 Aanbrengen nieuwe openbare toiletvoorziening speelweide Stakenberg
              2. Blz. 274 Extra jaarlijkse bijdrage Gastvrije Randmeren
              3. Blz. 275 Project Natuur-inclusieve landbouw Schaarweide
              4. Blz. 276 Structureel verhogen van de jaarlijkse subsidie van de Stichting Vrije Academie voor Beeldende Kunsten Nunspeet
              5. Blz. 277 Vervanging onderduikershut verscholen dorp
          4. Blz. 278 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 279 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 280 Jaarverslag - Financiële analyse programma 7
          1. Blz. 281 Doelstellingen
            1. Blz. 282 Taakvelden programma 7
              1. Blz. 283 7.1 Sportbeleid en activering
              2. Blz. 284 7.2.1 Sportaccommodaties BeM
              3. Blz. 285 7.2.2 Sportaccommodaties VTH
              4. Blz. 286 7.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
              5. Blz. 287 7.4 Musea
              6. Blz. 288 7.5.1 Cultureel erfgoed BeM
              7. Blz. 289 7.5.2 Cultureel erfgoed Openbare Ruimte
              8. Blz. 290 7.5.3 Cultureel erfgoed ROV
              9. Blz. 291 7.6 Media
              10. Blz. 292 7.7.1 Openbaar Groen en (openlucht) recreatie BeM
              11. Blz. 293 7.7.2 Openbaar Groen en (openlucht) recreatie Openbare Ruimte
      11. Blz. 294 Jaarverslag - Programma 8 Economische zaken
        1. Blz. 295 Jaarverslag - Beleid programma 8
          1. Blz. 296 Inleiding
          2. Blz. 297 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 298 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 299 Wij zetten in op een sterkere lokale economie
              1. Blz. 300 De dienstverlenging aan de lokale ondernemers verbeteren
              2. Blz. 301 De economische relatie met de regiogemeenten versterken
              3. Blz. 302 Doorontwikkeling centrumgebied met halverwege de bestuursperiode de ‘upgrading’ van de Markt evalueren met specifieke aandacht voor de weekmarkt, centrumondernemingen en de horeca.
              4. Blz. 303 Faciliteren ‘start-ups’ en ZZP-ers middels gronduitgifte ten behoeve van bedrijfsverzamelgebouwen.
              5. Blz. 304 Het jaarlijks organiseren van een ondernemersdag.
              6. Blz. 305 Invoering van parkmanagement op bedrijventerrein De Kolk en een onderzoek naar de uitrol overige bedrijventerreinen.
              7. Blz. 306 Onderzoeken mogelijkheid aansluiting bij / samenwerking met regio Zwolle.
              8. Blz. 307 Realiseren bedrijvenstrip Elspeet.
              9. Blz. 308 Sociaaleconomische ontwikkeling & samenwerking: bevorderen goede aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt, o.a. door De Human Capital Agenda met de 3 O’s.
              10. Blz. 309 Sociaaleconomische ontwikkeling & samenwerking: het opstellen van een regionale sociaaleconomische ontwikkelstrategie 2030 met de 3 O’s.
          4. Blz. 310 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 311 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 312 Jaarverslag - Financiële analyse programma 8
          1. Blz. 313 Doelstellingen
            1. Blz. 314 Taakvelden programma 8
              1. Blz. 315 8.1 Economische ontwikkeling
              2. Blz. 316 8.2 Fysieke Bedrijfsinfrastructuur
              3. Blz. 317 8.3 Bedrijfsloket en Bedrijfsregelingen
              4. Blz. 318 8.4.1 Economische promotie BeM
              5. Blz. 319 8.4.2 Economische promotie Financiën
      12. Blz. 320 Jaarverslag - Programma 9 Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 321 Jaarverslag - Beleid programma 9
          1. Blz. 322 Inleiding
          2. Blz. 323 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 324 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 325 Digitaliseren van informatievoorziening en veilige dienstverlening
              1. Blz. 326 Wij doen onderzoek naar nieuwe contact / communicatiekanalen
              2. Blz. 327 Wij zorgen voor een betere digitale toegankelijkheid, actualiteit en vindbaarheid van informatie en toename digitale producten (via vernieuwde website).
            2. Blz. 328 Nunspeet zorgt voor een blijvende solide financiële huishouding
              1. Blz. 329 Invoeren van een gestructureerde vorm van omgaan met risico’s, toepassen van risicomanagement.
              2. Blz. 330 Opnemen van een beperkt aantal relevante ‘resultaat metende’ beleidsindicatoren in de verantwoordingsdocumenten.
            3. Blz. 331 Optimaliseren van de bedrijfsvoering ten dienste van onze ambities
              1. Blz. 332 Een voldoende waardering van inwoners/ondernemers over het betrekken van inwoners/ondernemers bij de uitvoering van plannen, gemeten in het onderzoek ‘waarstaatjegemeente’
              2. Blz. 333 Extra aandacht voor schriftelijke en mondelinge communicatie met inwoners.
              3. Blz. 334 Nunspeet biedt aan (jong) talent kansen en nemen verantwoordelijkheid voor inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
              4. Blz. 335 Optimalisatie van het Klant Contact Center.
            4. Blz. 336 Nieuw beleid 2019-2022 Programma 9
              1. Blz. 337 Aanstelling Functionaris Gegevensbescherming (FG)
              2. Blz. 338 Formatie uitbreiding juridische - beleidsondersteuner directieteam Openbare ruimte (6 uur per week)
              3. Blz. 339 Planten
              4. Blz. 340 Uitbreiding uren facilitair medewerker met 4 uur per week
              5. Blz. 341 Verhoging bijdrage Streekarchivaat
              6. Blz. 342 Vervanging deurautomaten binnendeuren tussen beveiligde zones Gemeentehuis
              7. Blz. 343 Vervanging toegangscontrolesysteem Gemeentehuis
              8. Blz. 344 Voldoen aan banenafspraak
          4. Blz. 345 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 346 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 347 Jaarverslag - Financiële analyse programma 9
          1. Blz. 348 Doelstellingen
            1. Blz. 349 Taakvelden programma 9
              1. Blz. 350 9.1 Bestuur
              2. Blz. 351 9.10 Mutaties reserves
              3. Blz. 352 9.2 Burgerzaken
              4. Blz. 353 9.3 Beheer overige gebouwen en gronden
              5. Blz. 354 9.4.1 Overhead, ondersteuning organisatie, BeM
              6. Blz. 355 9.4.2 Overhead, ondersteuning organisatie, Financiën
              7. Blz. 356 9.4.3 Overhead, ondersteuning organisatie, Openbare ruimte
              8. Blz. 357 9.4.4 Overhead, ondersteuning organisatie, Informatie
              9. Blz. 358 9.4.5 Overhead, ondersteuning organisatie, Infra
              10. Blz. 359 9.4.6 Overhead, ondersteuning organisatie, POFO
              11. Blz. 360 9.5 Treasury
              12. Blz. 361 9.61 OZB woningen
              13. Blz. 362 9.62 OZB niet-woningen
              14. Blz. 363 9.64 Belastingen Overig
              15. Blz. 364 9.7 Algemene Uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
              16. Blz. 365 9.8 Overige baten en lasten
              17. Blz. 366 9.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
      13. Blz. 367 Jaarverslag - Paragrafen
        1. Blz. 368 Jaarverslag - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 369 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          2. Blz. 370 Waterbeheer
          3. Blz. 371 Wegenbeheer
          4. Blz. 372 Openbaar groen
          5. Blz. 373 Openbare verlichting
          6. Blz. 374 Bossen en natuurterreinen
          7. Blz. 375 Gebouwen
        2. Blz. 376 Jaarverslag - Paragraaf Weerstandsvermogen
          1. Blz. 377 Inleiding
          2. Blz. 378 Weerstandscapaciteit
          3. Blz. 379 Weerstandscapaciteit 2019
          4. Blz. 380 Risicomanagement in relatie tot het weerstandsvermogen
          5. Blz. 381 Analyse en beoordelen van de risico’s
          6. Blz. 382 a. Juridische risico’s
          7. Blz. 383 b. Financiële risico’s
          8. Blz. 384 c. Personele / organisatorische risico’s
          9. Blz. 385 d. Grondexploitatie en strategische aankopen risico’s
          10. Blz. 386 e. Milieurisico’s
          11. Blz. 387 f. Verbonden partijen
          12. Blz. 388 g. Risico’s sociaal domein
          13. Blz. 389 h. Reguliere risico’s
          14. Blz. 390 i. Coronacrisis
          15. Blz. 391 Beheersing van risico’s
          16. Blz. 392 Financiële vertaling van de risico’s
          17. Blz. 393 Beoordeling weerstandsvermogen
          18. Blz. 394 Toekomstige ontwikkelingen
          19. Blz. 395 Toelichting kengetallen
        3. Blz. 396 Jaarverslag - Paragraaf Financiering
          1. Blz. 397 Algemeen
          2. Blz. 398 Schatkistbankieren
          3. Blz. 399 Risicobeheer
          4. Blz. 400 Rentebeleid (renterisico's)
          5. Blz. 401 Financieringspositie
          6. Blz. 402 Liquiditeitspositie
          7. Blz. 403 Leningenportefeuille
          8. Blz. 404 Geïnvesteerd vermogen/financieringsstructuur
          9. Blz. 405 Omslagrente
          10. Blz. 406 Beheer beschikbare liquiditeiten
        4. Blz. 407 Jaarverslag - Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 408 Inleiding
          2. Blz. 409 Organisatieontwikkelingen
          3. Blz. 410 Kwaliteitszorg
          4. Blz. 411 Personeel- en organisatiebeleid
          5. Blz. 412 Planning & control
          6. Blz. 413 Administratieve organisatie en interne controle
          7. Blz. 414 Doelmatig- en doeltreffendheidonderzoeken
          8. Blz. 415 Informatieveiligheid
          9. Blz. 416 Subsidies
        5. Blz. 417 Jaarverslag - Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 418 Paragraaf Verbonden partijen
          2. Blz. 419 Bank Nederlandse Gemeenten NV
          3. Blz. 420 NV Alliander
          4. Blz. 421 NV Vitens
          5. Blz. 422 Gemeenschappelijke regeling Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
          6. Blz. 423 Omgevingsdienst Noord-Veluwe
          7. Blz. 424 Leisurelands
          8. Blz. 425 Coöperatie gastvrije randmeren
          9. Blz. 426 Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Noord- en Oost Gelderland
          10. Blz. 427 Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
          11. Blz. 428 NV Inclusief Groep
          12. Blz. 429 NV Afvalsturing Friesland
          13. Blz. 430 Stichting primair openbaar onderwijs Noord-Veluwe (Proo)
          14. Blz. 431 Stichting Muziekschool Noordwest-Veluwe (in afwikkeling)
        6. Blz. 432 Jaarverslag - Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 433 Inleiding
          2. Blz. 434 Beleid in ontwikkeling
          3. Blz. 435 Bestaand beleid
          4. Blz. 436 Financieel kader
          5. Blz. 437 Actualiteit exploitatiegebieden
        7. Blz. 438 Jaarverslag - Paragraaf Gemeentelijke heffingen
          1. Blz. 439 Algemeen
          2. Blz. 440 Heffingen in Nunspeet: lokale lastendruk
          3. Blz. 441 Uitvoering Wet waardering onroerende zaken
          4. Blz. 442 Ad 1. Onroerende-zaakbelastingen
          5. Blz. 443 Ad 2. Recreatieve heffingen
          6. Blz. 444 Ad 3. Precariobelasting
          7. Blz. 445 Ad 4. Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 446 Ad 5 Rioolheffing
          9. Blz. 447 Ad 6 Rechten
          10. Blz. 448 Kwijtschelding
      14. Blz. 449 Jaarrekening - Balans
        1. Blz. 450 Balans
      15. Blz. 451 Jaarrekening - Overzicht baten en lasten in de rekening en begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 452 Programmaverantwoording
        2. Blz. 453 Begrotingsrechtmatigheid
      16. Blz. 454 Jaarrekening - Waarderingsgrondslagen en resultaatbepaling
        1. Blz. 455 Grondslagen voor waardering
        2. Blz. 456 Grondslagen voor resultaatbepaling
      17. Blz. 457 Jaarrekening - Toelichting op de balans
        1. Blz. 458 Activa
          1. Blz. 459 Vaste activa
          2. Blz. 460 Vlottende activa
        2. Blz. 461 Passiva
          1. Blz. 462 Vaste passiva
          2. Blz. 463 Vlottende passiva
      18. Blz. 464 Jaarrekening - Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 465 Incidentele baten en lasten
      19. Blz. 466 Jaarrekening - Niet uit de balans blijkende verplichtingen
        1. Blz. 467 Gebeurtenissen na balansdatum
      20. Blz. 468 Jaarrekening - Publicatie Wet normering topinkomens
        1. Blz. 469 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
      21. Blz. 470 Jaarrekening - SiSa verantwoording (single information, single audit)
        1. Blz. 471 Verantwoordingsinformatie
      22. Blz. 472 Jaarrekening - Overzicht taakvelden
        1. Blz. 473 Overzicht taakvelden
      23. Blz. 474 Vaststellingsbesluit
        1. Blz. 475 Vaststellingsbesluit
      24. Blz. 476 Bijlagen
        1. Blz. 477 Bijlage 1a - Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 478 Staat van reserves en voorzieningen
        2. Blz. 479 Bijlage 1b - Recapitulatie mutaties reserves en voorzieningen
          1. Blz. 480 Recapitulatie mutaties reserves en voorzieningen
        3. Blz. 481 Bijlage 2 - Overheveling jaarbudgetten
          1. Blz. 482 Overhevelingen 2019
        4. Blz. 483 Bijlage 3 - Begrippenlijst
          1. Blz. 484 Begrippenlijst
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap