-
Blz. 1
Programmabegroting 2019-2022
- Blz. 2 Programmabegroting 2019-2022
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Raadsvoorstel
- Blz. 5 Raadsvoorstel
- Blz. 6 Hoofdstuk 1 Basis programmabegroting
-
Blz. 12
Hoofdstuk 2 Dekkingsplan
- Blz. 13 Inleiding
- Blz. 14 2.1 Dekkingsvoorstellen
-
Blz. 15
Hoofdstuk 3 Budgetautorisatie
- Blz. 16 3.1 Financiële positie
- Blz. 17 3.2 Algemene dekkingsmiddelen
- Blz. 18 3.3 Kerngegevens waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 19
Programma 1. Sociaal Domein
- Blz. 20 Inleiding
- Blz. 21 Bestuurlijke kaders
-
Blz. 22
Wat willen we bereiken?
- Blz. 23 Er wordt geen misbruik gemaakt van sociale voorzieningen.
- Blz. 25 Inwoners hebben een zinvolle daginvulling
-
Blz. 27
Inwoners krijgen de ondersteuning die zij nodig hebben
- Blz. 28 Lokale uitwerking landelijk manifest Waardig ouder worden.
- Blz. 29 Op basis van een te houden evaluatie zo nodig komen tot verdere versterking van het Centrum voor jeugd en gezin (CJG).
- Blz. 30 Op zoek naar nieuwe financiële structurele oplossingen om de tendens van oplopende financiele tekorten vanuit de Jeugdwet te keren.
- Blz. 31 Opstellen integrale aanpak van integratie, onderwijs (taalles) en werk voor statushouders.
- Blz. 32 Opstellen lokale 'inclusieve' agenda om uitvoering te geven aan het VN-verdrag voor mensen met een handicap.
- Blz. 33 Opstellen plan bieden van ondersteuning (v)echtscheidingen, ouderschapscursussen, relatieondersteuning en weerbaarheid.
- Blz. 34 Opstellen plan meer sturing op toegang via zorgverleners die rechtstreeks naar jeugdzorg verwijzen.
- Blz. 35 Opstellen plan wat er nodig is aan zorg en ondersteuning voor dementerende ouderen.
- Blz. 36 Voorstel naar de inzet en taken van sociaal regisseurs.
-
Blz. 37
Inwoners voelen zich betrokken bij hun omgeving
- Blz. 38 Evalueren pilot huisvesten Servicepunt Vrijwilligers in Veluvine.
- Blz. 39 Huidige jongerenontmoetingsplekken goed onderhouden en in overleg met jongeren aantrekkelijker maken.
- Blz. 40 Inventariseren behoefte aan respijtzorg, welke voorzieningen zijn nodig om mantelzorgers te ontlasten.
- Blz. 41 Onderzoek naar jongerenontmoetingsplek (JOP) in Hulshorst.
-
Blz. 42
Inwoners voelen zich veilig, thuis en in hun omgeving
- Blz. 43 Beleid ontwikkelen over evenementenlocaties met specifieke aandacht voor aantal evenementen per locatie en richtlijnen voor geluid.
- Blz. 44 Creëren sluitende aanpak voor zorg en ondersteuning van personen met verward gedrag.
- Blz. 45 In samenspraak met CJG, Straathoekwerk, Omnia wonen, onderwijs, politie en justitie werkwijze veiligheidsketen bezien.
-
Blz. 46
Inwoners zijn financieel zelfredzaam
- Blz. 47 Onderzoek naar de inkomenspositie van de laagste inkomens, met name het effect van het gemeentelijk armoedebeleid op netto inkomenspositie.
- Blz. 48 Opstellen communicatieplan voor pro-actieve en gerichte communicatie welke (sociale) voorzieningen er beschikbaar zijn.
- Blz. 49 Opstellen plan vroegtijdig ingrijpen bij problematische schulden en snelle toegang tot hulpverlening, met specifieke aandacht voor jongeren.
- Blz. 50 Inwoners zijn taalvaardig en digitaal zelfredzaam
- Blz. 52 Wij helpen iedereen die kan werken aan het werk
- Blz. 55 Nieuw beleid 2019-2022 Programma 1
- Blz. 59 Beleids- en prestatie indicatoren
- Blz. 60 Wat mag het kosten?
-
Blz. 61
Programma 2. Onderwijs
- Blz. 62 Inleiding
- Blz. 63 Bestuurlijke kaders
-
Blz. 64
Wat willen wij bereiken?
- Blz. 65 Iedereen gaat naar school
-
Blz. 70
Nieuw beleid 2019-2022 Programma 2
- Blz. 71 Nieuwbouw gymzaal Vierhouterweg
- Blz. 72 Beleids- en prestatie indicatoren
- Blz. 73 Wat mag het kosten?
-
Blz. 74
Programma 3. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing (VHROSV)
- Blz. 75 Inleiding
- Blz. 76 Bestuurlijke kaders
-
Blz. 77
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 78
Het ruimtelijk beleid actualiseren
- Blz. 79 Actualisatie Woonvisie.
- Blz. 80 Evaluatie beleid functieverandering.
- Blz. 81 Faciliteren CPO.
- Blz. 82 Implementeren Omgevingswet.
- Blz. 83 Invoeren flitsvergunning.
- Blz. 84 Opstellen van een Omgevingsplan (Plan Woongebieden plus).
- Blz. 85 Opstellen verfijningsplannen Buitengebied.
- Blz. 86 Woningbouw op maat.
-
Blz. 87
Nieuw beleid 2019-2022 Programma 3
- Blz. 88 Administratie Wabo (27 uur)
- Blz. 89 Vergunning verlening Wabo (inhuur)
- Blz. 90 Vergunningverlening evenementen (APV)
-
Blz. 78
Het ruimtelijk beleid actualiseren
- Blz. 91 Beleids- en prestatie indicatoren
- Blz. 92 Wat mag het kosten?
-
Blz. 93
Programma 4. Volksgezondheid en milieu
- Blz. 94 Inleiding
- Blz. 95 Bestuurlijke kaders
-
Blz. 96
Wat willen wij bereiken?
- Blz. 97 Hergebruik en recycling van afval om een bijdrage te leveren aan de circulaire economie
-
Blz. 101
Het (her)inrichten van de openbare ruimte is klimaat adaptief
- Blz. 102 Bedrijven en particulieren stimuleren de buitenruimte klimaatbestendig in te richten.
- Blz. 103 Klimaat bestendig inrichten van de leefomgeving door hemelwater af te koppelen van het riool.
- Blz. 104 Klimaat bestendig inrichten van de openbare ruimte.
- Blz. 105 Onderzoek naar de capaciteit van het riool.
-
Blz. 106
Meer inwoners leven actief en gezond
- Blz. 107 Het creëren van open en vitale sportparken voor breed maatschappelijk gebruik .
- Blz. 108 Opstellen plan meer betrekken van inwoners bij kunst en cultuur, zoals onze jeugd
- Blz. 109 Opstellen plan voor meer ruimte voor het college om waarderingssubsidies te verstrekken voor initiatieven van de samenleving.
- Blz. 110 Opstellen projectplan preventie alcohol- en drugsgebruik.
- Blz. 111 Realiseren routenetwerk voor mountainbikers.
- Blz. 112 Revitaliseren sportpark de Wiltsangh + bouw sporthal met turnhal en zwembad
-
Blz. 113
Nunspeet zet in op energiebesparing en duurzame opwekking
- Blz. 114 Besparen op verbruik van energie.
- Blz. 115 Duurzaam opwekken van energie door gemeente en burger/ondernemer stimuleren.
- Blz. 116 Faciliteren opwekken duurzame energie als kansrijke neventak agrarische sector.
- Blz. 117 Het afsluiten van een lokaal energieakkoord.
- Blz. 118 Inrichten van een energieloket voor burgers en bedrijven.
- Blz. 119 Inzetten van een energieregisseur.
- Blz. 120 Onderzoeken van mogelijkheden voor windturbines in regionaal verband.
- Blz. 121 Stimuleren van innovatie en het faciliteren van duurzaamheidsinvesteringen.
- Blz. 122 Upgraden en uitvoeren van het Programma Duurzaamheid.
- Blz. 123 Verduurzaming van gemeentelijke gebouwen.
- Blz. 124 Versneld vervangen straatverlichting door LED.
-
Blz. 125
Nieuw beleid 2019-2022 Programma 4
- Blz. 126 Afkoppelen Bloemhofweg
- Blz. 127 Afkoppelen en aanleg infiltratievoorziening parkeerterrein Laan (naast oude gemeentehuis)
- Blz. 128 Duurzaam maken gemeentelijke gebouwen
- Blz. 129 Onderzoek foutaansluitingen hemelwaterriool
- Blz. 130 Overkapping open bergbezinkbasin Molenbeek aan de Elburgerweg (eigendom Waterschap)
- Blz. 131 Uitvoering Jeugdgezondheidsbeleid
- Blz. 132 Beleids- en prestatie indicatoren
- Blz. 133 Wat mag het kosten?
-
Blz. 134
Programma 5. Verkeer, vervoer en waterstaat
- Blz. 135 Inleiding
- Blz. 136 Bestuurlijke kaders
-
Blz. 137
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 138
Bevorderen Verkeersveiligheid en Bereikbaarheid
- Blz. 139 Bereikbaarheid kernen met openbaar vervoer waarborgen.
- Blz. 140 Extra fietsparkeervoorzieningen in centrum Nunspeet.
- Blz. 141 Maatregelen treffen ter voorkoming van wildaanrijdingen.
- Blz. 142 Onderzoek naar ‘brilconstructie’ bij aansluiting Eperweg (N795) op de A28.
- Blz. 143 Onderzoek naar mogelijke realisatie rotonde Halfweg.
- Blz. 144 Reconstructie Ds. Huetlaan – Ds. Martinueslaan.
- Blz. 145 Vaststellen nieuw GVVP inclusief aandacht voor de fiets, categorisering en Vierhouten.
- Blz. 146 Groene mobiliteit wordt gestimuleerd
-
Blz. 149
Kwaliteitsslag maken centrum Nunspeet en Stationsomgeving
- Blz. 150 Realiseren en evalueren ‘upgrading’ De Markt.
- Blz. 151 Realiseren inrichting parkeerterrein bij De Wheme.
- Blz. 152 Uitbreiding hanging basket Whemeplein en Dorpstraat. (onderdeel groenbeleidsplan 2019-2029).
- Blz. 153 Uitvoeren van het project Stationsomgeving met inachtneming van gekozen aanpak / benodigde middelen.
- Blz. 154 Update entree Elspeterweg tussen A28 en spoorlijn.
-
Blz. 155
Nieuw beleid 2019-2022 Programma 5
- Blz. 156 0,3 Fte Civiel (€20.000/jaar)
- Blz. 157 Aanschaf nieuwe verkeerstellers
- Blz. 158 Herzien GVVP, categorisering (eventueel gecombineerd met herzien verkeersmodel)
- Blz. 159 Renovatie Harderwijkerweg Hulshorst (binnen de bebouwde kom) cf Zuiderzeestraatwegroute
- Blz. 160 Schoonmaken Abri's (fietsenstallingen)
- Blz. 161 Verbeteringen bedrijventerrein Lepelingen I
- Blz. 162 Werkvoorbereider Infra
-
Blz. 138
Bevorderen Verkeersveiligheid en Bereikbaarheid
- Blz. 163 Beleids- en prestatie indicatoren
- Blz. 164 Wat mag het kosten?
-
Blz. 165
Programma 6. Veiligheid
- Blz. 166 Inleiding
- Blz. 167 Bestuurlijke kaders
-
Blz. 168
Wat willen wij bereiken?
- Blz. 169 De APV wordt ingezet bij bestuurlijke handhaving
- Blz. 171 Het Bibob-beleid wordt geactualiseerd en uitgebreid
- Blz. 174 In diverse grote beleidsthema’s geven wij extra aandacht aan veiligheid
- Blz. 178 Ondermijning wordt actief bestreden.
- Blz. 181 Wij bieden mogelijkheden voor evenementen
- Blz. 184 Wij houden onze brandweervrijwilligers betrokken en enthousiast
- Blz. 186 Wij ondersteunen en faciliteren initiatieven voor buurtpreventie
- Blz. 188 Wij verminderen criminaliteit en woonoverlast
-
Blz. 192
Nieuw beleid 2019-2022 Programma 6
- Blz. 193 Nieuwe bluswatervoorzieningen
- Blz. 194 Portofoon's Boa's
- Blz. 195 Beleids- en prestatie indicatoren
- Blz. 196 Wat mag het kosten?
-
Blz. 197
Programma 7. Sport, cultuur, recreatie en openbaar groen
- Blz. 198 Inleiding
- Blz. 199 Bestuurlijke kaders
-
Blz. 200
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 201
Initiatieven op het vlak van de vrijetijdseconomie ondersteunen
- Blz. 202 Inzetten op ontwikkeling ‘Nunspeet aan zee'.
- Blz. 203 Ondersteunen en in stand houden schaapskooi /- kudde (Elspeet) en onderzoeken mogelijkheid tweede schaapskooi (eventueel in Vierhouten).
- Blz. 204 Onderzoek doen naar de manier van heffen van toeristenbelasting en bezien welke methode gewenst is.
- Blz. 205 Onderzoeken vergroting herkenbaarheid van Nunspeet in brede zin en specifiek vanaf de A28.
- Blz. 206 Opstellen toeristisch-recreatieve visie en uitvoeringsprogramma.
- Blz. 207 Particulier initiatief realisering klimbos in planologische zin faciliteren.
- Blz. 208 Uitvoeren en evalueren maatregelenplan uitbreiding ‘paarse heide’.
- Blz. 209 Vaststellen plan van aanpak ‘Vitale Vakantieparken’.
-
Blz. 210
Verbeteren leefbaarheid leefomgeving
- Blz. 211 Ecologisch verantwoorde onkruidbestrijding invoeren.
- Blz. 212 Evaluatie hondenvoorzieningen
- Blz. 213 Klimaat bestendig inrichten van de leefomgeving door hemelwater af te koppelen van het riool.
- Blz. 214 Maatregelen treffen om verrommeling bij entree kernen tegen te gaan.
- Blz. 215 Nieuw ‘groen’ beleidsplan.
- Blz. 216 Nieuwe beheersplannen voor onderhoudsniveau ‘grijs, groen en openbare verlichting’.
- Blz. 217 Onderzoek naar de staat van onderhoud van het riool.
- Blz. 218 Wijkgerichtwerken
-
Blz. 220
Nieuw beleid 2019-2022 Programma 7
- Blz. 221 Aanbrengen nieuwe openbare toiletvoorziening speelweide Stakenberg
- Blz. 222 Extra jaarlijkse bijdrage Gastvrije Randmeren
- Blz. 223 Project Natuur-inclusieve landbouw Schaarweide
- Blz. 224 Structureel verhogen van de jaarlijkse subsidie van de Stichting Vrije Academie voor Beeldende Kunsten Nunspeet
- Blz. 225 Vervanging onderduikershut verscholen dorp
-
Blz. 201
Initiatieven op het vlak van de vrijetijdseconomie ondersteunen
- Blz. 226 Beleids- en prestatie indicatoren
- Blz. 227 Wat mag het kosten?
-
Blz. 228
Programma 8. Economische zaken
- Blz. 229 Inleiding
- Blz. 230 Bestuurlijke kaders
-
Blz. 231
Wat willen wij bereiken?
-
Blz. 232
Wij zetten in op een sterkere locale economie
- Blz. 233 Bevorderen goede aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt, o.a. door De Human Capital Agenda met de 3 O’s.
- Blz. 234 De dienstverlenging aan de lokale ondernemers verbeteren
- Blz. 235 De economische relatie met de regiogemeenten versterken
- Blz. 236 Doorontwikkeling centrumgebied met halverwege de bestuursperiode de ‘upgrading’ van de Markt evalueren met specifieke aandacht voor de weekmarkt, centrumondernemingen en de horeca.
- Blz. 237 Faciliteren ‘start-ups’ en ZZP-ers.
- Blz. 238 Het jaarlijks organiseren van een ondernemersdag.
- Blz. 239 Het opstellen van een regionale sociaaleconomische ontwikkelstrategie 2030 met de 3 O’s.
- Blz. 240 Invoering van parkmanagement op bedrijventerrein De Kolk en een onderzoek naar de uitrol overige bedrijventerreinen.
- Blz. 241 Onderzoeken mogelijkheid aansluiting bij / samenwerking met regio Zwolle.
- Blz. 242 Realiseren bedrijvenstrip Elspeet.
-
Blz. 232
Wij zetten in op een sterkere locale economie
- Blz. 243 Beleids- en prestatie indicatoren
- Blz. 244 Wat mag het kosten?
-
Blz. 245
Programma 9. Bestuur en ondersteuning
- Blz. 246 Inleiding
- Blz. 247 Bestuurlijke kaders
-
Blz. 248
Wat willen wij bereiken?
- Blz. 249 Digitaliseren van informatievoorziening en veilige dienstverlening
- Blz. 252 Nunspeet zorgt voor een blijvende solide financiële huishouding
-
Blz. 255
Optimaliseren van de bedrijfsvoering ten dienste van onze ambities
- Blz. 256 Een voldoende waardering van inwoners/ondernemers over het betrekken van inwoners/ondernemers bij de uitvoering van plannen, gemeten in het onderzoek ‘waarstaatjegemeente’
- Blz. 257 Extra aandacht voor schriftelijke en mondelinge communicatie met inwoners.
- Blz. 258 Nunspeet biedt aan (jong) talent kansen en nemen verantwoordelijkheid voor inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
- Blz. 259 Optimalisatie van het Klant Contact Center.
-
Blz. 260
Nieuw beleid 2019-2022 Programma 9
- Blz. 261 Aanstelling Functionaris Gegevensbescherming (FG)
- Blz. 262 Formatie uitbreiding juridische - beleidsondersteuner directieteam Openbare ruimte (6 uur per week)
- Blz. 263 Planten
- Blz. 264 Uitbreiding uren facilitair medewerker met 4 uur per week
- Blz. 265 Verhoging bijdrage Streekarchivaat
- Blz. 266 Vervanging deurautomaten binnendeuren tussen beveiligde zones Gemeentehuis
- Blz. 267 Vervanging toegangscontrolesysteem Gemeentehuis
- Blz. 268 Voldoen aan banenafspraak
- Blz. 269 Beleids- en prestatie indicatoren
- Blz. 270 Wat mag het kosten?
-
Blz. 271
Programmaplan
- Blz. 272 Totaal taakvelden
-
Blz. 273
Paragrafen
-
Blz. 274
Paragraaf Weerstandsvermogen
- Blz. 275 Inleiding
- Blz. 276 Weerstandscapaciteit
- Blz. 277 Weerstandscapaciteit 2019
- Blz. 278 Risicomanagement in relatie tot het weerstandsvermogen
- Blz. 279 Analyse en beoordelen van de risico’s
- Blz. 280 a. Juridische risico’s
- Blz. 281 b. Financiële risico’s
- Blz. 282 c. Personele / organisatorische risico’s
- Blz. 283 d. Grondexploitatie en strategische aankopen risico’s
- Blz. 284 e. Milieurisico’s
- Blz. 285 f. Verbonden partijen
- Blz. 286 g. Risico’s sociaal domein
- Blz. 287 h. Reguliere risico’s
- Blz. 288 Beheersing van risico’s
- Blz. 289 Financiële vertaling van de risico’s
- Blz. 290 Beoordeling weerstandsvermogen
- Blz. 291 Toekomstige ontwikkelingen
- Blz. 292 Toelichting kengetallen
-
Blz. 293
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
- Blz. 294 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
- Blz. 295 Waterbeheer
- Blz. 296 Wegenbeheer
- Blz. 297 Openbaar groen
- Blz. 298 Openbare verlichting
- Blz. 299 Bossen en natuurterreinen
- Blz. 300 Gebouwen
-
Blz. 301
Paragraaf Financiering
- Blz. 302 Algemeen
- Blz. 303 Schatkistbankieren
- Blz. 304 Risicobeheer
- Blz. 305 Rentebeleid (renterisico's)
- Blz. 306 Financieringspositie
- Blz. 307 Liquiditeitspositie
- Blz. 308 Leningenportefeuille
- Blz. 309 Geïnvesteerd vermogen/financieringsstructuur
- Blz. 310 Omslagrente
- Blz. 311 Beheer beschikbare liquiditeiten
-
Blz. 312
Paragraaf Bedrijfsvoering
- Blz. 313 Inleiding
- Blz. 314 Organisatieontwikkelingen
- Blz. 315 Kwaliteitszorg
- Blz. 316 Personeel- en organisatiebeleid
- Blz. 317 Planning & control
- Blz. 318 Administratieve organisatie en interne controle
- Blz. 319 Doelmatig- en doeltreffendheidonderzoeken
- Blz. 320 Informatieveiligheid
- Blz. 321 Subsidies
-
Blz. 322
Paragraaf Verbonden partijen
- Blz. 323 Paragraaf Verbonden partijen
- Blz. 324 Bank Nederlandse Gemeenten NV
- Blz. 325 NV Alliander
- Blz. 326 NV Vitens
- Blz. 327 Gemeenschappelijke regeling Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
- Blz. 328 Omgevingsdienst Noord-Veluwe
- Blz. 329 Leisurelands
- Blz. 330 Coöperatie gastvrije randmeren
- Blz. 331 Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Noord- en Oost Gelderland
- Blz. 332 Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
- Blz. 333 NV Inclusief Groep
- Blz. 334 NV Afvalsturing Friesland
- Blz. 335 Stichting primair openbaar onderwijs Noord-Veluwe (Proo)
-
Blz. 336
Paragraaf Grondbeleid
- Blz. 337 Inleiding
- Blz. 338 Beleid in ontwikkeling
- Blz. 339 Bestaand beleid
- Blz. 340 Financieel kader
- Blz. 341 Actualiteit exploitatiegebieden
-
Blz. 342
Paragraaf Gemeentelijke heffingen
- Blz. 343 Algemeen
- Blz. 344 Heffingen in Nunspeet: lokale lastendruk
- Blz. 345 De Nunspeetse heffingen nader beschouwd
- Blz. 346 Ad 1. Onroerende-zaakbelastingen
- Blz. 347 Ad 2. Recreatieve heffingen
- Blz. 348 Ad 3. Precariobelasting
- Blz. 349 Ad 4. Afvalstoffenheffing
- Blz. 350 Ad 5 Rioolheffing
- Blz. 351 Ad 6 Rechten
- Blz. 352 Kwijtschelding
- Blz. 353 Overzicht geraamde inkomsten
-
Blz. 274
Paragraaf Weerstandsvermogen
-
Blz. 4
Raadsvoorstel
- Activiteiten
- Zoeken
- Publicatie bijlagen
- Contact
- PrivacyStatement
- Sitemap