Jaarstukken 2017 van de gemeente Nunspeet
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Raadsvoorstel
|
Blz. 3
|
Raadsvoorstel
|
Blz. 4
|
Jaarverslag - Algemene gegevens
|
Blz. 5
|
Jaarverslag - Samenstelling bestuur met portefeuilleverdeling
|
Blz. 6
|
Samenstelling bestuur met portefuilleverdeling
|
Blz. 7
|
Jaarverslag - Kerngegevens
|
Blz. 8
|
1.2 Kerngegevens
|
Blz. 9
|
Jaarverslag - Programmaverantwoording
|
Blz. 10
|
Programmaverantwoording
|
Blz. 11
|
Specificatie programmaverantwoording
|
Blz. 12
|
Jaarverslag - Programma 1 Sociaal Domein
|
Blz. 13
|
Jaarverslag - Beleid programma 1
|
Blz. 14
|
Inleiding
|
Blz. 15
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 16
|
Wat hebben wij bereikt?
|
Blz. 17
|
Actieve inzet op re-integratie samen met het bedrijfsleven en de Inclusief Groep
|
Blz. 18
|
Het afleggen van bedrijfsbezoeken door de jobcoach en bestuurder en het bezoeken van bedrijfsbijeenkomsten
|
Blz. 19
|
Invulling van het regionaal werkbedrijf “Factor werkt in samenwerking met de Noord-Veluwse Werkkamer
|
Blz. 20
|
Uitvoering geven aan de samenwerking met de Inclusief Groep en werkgevers voor de Participatiewet
|
Blz. 21
|
Verdere besluitvorming over regionale samenwerking met de Inclusief Groep /Proson
|
Blz. 22
|
Beperken instroom bijstand, ook door alternatieve maatregelen (bijvoorbeeld actieve job coaches)
|
Blz. 23
|
De uitvoering van klantmanagement
|
Blz. 24
|
Aan verlenen uitkering zoveel mogelijk de voorwaarde verbinden een tegenprestatie naar vermogen te leveren
|
Blz. 25
|
Extra inzet op stimulering maatschappelijk nuttige activiteiten
|
Blz. 26
|
Bij inkoop en aanbestedingen zo mogelijk ‘social return’ als contractvoorwaarde opnemen
|
Blz. 27
|
Voorwaarden stellen dat opdrachtnemers (leerwerk)stages aanbieden en/of mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt en/of jongeren in dienst nemen
|
Blz. 28
|
Nadrukkelijke aandacht voor fraudebestrijding en handhaving
|
Blz. 29
|
Adequate reactie op signalen van misbruik
|
Blz. 30
|
Inzet op het voorkomen van fraude door samenwerking “aan de poort” met de sociaal rechercheur
|
Blz. 31
|
Nadrukkelijke aandacht voor fraudebestrijding en handhaving
|
Blz. 32
|
Ontwikkelen van nieuw beleid voor armoedebestrijding met specifieke aandacht voor ouderen en kinderen
|
Blz. 33
|
Uitvoering geven aan de in 2015 vastgestelde verordening minima in samenhang met de collectieve zorgverzekering inclusief extra pakket
|
Blz. 34
|
Maximaal benutten wettelijke mogelijkheden categoriale bijstand
|
Blz. 35
|
Gerealiseerd via de vastgestelde minimaverordening en afgesloten collectieve zorgverzekering
|
Blz. 36
|
Faciliteren mogelijke realisatie ‘meer-met-minderhuis’
|
Blz. 37
|
Verder vormgeven faciliteren mogelijke realisatie ‘meer-met-minderhuis’
|
Blz. 38
|
Stimuleren algemene voorzieningen
|
Blz. 39
|
Het convenant met Omnia en Stimenz wordt uitgevoerd en door integraal te werken worden partijen bij elkaar betrokken
|
Blz. 40
|
Continueren ingezette beleid samenwerking welzijnsorganisaties
|
Blz. 41
|
Actief burgerschap
|
Blz. 42
|
Preventie van kwetsbaarheid
|
Blz. 43
|
Goede toegang tot maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 44
|
Beschikbaarheid cliëntondersteuning
|
Blz. 45
|
Ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers
|
Blz. 46
|
Kwalitatief goede ondersteuning
|
Blz. 47
|
Keuzevrijheid
|
Blz. 48
|
Financieel bijstaan van inwoners die ondersteuning nodig hebben maar dit niet kunnen betalen
|
Blz. 49
|
Integrale werkwijze 4D breed
|
Blz. 50
|
Actief inzetten op zorgmijders
|
Blz. 51
|
Goede toegankelijkheid in het openbare leven
|
Blz. 52
|
Bieden van beschermd wonen
|
Blz. 53
|
Voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld
|
Blz. 54
|
Stimuleren omslag van ‘schulden saneren’ naar ‘schulden voorkomen’ samen met maatschappelijk betrokken partijen; een zelfde aanpak hanteren bij huisuitzettingen
|
Blz. 55
|
Het convenant met Omnia en Stimenz wordt uitgevoerd en door integraal te werken worden partijen bij elkaar betrokken
|
Blz. 56
|
Versterken samenwerking Straathoekwerk met organisaties jeugdwelzijnswerk
|
Blz. 57
|
Uitvoering van een (door)ontwikkeling en versterking van Straathoekwerk
|
Blz. 58
|
Specifieke aandacht geven aan kwetsbare jonge mensen die de leeftijdgrens hebben bereikt voor jongerenwerk
|
Blz. 59
|
Werken aan intensieve samenwerking tussen consulenten binnen het sociaal domein
|
Blz. 60
|
Hernieuwd en eigentijds inrichten jongerenparticipatie
|
Blz. 61
|
Ondersteuning en ontwikkeling van jongerenparticipatie betrekken bij genoemde doorontwikkeling en versterking van straathoekwerk en jeugdwelzijnswerk in 2018.
|
Blz. 62
|
Mogelijkheid van persoonsgebonden budget (PGB) (of vergelijkbare systematiek) blijft bestaan
|
Blz. 63
|
Het PGB instrument in de Wmo verordening en Verordening Jeugdhulp (blijven) waarborgen
|
Blz. 64
|
Zoveel mogelijk garanderen optimale keuzevrijheid cliënten wat betreft zorg, alsmede (ook identiteitsgebonden) zorgaanbieders betrekken bij aanbestedingstrajecten
|
Blz. 65
|
Identiteitsgebonden zorgaanbieders kunnen bij de gevraagde kwaliteitseisen in 2018 meedoen bij aanbestedingen voor maatwerkvoorzieningen Wmo en Jeugd
|
Blz. 66
|
Identiteitsgebonden en kerkelijke hulpverleningsorganisaties behouden plaats in lokale zorgnetwerk
|
Blz. 67
|
Identiteitsgebonden en kerkelijke hulpverleningsorganisaties nemen in 2018 deel aan overleggen van het lokale zorgnetwerk
|
Blz. 68
|
Ontwikkelen specifiek beleid met oogmerk meer aandacht voor mantelzorgers en respijtzorg
|
Blz. 69
|
In het Wmo-beleidsplan 2017-2020 is dit beleid opgenomen en wordt uitgevoerd door de welzijnsinstellingen
|
Blz. 70
|
Stimuleren zo lang en zelfstandig mogelijk thuis wonen van ouderen (speciale aandacht tegengaan eenzaamheid)
|
Blz. 71
|
Uitvoering preventieve huisbezoeken door het welzijnswerk
|
Blz. 72
|
Continueren inzet op regierol gemeente voor voorzieningen ouderen, met betrokkenheid ouderenbonden
|
Blz. 73
|
Het bestuurlijk overleg met de ouderenbonden wordt in 2018 voortgezet
|
Blz. 74
|
Continueren ingezette beleid samenwerking welzijnsorganisaties voor ouderen
|
Blz. 75
|
Vrijwilligersvervoer voor ouderen betaalbaar houden
|
Blz. 76
|
Ondersteunen wijk- en kernen gericht werken in co-creatie en samenwerking met inwoners, onder andere door burgerfonds ‘Vitale kernen’
|
Blz. 77
|
Middels burgerfonds lokale initiatieven door burgers stimuleren, zo veel mogelijk in samenwerking met de buurt-/dorpsverenigingen
|
Blz. 78
|
Prioriteit geven aan in samenhang oppakken van de drie decentralisaties op het gebied van jeugd, zorg en participatie
|
Blz. 79
|
Vanuit onze regierol dragen wij zorg voor een samenhangende verdere vormgeving van de transities
|
Blz. 80
|
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
|
Blz. 81
|
Formatie afdeling BeM, team Samenleving - 1 fte - jeugd
|
Blz. 82
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 83
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 84
|
Jaarverslag - Financiële analyse programma 1
|
Blz. 85
|
Financiële analyse
|
Blz. 86
|
Taakvelden Programma 1
|
Blz. 87
|
1.1 Samenkracht en burgerparticipatie
|
Blz. 88
|
1.2 Wijkteams
|
Blz. 89
|
1.3 Inkomensregelingen
|
Blz. 90
|
1.5 Arbeidsparticipatie
|
Blz. 91
|
1.6.1 Maatwerkvoorzieningen (WMO) BeM
|
Blz. 92
|
1.6.2 Maatwerkvoorzieningen (WMO) Dienstverlening
|
Blz. 93
|
1.7.1 Maatwerkdienst-verlening 18+
|
Blz. 94
|
1.7.2 Maatwerkdienst-verlening 18-
|
Blz. 95
|
1.81 Geëscaleerde zorg 18+
|
Blz. 96
|
1.82 Geëscaleerde zorg 18-
|
Blz. 97
|
Jaarverslag - Programma 2 Onderwijs
|
Blz. 98
|
Jaarverslag - Beleid programma 2
|
Blz. 99
|
Inleiding
|
Blz. 100
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 101
|
Wat hebben wij bereikt?
|
Blz. 102
|
Maximale inzet op voorkomen schooluitval
|
Blz. 103
|
Uitvoering geven aan Beleidsplan Leerlingzaken en Uitvoeringsprogramma VSV (RMC functie)
|
Blz. 104
|
Inhoudelijke activering Integraal Kindcentra
|
Blz. 105
|
We voeren samen met de schoolbesturen een gemeenschappelijke agenda uit.
|
Blz. 106
|
Inspanning tot behoud openbaar onderwijs in Nunspeet
|
Blz. 107
|
Afspraken maken over verdeling van verantwoordelijkheden ten aanzien van openbaar onderwijs
|
Blz. 108
|
Hoger VVE bereik
|
Blz. 109
|
Via subsidieverstrekking sturen op verbetering van de basiskwaliteit van het aanbod (harmonisatie) en opheffing non-bereik
|
Blz. 110
|
Volgen van ontwikkelingen in voor- en vroegschoolse educatie
|
Blz. 111
|
Realisatie Kindcentra Nunspeet Oost binnen afgegeven raadskader
|
Blz. 112
|
Gemeenteraad vragen kaders vast te stellen en budget beschikbaar te stellen
|
Blz. 113
|
Inzetten op behoud van breed aanbod voortgezet onderwijs in Nunspeet
|
Blz. 114
|
OOGO voeren over nieuw RPO
|
Blz. 115
|
Investeren in onderwijshuisvesting en- omgeving
|
Blz. 116
|
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
|
Blz. 117
|
Verbetering toegankelijkheid voorschoolse voorzieningen (peuters en kostwinnersgezinnen)
|
Blz. 118
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 119
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 120
|
Jaarverslag - Financiële analyse programma 2
|
Blz. 121
|
Doelstellingen
|
Blz. 122
|
Taakvelden programma 2
|
Blz. 123
|
2.1 Openbaar onderwijs
|
Blz. 124
|
2.2 Onderwijshuisvesting
|
Blz. 125
|
2.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
|
Blz. 126
|
Jaarverslag - Programma 3 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing (VHROSV)
|
Blz. 127
|
Jaarverslag - Beleid programma 3
|
Blz. 128
|
Inleiding
|
Blz. 129
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 130
|
Wat hebben wij bereikt?
|
Blz. 131
|
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
|
Blz. 132
|
Actualisatie Woonvisie
|
Blz. 133
|
Inrichten centrum en marktplein: Uitvoering detailhandels- en centrumvisie 2030
|
Blz. 134
|
Omgevingswet
|
Blz. 135
|
Uitvoering Detailhandels- en centrumvisie: Inrichten koppen Dorpsstraat
|
Blz. 136
|
Ad-hoc beleid voorkomen en faciliteren mantelzorg, nevenactiviteiten etc.
|
Blz. 137
|
Opstellen bestemmingsplan Woongebieden
|
Blz. 138
|
Opstellen Verfijningsplan Buitengebied
|
Blz. 139
|
Snel sturen op woningbouwbehoefte
|
Blz. 140
|
Monitoren CPO Elspeet en Nunspeet
|
Blz. 141
|
Monitoren CPO Hulshorst
|
Blz. 142
|
Monitoren Woningbouw op Maat
|
Blz. 143
|
Uitvoeren nieuwe woonvisie
|
Blz. 144
|
Uitvoeren planontwikkelingen Molenbeek, Elspeet NoordWest en Weversweg
|
Blz. 145
|
Verfijningsplan bestemmingsplan Buitengebied
|
Blz. 146
|
Veilige en prettige woonomgeving creëren
|
Blz. 147
|
Stimuleren clustering van voorzieningen en activiteiten op en rondom De Brem, De Veluwse Heuvel en Oranjehof/Kulturhus
|
Blz. 148
|
Positieve insteek verkoop onrendabele stukjes groen aan particuliere aanwonenden
|
Blz. 149
|
Uitvoeren snippergroenbeleid
|
Blz. 150
|
Nadrukkelijke aandacht voor ‘gelijke gevallen, gelijk behandelen’
|
Blz. 151
|
Indien van toepassing eerst beleid opstellen en dan principeverzoek behandelen
|
Blz. 152
|
Continuering beleid en handhaving gericht tegen onrechtmatige bewoning recreatiewoningen
|
Blz. 153
|
100% van alle nieuwe gevallen van onrechtmatige bewoning op recreatieparken oppakken
|
Blz. 154
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 155
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 156
|
Jaarverslag - Financiële analyse programma 3
|
Blz. 157
|
Doelstellingen
|
Blz. 158
|
Taakvelden programma 3
|
Blz. 159
|
3.1 Ruimtelijke Ordening
|
Blz. 160
|
3.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
|
Blz. 161
|
3.3.1 Wonen en Bouwen ROV
|
Blz. 162
|
3.3.2 Wonen en Bouwen VTH
|
Blz. 163
|
Jaarverslag - Programma 4 Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 164
|
Jaarverslag - Beleid programma 4
|
Blz. 165
|
Inleiding
|
Blz. 166
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 167
|
Wat hebben wij bereikt?
|
Blz. 168
|
Continueren integraal gezondheidsbeleid met aandacht voor diverse aanpalende beleidsterreinen
|
Blz. 169
|
Uitvoering geven aan de beleidsnota Samen voor een gezond Noord-Veluwe 2017-2021
|
Blz. 170
|
Ondersteunen bewustwording volksgezondheid door voorlichting en educatie, met als uitgangspunt de eigen verantwoordelijkheid van mensen
|
Blz. 171
|
Regionale preventieve voorlichtingsprojecten voor leefstijlverandering, zoals ‘Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)
|
Blz. 172
|
Verslavingsbeleid relateren aan regelgeving, handhaving, preventie en educatie en bewustwording
|
Blz. 173
|
Het project GEDRAG omvat diverse (verslavings)preventielessen voor alle scholen in de gemeente Nunspeet, ter bevordering van de bewustwording van een gezonde leefstijl onder de jeugd
|
Blz. 174
|
Verkennen mogelijkheden Energieakkoord
|
Blz. 175
|
Uitbouwen van het digitaal energieloket
|
Blz. 176
|
Stimuleren en ondersteunen burgerinitiatieven duurzaamheid (duurzaamheidsleningen)
|
Blz. 177
|
Inspanningen om een collectief van lokale bedrijven en actieve burgers van de grond te krijgen: energieambassadeurs
|
Blz. 178
|
Inzetten van instrumenten voor duurzaamheid: isolatiesubsidies, ambtelijke ondersteuning
|
Blz. 179
|
Stimuleren maatregelen tot scheiding afvalwater en hemelwater
|
Blz. 180
|
Uitvoeren fase 1 hemelwatervisie
|
Blz. 181
|
Invullen voorbeeldfunctie gemeente in relatie tot duurzaamheid
|
Blz. 182
|
Plaatsen van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen
|
Blz. 183
|
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
|
Blz. 184
|
Afkoppelproject Nunspeet
|
Blz. 185
|
Duurzaamheidslening
|
Blz. 186
|
Haalbaarheidsonderzoek zonnepark “De Kril”
|
Blz. 187
|
Riolering (vervangen diverse zaken)
|
Blz. 188
|
Uitbreiding formatie Duurzaamheid
|
Blz. 189
|
Uitvoeringsproject hemelwatervisie Elspeet
|
Blz. 190
|
Uitwerken uitvoeringsplannen duurzaamheidbeleid
|
Blz. 191
|
Vervanging afvalbakken Begraafplaatsen
|
Blz. 192
|
Vervanging New Holland tuinbouwtrekker Boomer
|
Blz. 193
|
Vervanging waterleiding begraafplaats Eperweg 51
|
Blz. 194
|
Volksgezondheid algemeen
|
Blz. 195
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 196
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 197
|
Jaarverslag - Financiële analyse programma 4
|
Blz. 198
|
Doelstellingen
|
Blz. 199
|
Taakvelden programma 4
|
Blz. 200
|
4.1 Volksgezondheid
|
Blz. 201
|
4.2.1 Riolering financiën
|
Blz. 202
|
4.2.2 Riolering OR
|
Blz. 203
|
4.2.3 Riolering Infra
|
Blz. 204
|
4.3.1 Afval Financiën
|
Blz. 205
|
4.3.2 Afval Openbare Ruimte
|
Blz. 206
|
4.4.1 Milieubeheer BeM
|
Blz. 207
|
4.4.2 Milieubeheer ROV
|
Blz. 208
|
4.4.3 Milieubeheer VTH
|
Blz. 209
|
4.5 Begraafplaatsen en crematoria
|
Blz. 210
|
Jaarverslag - Programma 5 Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 211
|
Jaarverslag - Beleid programma 5
|
Blz. 212
|
Inleiding
|
Blz. 213
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 214
|
Wat hebben wij bereikt?
|
Blz. 215
|
Vervanging openbare verlichting door LED-verlichting
|
Blz. 216
|
Continueren vervangen verouderde armaturen wijkontsluitingswegen
|
Blz. 217
|
Realiseren extra laadpunten elektrische auto’s, fietsen en scootmobielen
|
Blz. 218
|
Faciliteren realisatie laadpunten (door marktpartijen) op basis van Regeling laadpalen elektrisch vervoer Nunspeet 2012.
|
Blz. 219
|
Realiseren sluitend netwerk wandel-, fiets- en ruiterpaden
|
Blz. 220
|
Onderzoek naar het bestaande netwerk van wandel-, fiets- en ruiterpaden uitgevoerd
|
Blz. 221
|
Inzetten op ‘verlevendiging’ Marktplein na afstemming met betrokken partijen
|
Blz. 222
|
Uitvoeren uitkomsten van een startnotitie over het gebruik van het Marktplein
|
Blz. 223
|
Realiseren herinrichting De Brink in Elspeet
|
Blz. 224
|
Opstellen van een voorstel over herinrichtingsplan de Brink, Elspeet
|
Blz. 225
|
Onderzoeken mogelijkheid faciliteren bewaakte fietsenstalling mogelijk met inzet van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
|
Blz. 226
|
In kaart brengen van de behoeften aan een bewaakte fietsenstalling en invulling hieraan geven
|
Blz. 227
|
Advies uitbrengen met betrekking tot (financiële) mogelijkheid ondertunneling spoorwegovergang Eperweg in relatie tot aanleg oostelijke rondweg en bedrijventerrein De Kolk
|
Blz. 228
|
Onderzoeken van en adviseren over mogelijkheden ondertunneling spoorwegovergang Eperweg
|
Blz. 229
|
Onderzoek verkeersafwikkeling Stationsomgeving in relatie tot financiële haalbaarheid
|
Blz. 230
|
Continueren aandacht voor verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding
|
Blz. 231
|
Voortzetten van het huidige beleid: communicatie en educatie over verkeer en gedrag
|
Blz. 232
|
Geen betaald parkeren
|
Blz. 233
|
Voortzetten van het huidige beleid betaald parkeren
|
Blz. 234
|
Evalueren gerealiseerde uitbreiding blauwe zone in dorpscentrum Nunspeet
|
Blz. 235
|
Evaluatie opheffing blauwe zone
|
Blz. 236
|
Realiseren oplossingen verkeers- en parkeerproblematiek in Vierhouten
|
Blz. 237
|
Er zal een openbaar parkeerterrein op de hoek Ganzenakker - Nunspeterweg worden aangelegd
|
Blz. 238
|
Faciliteren realisatie evenemententerrein via particulier initiatief
|
Blz. 239
|
Mogelijkheden onderzoeken tot realisatie evenemententerrein
|
Blz. 240
|
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
|
Blz. 241
|
Inrichting parkeerplaats Whemeterrein
|
Blz. 242
|
Oostelijke rondweg
|
Blz. 243
|
Optimalisatie van het fietsknooppuntensysteem Veluwe
|
Blz. 244
|
Project stationsomgeving
|
Blz. 245
|
Straatverlichting
|
Blz. 246
|
Vervanging New Holland T4030
|
Blz. 247
|
Vervanging veegmachine (extra eisen t.a.v. duurzaamheid en arbo)
|
Blz. 248
|
Vervanging vrachtwagen groot i.v.m. aanvullend eisen rondom duurzaamheid en arbo
|
Blz. 249
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 250
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 251
|
Jaarverslag - Financiële analyse programma 5
|
Blz. 252
|
Doelstellingen
|
Blz. 253
|
Taakvelden programma 5
|
Blz. 254
|
5.1.1 Verkeer, Wegen en Water Openbare Ruimte
|
Blz. 255
|
5.1.2 Verkeer, Wegen en Water Infra
|
Blz. 256
|
5.2 Parkeren
|
Blz. 257
|
5.4 Economische havens en waterwegen
|
Blz. 258
|
5.5 Openbaar Vervoer
|
Blz. 259
|
Jaarverslag - Programma 6 Veiligheid
|
Blz. 260
|
Jaarverslag - Beleid programma 6
|
Blz. 261
|
Inleiding
|
Blz. 262
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 263
|
Wat hebben wij bereikt?
|
Blz. 264
|
Maximaal inzetten op gebiedsdekkend ambulancevervoer (inclusief onderzoek mogelijkheid vaste ambulancepost) met aanrijtijden binnen de landelijke norm
|
Blz. 265
|
Overleg plegen met ambulancedienst over wettelijke aanrijtijden met behoud tijdelijk standplaats Nunspeet en behoud van inzet First Responder
|
Blz. 266
|
Waar nodig versterken concept Hart Veilig Wonen
|
Blz. 267
|
Actief werven vrijwilligers en deelnemende AED’en voor concept Hart veilig wonen
|
Blz. 268
|
Inzetten op zichtbaarheid wijkagenten, onder andere door wijkgerichte inzet (niet: themagericht)
|
Blz. 269
|
Stimuleren actieve rol samenleving op het gebied van veiligheid en vaststellen nieuw Integraal Veiligheidsplan
|
Blz. 270
|
Uitvoeringsplan IVP 2018
|
Blz. 271
|
Specifieke aandacht voor geluidsoverlast bij buitenevenementen (onder meer geluidsniveaus en eindtijden)
|
Blz. 272
|
Uitvoeren gerichte geluidmetingen bij daarvoor in aanmerking komende evenementen en de uitkomst hiervan betrekken bij de evaluatie van het evenementenbeleid.
|
Blz. 273
|
Adequate aanpak overlast jaarwisselingen op basis van evaluatie en zo nodig bijstelling van beleid
|
Blz. 274
|
Afspraken maken met inwoners, buurt- en dorpsverenigingen om de jaarwisseling ordentelijk te laten verlopen
|
Blz. 275
|
Indien nodig tegengaan van uitholling van de vrijwillige brandweer door regionalisering brandweer
|
Blz. 276
|
Deelnemen aan de gebiedsgebondencommissie Veluwe West
|
Blz. 277
|
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
|
Blz. 278
|
Brandweergarage, Elburgerweg Nunspeet
|
Blz. 279
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 280
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 281
|
Financiële analyse
|
Blz. 282
|
Jaarverslag - Financiële analyse programma 6
|
Blz. 283
|
Doelstellingen
|
Blz. 284
|
Taakvelden programma 6
|
Blz. 285
|
6.1 Crisisbeheersing en brandweer
|
Blz. 286
|
6.2.1 Openbare orde en veiligheid BeM
|
Blz. 287
|
6.2.2 Openbare orde en veiligheid VTH
|
Blz. 288
|
Jaarverslag - Programma 7 Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 289
|
Jaarverslag - Beleid programma 7
|
Blz. 290
|
Inleiding
|
Blz. 291
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 292
|
Wat hebben wij bereikt?
|
Blz. 293
|
Participeren en investeren in programma ‘Noord-Veluwe Fietst!’
|
Blz. 294
|
Onder voorbehoud van besluitvorming uitwerking geven aan project Noord-Veluwe Fietst! locatie Nunspeet (als onderdeel van Masterplan De Wiltsangh)
|
Blz. 295
|
Stimuleren sport en beweging op scholen, in kernen en wijken door combinatiefunctionarissen
|
Blz. 296
|
Uitvoering geven aan (ver)nieuw(d) plan van aanpak Impuls Brede School en buurtsportcoaches
|
Blz. 297
|
Extra stimuleren sportfaciliteiten voor mensen met een beperking
|
Blz. 298
|
Afronden onderzoek ondersteuning sporters met een beperking
|
Blz. 299
|
Nader advisering over aanpassing c.q. implementatie (rijks)beleid
|
Blz. 300
|
Voorzetting van Pilot Special Heroes 2017-2018
|
Blz. 301
|
Uitwerking van nieuwbouw zwembad aan het Wezenland
|
Blz. 302
|
Opstarten aanbesteding nieuwbouw zwembad
|
Blz. 303
|
Uitvoering van aanbesteding nieuwbouw zwembad
|
Blz. 304
|
Uitwerking Masterplan revitalisering van sportpark Wiltsangh
|
Blz. 305
|
Concretisering van de wenselijke en noodzakelijke voorzieningen
|
Blz. 306
|
Opstellen van een programma van eisen van de sporthal/turnhal
|
Blz. 307
|
Opstellen van uitvoeringsplan
|
Blz. 308
|
Starten van aanbesteding sportcomplex van zwembad, sporthal en turnhal (aangevuld met wenselijke voorzieningen)
|
Blz. 309
|
Besluitvorming benodigde maatregelen tennisverenigingen Elspeet en Hulshorst en voetbalvereniging Vierhouten
|
Blz. 310
|
Aanleg van nieuwe hybride speelveld VV Vierhouten
|
Blz. 311
|
Onderzoek eigen bijdrage leden sportverenigingen
|
Blz. 312
|
Afbouwen subsidieregeling jeugdleden van sportverenigingen
|
Blz. 313
|
Ombuigen van vrijvallende financiële middelen
|
Blz. 314
|
Ontwikkelen beleidsnota Sportaccommodaties in Nunspeet
|
Blz. 315
|
Opstellen van een beleidsnota Sportaccommodaties in Nunspeet
|
Blz. 316
|
Faciliteren komst museum in Elspeet, onder meer uit oogpunt van stimuleren burgerinitiatief
|
Blz. 317
|
Het initiatief ter realisatie van het museum in Elspeet is gereed. De gemeente blijft dit nauwlettend volgen en faciliteert waar mogelijk en passend binnen het beleid
|
Blz. 318
|
Stimuleren actieve of passieve deelname aan kunst voor alle inwoners
|
Blz. 319
|
Uitvoering geven aan het beleidsnota Cultuur
|
Blz. 320
|
Faciliteren beschikbaar stellen leegstaande winkels en bedrijfspanden aan kunstenaars
|
Blz. 321
|
Afhankelijk van de uitkomsten van gesprekken met ondernemers en overlegorganen overgaan tot concrete acties
|
Blz. 322
|
Specifieke aandacht voor eigen Nunspeetse historische en culturele kenmerken, zoals onze korpsen en koren en cultuurhistorische identiteit Nunspeetse ruimte
|
Blz. 323
|
De gemeente biedt diverse mogelijkheden om maatschappelijk initiatief op het gebied van kunst en cultuur te stimuleren en de ambitie van ‘Nunspeet kunstenaarsdorp’ verder uit te dragen
|
Blz. 324
|
Beschikbaar houden van een gedeelte van de gelden voor muziekonderwijs in Nunspeet, met restrictie dat als gevolg van verzelfstandiging een efficiency- en effectiviteitsslag mogelijk is
|
Blz. 325
|
Inzet op verbinding met lokale verenigingen
|
Blz. 326
|
Faciliteren toekomstbestendige bibliotheek die minder kost, waardevol blijft voor de samenleving en extra aandacht heeft voor ouderen en jeugd
|
Blz. 327
|
De bibliotheek bij de transitie in regionaal verband begeleiden en waar nodig bijsturen
|
Blz. 328
|
Uitgaan van basisniveau plus openbaar groen, bij toegangswegen, begraafplaatsen en parken
|
Blz. 329
|
Voortzetten van het huidige kwaliteitsniveau op basis van het beheerplan
|
Blz. 330
|
Geen afsluiting van zandwegen en -paden en mogelijkheden onderzoeken toegankelijkheid van de natuur te vergroten
|
Blz. 331
|
Onderzoek van maatregelen voor vergroting van de toegankelijkheid van de natuur uitgevoerd en aanpassingen gerealiseerd
|
Blz. 332
|
Onderzoeken van mogelijkheden wijken en kernen te betrekken bij onderhoud openbare ruimte
|
Blz. 333
|
Voorbereiden van onderzoeken (via dorps- en buurtverenigingen) van mogelijkheden zelfwerkzaamheid bij onderhoud openbare ruimte door bewoners
|
Blz. 334
|
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
|
Blz. 335
|
De Harmonie, Lindelaan 1 Nunspeet
|
Blz. 336
|
Extra bijdrage Streekarchivariaat ter voorbereiding aansluiting E-Depot
|
Blz. 337
|
Gymzaal Vierhouterweg 14 Elspeet
|
Blz. 338
|
Invullen vacature groene boa domein II
|
Blz. 339
|
Kunstgrasvoorziening
|
Blz. 340
|
Vervanging mobiele watertank
|
Blz. 341
|
Vijverpartij de Bunte baggeren
|
Blz. 342
|
Woodstock inventarisatie bossen Nunspeet
|
Blz. 343
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 344
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 345
|
Jaarverslag - Financiële analyse programma 7
|
Blz. 346
|
Doelstellingen
|
Blz. 347
|
Taakvelden programma 7
|
Blz. 348
|
7.1 Sportbeleid en activering
|
Blz. 349
|
7.2.1 Sportaccommodaties BeM
|
Blz. 350
|
7.2.2 Sportaccommodaties Openbare Ruimte
|
Blz. 351
|
7.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
|
Blz. 352
|
7.4 Musea
|
Blz. 353
|
7.5.1 Cultureel erfgoed BeM
|
Blz. 354
|
7.5.2 Cultureel erfgoed Openbare Ruimte
|
Blz. 355
|
7.5.3 Cultureel erfgoed ROV
|
Blz. 356
|
7.6 Media
|
Blz. 357
|
7.7.1 Openbaar Groen en (openlucht) recreatie BeM
|
Blz. 358
|
7.7.2 Openbaar Groen en (openlucht) recreatie Openbare Ruimte
|
Blz. 359
|
Jaarverslag - Programma 8 Economische zaken
|
Blz. 360
|
Jaarverslag - Beleid programma 8
|
Blz. 361
|
Inleiding
|
Blz. 362
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 363
|
Wat hebben wij bereikt?
|
Blz. 364
|
Optimaliseren gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers via bedrijfscontactfunctionaris
|
Blz. 365
|
Voortzetting activiteiten van de bedrijfscontactfunctionaris
|
Blz. 366
|
Regionaal maximaal inzetten op arbeidsmarktbeleid, mensen met arbeidsbeperking en andere inrichting sociale werkvoorziening
|
Blz. 367
|
Het afleggen van bedrijfsbezoeken door de jobcoach en bestuurder en het bezoeken van bedrijfsbijeenkomsten
|
Blz. 368
|
Invulling van het regionaal werkbedrijf “Factor werkt in samenwerking met de Noord-Veluwse Werkkamer
|
Blz. 369
|
Uitvoering geven aan de samenwerking met de Inclusief Groep en werkgevers voor de Participatiewet
|
Blz. 370
|
Verdere besluitvorming over regionale samenwerking met de Inclusief Groep /Proson
|
Blz. 371
|
Invullen voorbeeldfunctie gemeente Nunspeet als werkgever door aanbieden stage-/werkplekken en in dienst nemen van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
|
Blz. 372
|
Voortzetting inspanningen voor het in dienst nemen van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
|
Blz. 373
|
Voorzetting gemeentelijk beleid voor stages en werkervaringsplaatsen
|
Blz. 374
|
Gerichte marketing ‘merk’ Nunspeet en stimuleren lokaal gastheerschap lokale VVV in samenhang met regionale promotie
|
Blz. 375
|
Met VisitVeluwe worden zonodig nieuwe afspraken gemaakt over bovenregionale promotie en marketing
|
Blz. 376
|
Voortzetting marketingoverleg
|
Blz. 377
|
Ontwikkelen bedrijfslocaties, met name De Kolk en centrale bedrijvenlocatie Elspeet
|
Blz. 378
|
Verdere invulling De Kolk met lokale bedrijven en afronding onderzoek naar de centrale bedrijvenlocatie in Elspeet
|
Blz. 379
|
Breedband in het buitengebied
|
Blz. 380
|
Op grond van het convenant met CIF afronden van haalbaarheidsonderzoeken aansluiten van alle gemeenten op breedband
|
Blz. 381
|
Behouden schaapskudde met voldoende eigen middelen en toereikende subsidie
|
Blz. 382
|
Realisatie nieuwe schaapskooi
|
Blz. 383
|
Faciliteren ontwikkeling Randmeerkust (Nunspeet aan Zee), met inachtneming belangen agrariërs en natuur
|
Blz. 384
|
Onderzoek mogelijkheden ontwikkeling en kwaliteitsimpuls Randmeerkust
|
Blz. 385
|
Actieve invulling geven aan programma ‘Vitale vakantieparken’
|
Blz. 386
|
In het verlengde van regionale afspraken en de uitrol op Veluweniveau wordt er een beleidskader opgesteld
|
Blz. 387
|
Realiseren Wi-Fi-netwerk in dorpscentrum
|
Blz. 388
|
Realisatie Wi-Fi-netwerk op het marktplein
|
Blz. 389
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 390
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 391
|
Jaarverslag - Financiële analyse programma 8
|
Blz. 392
|
Doelstellingen
|
Blz. 393
|
Taakvelden programma 8
|
Blz. 394
|
8.1 Economische ontwikkeling
|
Blz. 395
|
8.2 Fysieke Bedrijfsinfrastructuur
|
Blz. 396
|
8.3 Bedrijfsloket en Bedrijfsregelingen
|
Blz. 397
|
8.4.1 Economische promotie BeM
|
Blz. 398
|
8.4.2 Economische promotie Financiën
|
Blz. 399
|
Jaarverslag - Programma 9 Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 400
|
Jaarverslag - Beleid programma 9
|
Blz. 401
|
Inleiding
|
Blz. 402
|
Bestuurlijke kaders
|
Blz. 403
|
Wat hebben wij bereikt?
|
Blz. 404
|
Nunspeet blijft een zelfstandige gemeente
|
Blz. 405
|
Onderzoeken intergemeentelijke samenwerking vinden plaats in het kader van RNV 3.0 en NEO
|
Blz. 406
|
Projecten ‘Nieuwe overheid’ en deregulering
|
Blz. 407
|
Project Nieuwe overheid afgerond. Deregulering conform planning in uitvoering
|
Blz. 408
|
Plan van aanpak kwaliteit van werk ambtelijke organisatie, nakoming afdoeningstermijnen, cultuur etc. (inclusief terugkoppeling aan raad)
|
Blz. 409
|
In het kader van de organisatievisie Nunspeet in beweging ‘loopt’ een breed uitwerkingsprogramma. Nadrukkelijk is hierbij aandacht voor de genoemde ambities
|
Blz. 410
|
Verder ontwikkelen digitale dienstverlening met het oog op wettelijke plicht
|
Blz. 411
|
Conform de digitale agenda 2020 zijn alle producten digitaal beschikbaar op de website en vindt verdere doorontwikkeling van de digitale dienstverlening plaats.
|
Blz. 412
|
Start maken met SMARTI meerjarenbegroting
|
Blz. 413
|
Als gevolg van wijziging BBV overgaan tot invoering van de verplichte basisset van beleidsindicatoren
|
Blz. 414
|
In samenspraak met (een delegatie van) de raad huidige set indicatoren herzien in relatie tot de verplichte basisset beleidsindicatoren
|
Blz. 415
|
Zo laag mogelijke lastendruk; OZB alleen verhogen voor inflatie en mogelijk voor nieuw beleid
|
Blz. 416
|
Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
|
Blz. 417
|
Aanschaf controle apparatuur voor identificatie van rijbewijzen, identiteitskaarten en paspoorten
|
Blz. 418
|
Aanvulling structureel budget managementinformatiesysteem (inclusief begrotingsapp)
|
Blz. 419
|
Aanvulling testomgeving zaakgericht werken
|
Blz. 420
|
Implementatie zaakgericht werken
|
Blz. 421
|
Informatieveiligheid
|
Blz. 422
|
Inhuurbudget
|
Blz. 423
|
Nieuwe modules binnen Civision Belastingen/I-objecten
|
Blz. 424
|
Opknappen vergaderkamers 1, 2 en 5 en kantine
|
Blz. 425
|
Registratie niet authentieke gegevens
|
Blz. 426
|
Taxatie gemeentelijke gebouwen ten behoeve van de opstalverzekering
|
Blz. 427
|
Toolkit Informatie voorziening
|
Blz. 428
|
Verhoging onderhoudsbudget software algemeen
|
Blz. 429
|
Vervanging airco serverruimte
|
Blz. 430
|
Vervanging Oracle Cluster
|
Blz. 431
|
Beleids- en prestatie indicatoren
|
Blz. 432
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 433
|
Jaarverslag - Financiële analyse programma 9
|
Blz. 434
|
Doelstellingen
|
Blz. 435
|
Taakvelden programma 9
|
Blz. 436
|
9.1 Bestuur
|
Blz. 437
|
9.10 Mutaties reserves
|
Blz. 438
|
9.2 Burgerzaken
|
Blz. 439
|
9.3 Beheer overige gebouwen en gronden
|
Blz. 440
|
9.4.1 Overhead, ondersteuning organisatie, BeM
|
Blz. 441
|
9.4.2 Overhead, ondersteuning organisatie, Financiën
|
Blz. 442
|
9.4.3 Overhead, ondersteuning organisatie, Openbare ruimte
|
Blz. 443
|
9.4.4 Overhead, ondersteuning organisatie, Informatie
|
Blz. 444
|
9.4.5 Overhead, ondersteuning organisatie, Infra
|
Blz. 445
|
9.4.6 Overhead, ondersteuning organisatie, POFO
|
Blz. 446
|
9.5 Treasury
|
Blz. 447
|
9.61 OZB woningen
|
Blz. 448
|
9.62 OZB niet-woningen
|
Blz. 449
|
9.64 Belastingen Overig
|
Blz. 450
|
9.7 Algemene Uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
|
Blz. 451
|
9.8 Overige baten en lasten
|
Blz. 452
|
9.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
|
Blz. 453
|
Jaarverslag - Paragrafen
|
Blz. 454
|
Jaarverslag - Paragraaf Weerstandsvermogen
|
Blz. 455
|
Inleiding
|
Blz. 456
|
Weerstandscapaciteit
|
Blz. 457
|
Weerstandscapaciteit 2017
|
Blz. 458
|
Risicomanagement in relatie tot het weerstandsvermogen
|
Blz. 459
|
Analyse en beoordelen van de risico’s
|
Blz. 460
|
a. Juridische risico’s
|
Blz. 461
|
b. Financiële risico’s
|
Blz. 462
|
c. Personele / organisatorische risico’s
|
Blz. 463
|
d. Grondexploitatie en strategische aankopen risico’s
|
Blz. 464
|
e. Milieurisico’s
|
Blz. 465
|
f. Verbonden partijen
|
Blz. 466
|
g. Risico’s sociaal domein
|
Blz. 467
|
h. Reguliere risico’s
|
Blz. 468
|
Beheersing van risico’s
|
Blz. 469
|
Financiële vertaling van de risico’s
|
Blz. 470
|
Beoordeling weerstandsvermogen
|
Blz. 471
|
Financiële kerngetallen
|
Blz. 472
|
Toelichting kengetallen
|
Blz. 473
|
Jaarverslag - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 474
|
Algemeen
|
Blz. 475
|
Waterbeheer
|
Blz. 476
|
Wegenbeheer
|
Blz. 477
|
Openbaar groen
|
Blz. 478
|
Openbare verlichting
|
Blz. 479
|
Bossen en natuurterreinen
|
Blz. 480
|
Gebouwen
|
Blz. 481
|
Jaarverslag - Paragraaf Financiering
|
Blz. 482
|
Algemeen
|
Blz. 483
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 484
|
Risicobeheer
|
Blz. 485
|
Rentebeleid (renterisico's)
|
Blz. 486
|
Liquiditeitspositie
|
Blz. 487
|
Leningenportefeuille
|
Blz. 488
|
Geïnvesteerd vermogen/financieringsstructuur
|
Blz. 489
|
Omslagrente
|
Blz. 490
|
Beheer beschikbare liquiditeiten
|
Blz. 491
|
Jaarverslag - Paragraaf Bedrijfsvoering
|
Blz. 492
|
Inleiding
|
Blz. 493
|
Organisatieontwikkelingen
|
Blz. 494
|
Kwaliteitszorg
|
Blz. 495
|
Personeel- en organisatiebeleid
|
Blz. 496
|
Planning & control
|
Blz. 497
|
Administratieve organisatie en interne controle
|
Blz. 498
|
Doelmatig- en doeltreffendheidonderzoeken
|
Blz. 499
|
Informatiebeleid
|
Blz. 500
|
Subsidies
|
Blz. 501
|
Jaarverslag - Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 502
|
Algemeen
|
Blz. 503
|
Bank Nederlandse Gemeenten NV
|
Blz. 504
|
NV Alliander
|
Blz. 505
|
NV Vitens
|
Blz. 506
|
Gemeenschappelijke regeling Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
|
Blz. 507
|
Regio Noord-Veluwe
|
Blz. 508
|
Omgevingsdienst Noord-Veluwe
|
Blz. 509
|
Leisurelands
|
Blz. 510
|
Coöperatie gastvrije randmeren
|
Blz. 511
|
Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelre-IJssel
|
Blz. 512
|
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
|
Blz. 513
|
NV Inclusief Groep
|
Blz. 514
|
NV Afvalsturing Friesland
|
Blz. 515
|
Stichting primair openbaar onderwijs Noord-Veluwe (Proo)
|
Blz. 516
|
Jaarverslag - Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 517
|
Inleiding
|
Blz. 518
|
Beleid in ontwikkeling
|
Blz. 519
|
Bestaand beleid
|
Blz. 520
|
Financieel kader
|
Blz. 521
|
Actualiteit exploitatiegebieden
|
Blz. 522
|
Jaarverslag - Paragraaf Gemeentelijke heffingen
|
Blz. 523
|
Algemeen
|
Blz. 524
|
Uitvoering Wet waardering onroerende zaken
|
Blz. 525
|
Ad 1. Onroerende-zaakbelastingen
|
Blz. 526
|
Ad 2. Recreatieve heffingen
|
Blz. 527
|
Ad 3. Precariobelasting
|
Blz. 528
|
Ad 4. Afvalstoffenheffing
|
Blz. 529
|
Ad 5. Rioolheffing
|
Blz. 530
|
Ad 6. Rechten
|
Blz. 531
|
Kwijtschelding
|
Blz. 532
|
Heffingen in Nunspeet: lokale lastendruk
|
Blz. 533
|
Jaarrekening - Balans
|
Blz. 534
|
Balans
|
Blz. 535
|
Jaarrekening - Overzicht baten en lasten in de rekening en begrotingsrechmatigheid
|
Blz. 536
|
Programmaverantwoording
|
Blz. 537
|
Begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 538
|
Jaarrekening - Waarderingsgrondslagen en resultaatbepaling
|
Blz. 539
|
Foutenherstel
|
Blz. 540
|
Grondslagen voor resultaatbepaling
|
Blz. 541
|
Jaarrekening - Toelichting op de balans
|
Blz. 542
|
Activa
|
Blz. 543
|
Vaste activa
|
Blz. 544
|
Vlottende activa
|
Blz. 545
|
Passiva
|
Blz. 546
|
Vaste passiva
|
Blz. 547
|
Vlottende passiva
|
Blz. 548
|
Jaarrekening - Incidentele baten en lasten
|
Blz. 549
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 550
|
Jaarrekening - Publicatie Wet normering topinkomens
|
Blz. 551
|
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
|
Blz. 552
|
Jaarrekening - SiSa verantwoording (single information, single audit)
|
Blz. 553
|
Verantwoordingsinformatie
|
Blz. 554
|
Jaarrekening - Overzicht taakvelden
|
Blz. 555
|
Overzicht taakvelden
|
Blz. 556
|
Vaststellingsbesluit
|
Blz. 557
|
Vaststellingsbesluit
|
Blz. 558
|
Bijlagen
|
Blz. 559
|
Bijlage 1a - Staat van reserves en voorzieningen
|
Blz. 560
|
Staat van reserves en voorzieningen
|
Blz. 561
|
Bijlage 1b - Recapitulatie mutaties reserves en voorzieningen
|
Blz. 562
|
Recapitulatie mutaties reserves en voorzieningen
|
Blz. 563
|
Bijlage 2 - Overheveling jaarbudgetten
|
Blz. 564
|
Overhevelingen 2017
|
Blz. 565
|
Bijlage 3 - Begrippenlijst
|
Blz. 566
|
Begrippenlijst
|
Blz. 567
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|